Toon posts:

Voeding zonder ventilator?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oude P120 helemaal gestript en op dit moment zit daar dus een moederbord in (Pentium 120, 32MB), twee netwerkkaarten, een antieke 4MB videokaart en een floppydisk. Kan ik de ventilator van de voeding uitzetten, aangezien die bijna geen energie hoeft te leveren (zit geen HD, CD-ROM etc. in)?

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 17:10

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Nee, dan nog wordt de voeding heet. Voel maar eens aan dat koelplaatje als je een voeding zonder ventilator hebt...

Verwijderd

Volgensmij kan je wel de snelheid terug brengen, met bijv een weerst. of een andere voltage.. Als het teminste gaat om het geluid van de voeding..

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad voornamelijk om het geluid, maar ook om het feit dat die kast van zichzelf al vrij open is en de computer op een vrij stoffige lokatie staat, dus die fan die trekt alleen nog maar meer stof aan, vandaar dat ik 'm het liefst uit zou willen zetten. Maar wordt zo'n voeding ook heet als er nauwelijks stroom wordt getrokken van dat ding? Hoe zit dat eigenlijk met de ventilator van de processor, moet een P120 per se gekoeld zijn?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Als het echt om het geluid gaat kun je de ventilator op 7 of 5 volt laten draaien, even zoeken, daar zijn nl genoeg topics over.

* Gutteguttegut z'n voeding ventilator draait ook op 7 volt :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Eventueel kan je een weerstandje van 100 ohm tussen 1 van de draden van de ventilator zetten, dan loopt ie ok een stuk rustiger.

Verwijderd

Gewoon de draden van je voedingfan doorknippen en verbinden met de rode en zwarte die uit de voeding komen.

Das de 5volt en de ground.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-08 10:04
p120 heeft geen koeler nodig

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 05 juni 2002 12:56 schreef joosd het volgende:
Lezen helpt! Echt!

Het gaat om de voeding...... en niet om de CVE (CPU :) )

En ik kan me aansluiten bij rest van de posts... op 5 volt laten lopen die voedingsfan... dan hoor je m niet meer en heb je wel koeling....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Is het niet mogelijk een mega heatsink te maken?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:03
Zijn er dan geen mods mogelijk om een grotere koelblok o.i.d. aan je voeding te maken?

edit:

Marv was me voor

En zo ja, dan zou ik graag een "how to" topic zien met pics

• VKC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 10:30

VKC

ik neem aa dat het voor een router is.

en ja het is mogelijk om zonder voedings fan te draaien
zorg er alleen voor dat er een goede heatsink in de voeding zit die een beetje voor pasieve koeling zorgt

tip:
eerst ff een paar keer proberen zonder voedings kap

B4K4^NI...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Op woensdag 05 juni 2002 12:57 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

Lezen helpt! Echt!

Het gaat om de voeding...... en niet om de CVE (CPU :) )

En ik kan me aansluiten bij rest van de posts... op 5 volt laten lopen die voedingsfan... dan hoor je m niet meer en heb je wel koeling....
En het gaat ook over de processor... Lekker puh :P
Hoe zit dat eigenlijk met de ventilator van de processor, moet een P120 per se gekoeld zijn?
Ehhm, een P120 kan idd passief gekoeld worden, er moet dus wel een koelblok op... Zorg verder wel dat er lucht langs kan...

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 21:02

almightyarjen

When does the hurting stop?

(jarig!)
Ik denk dat het wel kan. Ik zou zeggen: test het even: laat de voeding fanloos een paar uur zwoegen. Ik durf bijna te wedden dat-ie niet warm wordt. Voel aan de koelplaten van de torren of doe warm worden. Zo niet, dan kan het fanloos. Als ze wel warm worden, dan soldeer je die torren d'r uit, maak je draadjes aan de pootjes en plaats je ze op een groot koelblok (een ouwe socket A orso, waar je de fan afsloopt.) That should do the trick... :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01
Natuurlijk word hij wel heet zonder fan! Zou jij ook worden als je 230 binne krijgt en maar +/- 5 volt mag laten doorgaan :P

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Probeer het zou ik zeggen, net als de rest hier. Maar voel niet! Ik heb dat een keer gedaan en er stond toen flink wat stroom op die alu heatsink. Koop dus even zo'n temperatuur metertje en lees het af. Boven de 50 graden moet het niet komen, dat is niet gezond meer.

Ik heb hier een P166 MMX @ 225, 1 GB schijfje, 96 MB RAM, 3Com 905-TX, Matrox Millenium, etc. draaien op een 150 Watt voeding, met de fan op 5 V. Wel heb ik de kap van de voeding eraf gehaald, en in de zijkanten (ter hoogte van de voeding) roostertjes gemaakt. De fan zuigt nu lucht bij buiten naar binnen, andersom wordt hij een paar graden warmer.

CPU heeft een vrij grote So7 heatsink met daarop een 80x80 mm fan op 5 V.

Deze computer is dus niet te horen, behalve als de harde schijf draait.

Dat zou je dus ook kunnen doen. Gewoon (verantwoord) proberen.

Wat je ook kan doen is Papst of Panaflo fans kopen en die 7 of 5 V zetten, dan heb je het helemaal voor elkaar.

Stof filter... kan je ook gebruiken. (of de ruimte schoon maken :))

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
Hangt allemaal beetje vanaf hoe groot je koelblok is he :)

Heb hier al wel eens een passieve koeling van 50 strippen koper gezien, die vent kreeg er een 1gyg+ proc mee gekoeld (meen ergens rond de 1500+, kweenie :))

Als't niet wil: hoe groter de fan des te minder geluid'ie maakt per hoeveelheid verplaatste lucht. Dus red je het niet met een 80mm op 5V kun je het altijd nog proberen met een 92 of 120mm in plaats van dat ding op 7 of 12V te zetten 8-)

Hoewel ik eik verwacht dat een 80mm @ 5V het makkelijk moet kunnen trekken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 05 juni 2002 12:56 schreef joosd het volgende:
Op woensdag 05 juni 2002 13:29 schreef Benadski het volgende:

[..]

En het gaat ook over de processor... Lekker puh :P
[..]

Ehhm, een P120 kan idd passief gekoeld worden, er moet dus wel een koelblok op... Zorg verder wel dat er lucht langs kan...
OEPS, Sorry.... lezen helpt ook voor mij......

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Ik denk dat het wel mogelijk is. Zelf heb ik een tijdje geleden een freesco router gedraaid. Dit draaide op een oude 486 machine. Hierin zat alleen 2 netwerkkaarten, en een floppydrive. De HD had ik er ook maar uitgehaald, want die bleef continu draaien ofzo... Omdat dat ding de hele tijd aanstond, begon ik mij te ergeren aan de ventilator op de voeding... Dus ik heb die ventilator los geknipt. Mocht ie kapot gaan, geen nood, want op zolder had ik nog 3 van die dingen liggen.. Das makkelijk als je rommel verzameld. En ik moet zeggen, dat deze na 24 draaien in de zomer, niet eens superheet is geworden. Oke, tuurlijk, hij wordt wel wat warmer dan normaal, maar dit moet hij volgens mij makkelijk aankunnen... Geen idee overigens of er veel verschil inzit of het een 486 is of een p1.... Ik denk dat het moet kunnen....

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Op woensdag 05 juni 2002 13:38 schreef Heli0s het volgende:
Natuurlijk word hij wel heet zonder fan! Zou jij ook worden als je 230 binne krijgt en maar +/- 5 volt mag laten doorgaan :P
??? Heeft er niets mee te maken... Daar zijn nou transformatoren voor... Een PC voeding is best efficient. Die verkachelt heus geen 100 Watt om er 100Watt uit te krijgen...

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Ik spreek uit ervaring. Ja: het kan. Mijn P166@233 (destijds) draaide ook op een voeding zonder fan. Ja, het malle ding werd heet... Big deal?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Er bestaat een voeding die passief gekoeld is, en pas een fan laat draaien als je meer dan ik d8 120Watt gebruikt :) Moet je ff searchen :)

ps: ook die fan is errug stil hoor, maar het gaat je wel wat $$$ kosten dus probeer het eerst maar eens met je huidige voeding :)

Verwijderd

Ik heb eens een FreeSCo servertje gemaakt en daarbij heb ik al het onnuttige eruit gehaald inclusief de videokaart. Om 'm stil te houden heb ik de voedingsfan op 5 volt laten draaien, zo loop je niet het risico dat ie te warm wordt en hoor je niets.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle info. Met andere woorden, even proberen, wordt ie te heet, fan op 5 of 7 volt. P120 processor kan ook zonder fan maar dan even koelblokje monteren. Vreet zo'n videokaart (echt een hele antieke) eigenlijk veel stroom of valt dat wel mee?
Pagina: 1