twee mx files tegelijk?

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik weet dat dat kan, maar ik weet niet precies hoe de prioriteiten van de verschillende files werken.

dit is het geval, we hebben op dit moment een domein dat zijn mail verwijst naar een oude mailserver, nu willen we deze overzetten naar een nieuwe mailserver (nieuwe mx file toevoegen)

Nu kunnen we gewoon de nieuwe file op een hogere prioriteit zetten, maar komen de files dan alleen maar aan bij de nieuwe server, of ook bij degene met een lagere prioriteit?
En wat gebeurt er als we ze allebei dezelfde prioriteit geven (komen ze dan altijd bij beide aan?)

Mijn rig

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:09

Crazy D

I think we should take a look.

De oude verwijzing moet er helemaal uit, en alleen de nieuwe toevoegen (let erop dat dit ook bij je provider intern gebeurt, bij onze webhost was dat niet het geval, en alle mail die via die webhost gestuurd werd, werd ergens anders afgeleverd omdat zij intern niet de mx records checken, maar de gegevens ergens anders vandaan halen |:(). De oude mailserver nog wel een weekje door laten pruttelen, na een weekje is de wereld wel zo'n beetje voorzien van de geupdate mx record info en kan die oude weg.
Hoe je dat technisch invult weet ik niet, maar globaal komt het hier wel op neer (en zo hebben wij dat al een paar keer zonder problemen doorgevoerd).

Exact expert nodig?

• marko77
hmm, hoe zit dat dan bijvoorbeeld bij hotmail? die hebben er zeker 10 in staan!
Dat zou volgens jou niet kunnen dan?

Mijn rig

• Crazy D

Crazy D

Nou ik zit ff te kijken via nslookup (set type=mx)
en hotmail heeft idd een aardige lijst met MX preference = 5 ;)
Nou zitten er wel een paar dubbele ip's tussen, maar dus ook een handje vol verschillende...

Mail komt iig maar bij 1 server aan, ik meen te herinneren dat een mailserver het mx record ophaalt met de hoogste preference, als die bijbehorende server niet kan worden gevonden probeert ie het later nog een keer, of gaat door met de volgende servers met een hogere (lager dus eigenlijk) preference.

Maar ja eigenlijk begreep ik dat je de oude mailserver uiteindelijk wilt opdoeken.. als je die wel wilt laten staan alleen als backup, den ik dat je die server een hogere preference moet geven (hmm hoger getalletje.. damn irritant dat hoger eigenlijk lager is :P) en je nieuwe met preference 5 of 10 moet toevoegen. Dan komt (als alle nameservers geupdate zijn) de mail bij je nieuwe server uit, tenzij die eventjes niet bereikbaar is en de versturende mailserver de volgende probeert..

Exact expert nodig?

• marko77
precies, dat snapte ik al, maar wat gebeurt er als die preferences hetzelfde zijn? Of is dat niet bekend?
Wat jij beschreef gaan we sowieso doen, maar ik was alleen nieuwsgierig ;)

Mijn rig

• Crazy D

Crazy D

Als ze gelijk zijn denk ik dat de mailserver ienemienemutte doet :? Of misschien verstuurt ie naar de 1e server die antwoord geeft? (hoewel er bij MS denk ik een loadbalancer tussen hangt).

Exact expert nodig?

Pagina: 1