Afgelopen maandag werd ik geconfronteerd met agressief gedrag. Op zich is dat iets wat vandaag de dat (te) vaak voorkomt. Helaas was het deze keer tussen twee vrienden van mij. De één had de ander kennelijk zo kwaad gemaakt over de afgelopen paar maanden, dat de ander vol uithaalde op de ene. Deze accepteerde de klap en verweerde zich niet. De ander wilde echter doorgaan, maar kon gelukkig worden gestopt. Met name het fysiek van deze man (bouwvakker van 2 meter) maakte die job niet echt makkelijk. Er was alcohol in het spel en naar ik begrijp was de befaamde druppel in de emmer beland, waardoor het tot een handgemeen kwam.
Nu is dat alles heel vervelend, maar niet de echte reden dat ik deze topic open. De vraag is eigenlijk of het per definitie goed valt te praten, dat je tot agressieve daden overgaat om iets 'recht te zetten'.
Naar mijn mening valt eigenrichting in de vorm van geweld niet goed te praten, maar mijn vriend de bouwvakker heeft daar toch zijn eigen ideeen over.
Voor een omstander is het misschien makkelijk om te zeggen, dat geweld zelden iets goed maakt. Daarentegen denk ik nu aan extreme situaties waarbij je naasten worden mishandeld of nog erger...
Als je dan de dader tegenkomt dan lijkt het me moeilijk om hem niet te lijf te gaan.
Als je weet dat deze persoon nog meer leed aan de wereld aan zal doen dan zou het misschien zelfs 'goed' zijn om deze van het leven te ontnemen.
Maar de vraag blijft staan. 'Valt eigenriching recht te praten?'
Nu is dat alles heel vervelend, maar niet de echte reden dat ik deze topic open. De vraag is eigenlijk of het per definitie goed valt te praten, dat je tot agressieve daden overgaat om iets 'recht te zetten'.
Naar mijn mening valt eigenrichting in de vorm van geweld niet goed te praten, maar mijn vriend de bouwvakker heeft daar toch zijn eigen ideeen over.
Voor een omstander is het misschien makkelijk om te zeggen, dat geweld zelden iets goed maakt. Daarentegen denk ik nu aan extreme situaties waarbij je naasten worden mishandeld of nog erger...
Als je dan de dader tegenkomt dan lijkt het me moeilijk om hem niet te lijf te gaan.
Als je weet dat deze persoon nog meer leed aan de wereld aan zal doen dan zou het misschien zelfs 'goed' zijn om deze van het leven te ontnemen.
Maar de vraag blijft staan. 'Valt eigenriching recht te praten?'
Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(