Toon posts:

SCSI controller en 2 schijven werken niet :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SCSI controller onder NT4 geinstalleert voor mijn router pc'tje deze is met de orginele drivers geinstalleerd en werkt dus naar behoren (geloof ik :?)

Nu heb ik 2 Seagate SCSI schijven van 4.3 GB er aan hangen. Als ik mijn pc aanzet dan zie ik als de bios van de scsi controller voorbij komt geen apparaten. En onder windows ook niet.

Wat is er fout gegaan???

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Terminator OK?
Beide schijven verschillende ID's?
Juiste kabel?

Verwijderd

SCSI heeft een paar dingen waar je goed op moet letten.

Unieke SCSI IDs voor elk 'device' (inclusief de SCSI controller zelf (maar dit is bijna altijd SCSI ID 7)). Je schijven moeten voor de IDs 3 of 4 jumper blocks hebben om je ID te zetten (en mogelijk nog een paar andere jumpers voor wat andere opties).

Een ander belangrijk punt is termination. Afhankelijk van de type drives en controller kan het noodzakelijk zijn te terminaten met een active terminator op de kabel. Oudere disks (of ook voor LVD schijven als je ze op SE gebruikt) kunnen zelf termineren met een jumper.

Alleen de laatste schijf op de kabel moet je terminaten. De scsi controller's firmware/bios zou ik op 'auto' laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
Hey lui

Als het goed is is de controller in orde, misschien moet er nog een jumper op verzet worden om te zorgen dat ik in het bios kan komen...? Denk het wel, enfin, de terminator zit goed, ook de jumpers van de schijven staan zo ingesteld dat ze weten dat er een terminator aan het einde van de kabel zit. Alles zou dus moeten werken. De controller is een NCR 875 (Ongeveer :? ) Die driver schijnt ook wel goed te werken onder NT 4. Maar jah, de schijven doen het nog steeds niet. Zou het kunnen dat de voeding het niet trekt? Lijkt trouwens stug want er zit maar 1 hd, een floppy en een cd drive in standaard. Het is een P133.

Misschien de controller ook zeggen dat er een terminator is? En weet iemand toevallig ook precies hoe ik in dit bios moet komen? Normaal CTRL-F1 ofsow, maar ik heb alles al geprobeerd. Tnx...

• LooP
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08-2024
Bij mij is het CTRL A maar das op een adaptec controller

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Op woensdag 05 juni 2002 15:31 schreef leandres het volgende:
Hey lui

Denk het wel, enfin, de terminator zit goed, ook de jumpers van de schijven staan zo ingesteld dat ze weten dat er een terminator aan het einde van de kabel zit.
Dit snap ik niet: op een scsi schijf (SE schijven) geef je aan of dat device aan het einde van de kabel zit en zet je dus een jumper van terminator. Dus alleen een jumper op het laatste device. Uit jou verhaal maak ik op dat je op beide schijven de jumpers hebt gezet voor de terminator??

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, jah eigenlijk wel, ik neem aan dat dat niet de bedoeling is? nou jah, ik ben vrij noobie wat betreft scsi, weer wat geleerd. Hoe zit het trouwens met de wolgorde van scsi apparaten. Er zittene en stuk of wat connectoren op de kabel, plus de terminator aan het eind. Maakt het nog wat uit waar alle apparaten er aan zitten?

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 18:10 schreef leandres het volgende:
Ehm, jah eigenlijk wel, ik neem aan dat dat niet de bedoeling is? nou jah, ik ben vrij noobie wat betreft scsi, weer wat geleerd. Hoe zit het trouwens met de wolgorde van scsi apparaten. Er zittene en stuk of wat connectoren op de kabel, plus de terminator aan het eind. Maakt het nog wat uit waar alle apparaten er aan zitten?
Op deze site staat wat informatie over SCSI:
http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/tutorials/36/1/

Verwijderd

Topicstarter
Heel hartelijk dank voor de site. Ik gloof dat alles erop staat wat we nodig kunnen hebben!

Groet

Leandres en WhizzCat

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nog steeds het probleem ondank de goeie links dat ik niet de SCSI schijven kan zien.

Ook kan ik niet in de BIOS van de SCSI komen.

SCSI kaart: SYMBIOS LOGIC chip TYPE NR: 53C875J
er zitten ook compaq stickers op.

SCSI schijven: Seagate ST34572W
er zitten ook hier compaq stickers op.

Welke SCSI expert kan mij helpen???

Verwijderd

Probeer de vraag eens bij scsi-freak !
Zoals z'n naam al doet vermoeden ..... :)
Die zie je hier ook nog wel eens rond hobbelen!
Pagina: 1