Toon posts:

MD82, win2000 en Samba

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een tijdje bezig met MD82 en wil nu ook wel eens samba aan de praat krijgen. Helaas gaat mijn andere win2000 compu uit zijn stekker als ik de linux bak probeer te benaderen. Herkennen doet hij hem wel in het netwerk maar rondsnuffelen op de compu wijgert hij. Kan dit aan de samba versie liggen? en verder heb ik bestanddelen via de wizard in gesteld. Maar als ik nu via linux de samba shares probeer te benaderen vraagt hij om het guest account terwijl ik die nooit aangemaakt heb.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
welke samba versie heb je?

guest account uitschakelen:

/etc/smb.conf

deze regel toevoegen bij een share:

public = yes

Verwijderd

Topicstarter
Versie 2.2.2

[edit]
versie 2.2.3
[\edit]

en voor het andere probleem heb ik via de mandrakeforum site al weten op te lossen. ik snap alleen de laatste alinea niet helemaal.
Is het aanmaken van de user "[workgroupnaam]" voldoende nooit meer een config te veranderen of om nooit met een paswoord in te loggen

An anonymous Mandrake Linux user asks:
"I've got some problems with the new file sharing feature in Mandrake Linux. The directory icon has this little cord thingy, which seems to indicate that the directory is shared. But I can't access it from my Windows machine. What's wrong?"

The new right-click directory sharing in Mandrake Linux 8.2 feature seems to assume that

security = share

is set in /etc/samba/smb.conf. The default setting however is

security = user

Which leaves you with two possibilities, either change the security level or create guest account.

Changing security level:

Open /etc/samba/smb.conf as 'root' in an editor.
Change the value of the 'workgroup' option to the name of the workgroup your MS Windows machines are in.
Replace 'security = user' with 'security = share'
Save the file and restart the Samba server with
service smb restart
Creating guest account:
Open /etc/samba/smb.conf as 'root' in an editor.
Change the value of the 'workgroup' option to the name of the workgroup your MS Windows machines are in.
Below add:
map to guest = Bad User
Scroll down to the line
; guest account = pcguest
Remove the semicolon and change it to
guest account = ftp

Save the file and restart the Samba server with
service smb restart
Notice that you to go through these steps only once: you tell the Samba server which workgroup to offer shares to and you set up a guest account so that all the clients in the workgroup are permitted to access the public shares. New 'right-click' shares will show up automatically.

Verwijderd

kweenie, maar dit klink bij mij allemaal als veel te ingewikkeld....

ga even searchen op smb.conf oid.. Zoek daar een simpele uit, bekijk wat die ongeveer allemaal inhoudt via de samba homepage, pas hem aan naar jou behoefte..

Geef iedere user een smb-account, tik "service samba restart" in en je bent een heel end onderweg. (bijkomend voordeel is dat je weet wt je doet)

Ik schat dat het een uurtje werk is...

Succes!

voor verdere vragen heb ik ICQ uitgevonden ;)

Verwijderd

Topicstarter
elke user een samba account geven is leuk maar niet echt handig. Ik wil bijvoorbeeld al mijn huisgenoten toegang geven tot mijn compu. Deze analfabeten krijgen net hun compu aan de praat laat staan dat ik ze nog meer wachtwoorden moet gaan leren.
voor de rest klinken 5 opdrachten typen toch een stuk minder lang als een uurtje werk

Verwijderd

Dit kun je vast ook wel in de search vinden. Zoek ze :P

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 12:58 schreef boerteun het volgende:
elke user een samba account geven is leuk maar niet echt handig. Ik wil bijvoorbeeld al mijn huisgenoten toegang geven tot mijn compu. Deze analfabeten krijgen net hun compu aan de praat laat staan dat ik ze nog meer wachtwoorden moet gaan leren.
voor de rest klinken 5 opdrachten typen toch een stuk minder lang als een uurtje werk
Ik denk dat je met dei 5 opdrachten uiteindelijk meer problemen gaat hebben dan met een uurtje leren wat er gebeurt..

Linux != windows (gelukkig)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, dit is ook al vaker in de search besproken. Succes ermee.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.