Op woensdag 05 juni 2002 11:06 schreef laserguy het volgende:
[..]
uhh nee dat kan niet
als ie z'n PCI bus ver boven de specs heeft draaien dan kan volgens mij dat wel degelijk de devices die daar aan hangen beschadigen.
Ik heb ff gekenen wat de
FAQ hier over zegt maar die maakte me weer aan het twijfelen. Ik ben zelf iig wel een HDD kwijtgeraakt door een te hoge FSB, sterker nog: ook de IDE controller was gaar. dit was dus typisch een geval van motherboard.dispose()

Een oudere chipset zoals de BX ken geen lagere PCI divider dan 1/3 en geen lagere AGP divider dan 2/3. Een FSB van 140 heeft dus respectievelijk een PCI-snelheid van 47 MHz en een AGP snelheid van 94 MHz tot gevolg. Nu kunnen de meeste videokaarten die laatste snelheid wel hebben maar vooral harde schijven (omdat de snelheid van de IDE-controller gekoppeld is aan de PCI-snelheid), netwerkkaarten en (ISDN)-modems zijn gevoelig voor dit soort hoge snelheden.
Over het algemeen is een PCI snelheid tot 40 MHz veilig. Bij hogere snelheden kun je op problemen gaan stuiten: van vastlopers tot overhoop gegooide FAT-tables op je harde schijf. In het slechtste geval kun je daardoor al je data kwijtraken. Wees hier dus een beetje voorzichtig mee.