Op woensdag 05 juni 2002 20:36 schreef Wouter Tinus het volgende:
[..]
Nope, omdat er een discussie in volle gang was.
[..]
We proberen onze berichtgeving zo correct mogelijk te houden. Als er interessante geruchten zijn die onze bezoekers interesseren dan posten we die. Natuurlijk wel altijd als "zo gaat het gerucht" en niet als "dit is de waarheid". Wat we eigenlijk proberen te doen is alleen melden dat het gerucht gaat, zonder dit zelf te verspreiden door het als waarheid te bestempelen.
Dat gebeurde hier dus duidelijk niet. Er was een gerucht, waarbij een gemiddeld intelligente, in het vakgebied bekende, journalist toch minstens zijn wenkbrauwen zou fronsen. De site van adobe is niet gecheckt. De 'bron' van Razorart, te weten CNN, is ook niet gecheckt.
Er verschijnt een bericht op de frontpage, met daarin zinsneden als:
"Adobe heeft bekend gemaakt...",
"zo meldt razorart",
"Adobe says "We installed what is called a 'callback' on Photoshop to try and curb piracy. It essentially sends installation information to our servers upon first use." The FBI plans to work with national and local Internet Service Providers (ISP) to find and convict those responsible.". Van enige kritische kanttekeningen als "zo gaat het gerucht" is geen sprake.
Als een bericht achteraf vals blijkt te zijn dan wordt het natuurlijk wel aangepast. Als van te voren al duidelijk is dat het klinklare onzin is, of totaal ongegrond is, dan wordt het natuurlijk helemaal niet gepost. Dat is echter alleen in het kader van correcte berichtgeving, en niet in het kader van bescherming van bedrijven.
Tweakers.net hoeft bedrijven niet te beschermen, zo is mijn opmerking ook niet bedoeld. Tweakers.net heeft echter wel journalistieke verantwoordelijkheid. T.net staat niet bekend als een roddelpagina, wil ook niet zo bekend staan (bij mijn beste weten), maar wil op een serieuze manier verslag doen van het nieuws (waar roddels ook een onderdeel van kunnen uitmaken) in en rond de IT-sector. Naar mijn idee houdt de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt in ieder geval in dat bronnen worden gecheckt, en berichten zo nauwkeurig mogelijk worden geplaatst.
Natuurlijk besef ik dat er onder tijdsdruk fouten kunnen worden gemaakt, en er soms berichten op de frontpage verschijnen op een manier waarvan achteraf gezegd wordt: zo had het niet gemoeten. Wat mij dan wel verbaast is dat er tussen mijn eerste posting hier (13:12) en de eerste aanpassing (van Kees bij mijn weten) 3 uur verstrijkt, 3 uur waarin SeeMann en minstens 1 ander persoon online waren. (Er wordt immers gesproken over: "Hier wordt op dit moment over gesproken"). Hoeveel moeite was het geweest om in ieder geval meteen de zinsnede "zo meldt Razorart" te vervangen door "zo beweert Razorart", en daarbij eventueel een kanttekening te maken dat het bericht duidelijk een gerucht betrof, en niet als serieus en gecheckt nieuws-item moest worden opgevat?
Of, om kort te gaan, in hoeverre heeft t.net besef van haar journalistieke verantwoordelijkheden en in hoeverre neemt zij die verantwoordelijkheden serieus?