Geografisch Informatie Systeem.

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Het volgende wil ik graag aan de experts hier voorleggen;

We zijn hier bezig met invoeren van een geografisch informatiesysteem, de huidige infrastructuur ziet er als volgt uit:

130 gebruikers waarvan 50 op een dislocatie, allemaal werkend op een NT 4.0 Terminal met Citrix Metaframe 1.8 SP2.
De farm bestaat uit 4 servers.

Op de dislocatie is tevens een tweetal Autocad werkplekken voorzien, die gaan dus niet via de terminal server werken.

Voor de GIS is een aparte server gepland, deze staat op de centrale locatie. De Autocad bestanden moeten dus over het netwerk naar de dislocatie (2 Mbit lijn), dit kan oplopen tot bestanden van enkele honderden Mb's.

Om te voorkomen dat het netwerk te traag wordt leek het mij een goede oplossing om in de nacht de gewijzigde bestanden te kopieren vanaf de Autocad werkplek naar de GIS server. We hebben hier wel een packeteer staan maar dan duurt het voor de Autocad gebruikers natuurlijk veel te lang om een bestand te openen.

1 van de 2 Autocad werkstations heeft dus een klein rolletje als fileserver.

Een andere optie is de GIS server op de dislocatie neerzetten, maar dat is beheertechnisch (backup e.d.) minder handig. En er moet wel geraadpleegd worden door andere gebruikers dan die op de dislocatie dus dat gaat dan ook over de 2 Mbit lijn.

Het schijnt ook mogelijk te zijn om Autocad wel op een TS te installeren maar dat wil ik dan eerst wel even zien of horen van iemand.

Graag jullie meningen en suggesties hierover.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

's nachts overpompen/syncen klinkt goed, echter denk ik dat je daar in de praktijk tegen aanloopt;

Ja Piet ik heb de nieuwe ontwerpen gezien van vannacht, maar ik wil toch nog ff dit en dat anders zien.
Piet gaat aan het werk, he Jan .. ze zijn klaar hoor :Y) morgenochtend staan ze bij jou.
No can do, ik moet ze NU hebben ... pomp maar gewoon over hoor!

Ik weet dat ik me nu op een heel onbekend punt ga begegevn, maar m'n schoonzus begreep ik dat ze bij haar een soort ISDN lijn hebben voor grafisch files , wat algemeen bekend iets is in de grfische wereld.
Misschien dat er zoeits oo bij jullie gedaan kan worden? (dubbelle ISDN lijn met compressie, of een dedicated xDSL lijn ?)

Tijd voor een nieuwe sig..

• seq_uence
Dat de gewijzigde data de volgende dag beschikbaar is moet gewoon een feit zijn bij de gebruikers. Het overpompen kunnen ze zelf niet, dus alleen via een script of de backup.

De huurlijn is op die manier ook in de nacht te benutten want betalen doen we toch al. Een extra lijn brengt ook extra investeringen met zich mee die buiten de begroting vallen.

Wat wel mooi zou zijn is Autocad op de terminal servers, maar na enig zoekwerk merk ik dat het vaak afgeraden wordt.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Op woensdag 05 juni 2002 14:43 schreef seq_uence het volgende:
Wat wel mooi zou zijn is Autocad op de terminal servers, maar na enig zoekwerk merk ik dat het vaak afgeraden wordt.
Natuurlijk worden dit soort intensieve pakketen afgeraden op TS, maar voor 2 personen is het wel een poging waard.
Bij standaard pakketen kan je met 35 man gemiddeld op een TS prima draaien. met *CAD lijkt me 5 al teveel.

Mischien kun je gewoon 1 pc met windows XP per persoon gebruiken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• seq_uence
Op woensdag 05 juni 2002 15:22 schreef paulhekje het volgende:

[..]

Natuurlijk worden dit soort intensieve pakketen afgeraden op TS, maar voor 2 personen is het wel een poging waard.
Bij standaard pakketen kan je met 35 man gemiddeld op een TS prima draaien. met *CAD lijkt me 5 al teveel.

Mischien kun je gewoon 1 pc met windows XP per persoon gebruiken.
Dat is voorlopig ook de bedoeling, 2 krachtige werkstations inrichten. Maar dan wel met Windows 2000 en niet dat kinderachtige XP.

Alleen wijkt dit af van onze standaard infrastructuur waar alles op de TS staat en dat vind ik dan weer jammer.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
tja het wijkt wel af, maar waarom heb je het gekozen dan? psies omdat het kwa prijs/kwaliteit het beste was/is, dus waarom zou je die overweging niet nog eens maken maar dan in dit geval, dus wat zou nu het beste zijn...

je beslist nu uit het punt van je eigen mening "ik zou het liever niet doen omdat het afwijkt van onze standaart infrastructuur" niet doen dat dus, kijk wat het beste is.

Ik neem aan dat die 2 autocad plekken niet bijelkaar staan he, maar weer apart. Als ze wel bijelkaar staan zou je er een fileservertje bij kunnen gooien, hoeft geen fancy ding te zijn maar wel veel opslag uiteraard (eventueel meteen als backup gebruike, ala raid 1 mirroring) dan zou je als beste idd gewoon snachts alles uploaden/downloaden,

en nog een vraag moeten ze gewoon 3d plaatjes maken? of echt animaties ofzo? anders kunnen ze alvorens het origineel op te sturen toch eerst een screenshot sturen? (ala 100kb ofzo) :) in jpg formaat?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Op woensdag 05 juni 2002 18:24 schreef seq_uence het volgende:
Dat is voorlopig ook de bedoeling, 2 krachtige werkstations inrichten.
Ik bedoel die 2 Windows XP/2000 werkstations op de centrale lokatie, dicht bij de data zetten en via een remote control methode laten gebruiken door de 2 op dislocatie.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Pagina: 1