"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
5,25" (die buigzame) van 360 KB
3,5" van 720 KB
5,25" van 1,2 MB
3,5" van 1,44MB
Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!
Verwijderd

http://www.apacer.com/product/handydrive/index.html
Verwijderd
Maar je hebt gelijk minidisc is een opslagmedia
Als je specifieker wilt zijn mag je de 8" niet achterwege laten, wat paste daar nou op eigenlijk, iets van 120KB?Op woensdag 05 juni 2002 10:05 schreef buum het volgende:
En de floppy iets specifieker:
3,5" van 720 KB
5,25" van 1,2 MB
3,5" van 1,44MB
Was dat niet Double Sided-Double DensityOp woensdag 05 juni 2002 10:51 schreef LoW.R1D3R het volgende:
er bestonden toch ook van die Double Sided-Extra Density floppies?
Money for nothin' and your chicks for free
Nee, extra density klopt wel, dat waren de 2,88MB 3,5" floppen, maar die krengen waren nogal duur helaas...Op woensdag 05 juni 2002 10:54 schreef DeeJee het volgende:
[..]
Was dat niet Double Sided-Double Density
verder paste er op die 8" floppy's geloof ik 150 kB
qua tapes heb je zo ontzettend veel verschillende versies, met als uitzondering On-stream
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nee, double side, double density zijn de hierboven genoemnde 360 Kb schijven.Op woensdag 05 juni 2002 10:54 schreef DeeJee het volgende:
[..]
Was dat niet Double Sided-Double Density
Ook was er een single side, double density versie. Als je hier aan de linkerkant een hoekje uit knipte (net zoals aan de rechterkant) kon je 'm ds-dd formatteren en dito gebruiken.
Zo waren er dus:
5,25" SS-DD: 180 Kb
5,25" DS-DD: 360 Kb
5,25" DS-HD: 1,2 Mb
De Extra Density gold voor de 3,5". Zie andere postings.
Hier gold: ds-dd=720Kb, ds-hd=1,44 Mb.
Waarom het dd/hd verschil bij de 5,25" zoveel groter is is mij een raadsel.
Punctuality is the politeness of kings
tapestream
floppy (vele maten):
3,5" van 720 KB
5,25" van 1,2 MB
3,5" van 1,44MB
8" van 120 kb
Harddisk
Zipdisk
Jazzdrives
Clic!
Cd-rom/dvd/rw
memorystick
Ja, idd. Ik noemde het gaatjes knippen in de 180Kb 5,25" al, maar ik was de 3,5" DD naar HD truc even vergeten.Op woensdag 05 juni 2002 11:14 schreef weerdo het volgende:
En natuurlijk 1 van de oudste tweaks die ik ken. Het ponsen van gaten in de floppydrive waardoor ineens 1.44 mb op een flop geperst kon worden i.p.v. de 720 kb.. Heb er tientallen disks zo behandeld en dat spaarde me klauwen met geld uit..
Maar, hoezo ponsen? Waarmee deed jij dat dan?
Ik deed het altijd met een soldeerbout
Mooi zeg, die oude tijd.
Ik heb nog ooit eens de daisy-chain uit een 2x 5,25" floppykabel teruggedraaid om twee MFM harddisks aan te sluiten...
Punctuality is the politeness of kings
Juiste volgorde, aangevuld, dubbele verwijderd:Op woensdag 05 juni 2002 11:27 schreef LoW.R1D3R het volgende:
dus ff alles op een rij:
tapestream
floppy (vele maten):
3,5" van 720 KB
5,25" van 1,2 MB
3,5" van 1,44MB
8" van 120 kb
Harddisk
Zipdisk
Jazzdrives
Clic!
Cd-rom/dvd/rw
memorystick
ponskaart (bits)
tapestream (bytes)
floppy:
8" van 120 kb
3,5" SD: 720 KB
3,5" HD: 1,44MB
3,5" ED: 2,88MB
3,5" LS120: 120MB
Harddisk
Zipdisk
Jazzdrives
Clic!
Cd-rom/dvd/rw
memorystick
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
- De MO (magneto-optical, ongeveer zelfde techniek als de minidisk, zie ook http://net.info.nl/ci/601/pdsystem.html
- Magneetbanden (OUD!)
- DLT-cartridges (erg leuk, kan erg veel op, nog steeds veel gebruikt bij grote bedrijven, zoek die maar eens op)
-Statisch RAM geheugen (de zgn solid state disks)
- ORGANISCH geheugen (!) Jawel, dit heeft men een aantal jaren geleden ergens in Scandinavie ontwikkeld, ik geloof dat er 1 Terabyte (!) op een kubieke CM paste
EVT zouden ook gewoon PAPIER, perkament (!) e.d. in aanmerking kunnen komen, is IMHO ook opslagmedia
Trouwens, in de "good old days" had je ook nog iets als FDREAD en FDFORMAT (bestaan die nog?), waarmee je wrijwel alle floppen (5 1/4 en 3,5) een hogere capaciteit kon geven door een aantal extra sectoren te formatteren. Ik heb volgens mij nog van die floppen thuisliggen; ik geloof dat ik 1,76MB op een 1,44MB flop kreeg, en 820k op een 720K flop.
Mac's (jawel, die appeltjes) hadden ook een afwijkend diskformaat op een 3,5 flop
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- ORGANISCH geheugen (!) Jawel, dit heeft men een aantal jaren geleden ergens in Scandinavie ontwikkeld, ik geloof dat er 1 Terabyte (!) op een kubieke CM paste
vette opslagruimte op je p**mel
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Verwijderd
Pakje van 10 in de bankschroef en dan met de boormachineOp woensdag 05 juni 2002 11:41 schreef dreamscape het volgende:
[..]
Ja, idd. Ik noemde het gaatjes knippen in de 180Kb 5,25" al, maar ik was de 3,5" DD naar HD truc even vergeten.
Maar, hoezo ponsen? Waarmee deed jij dat dan?
Ik deed het altijd met een soldeerboutGing prima. Okee, het resultaat was niet zo mooi, maar het werkte wel.
Maar misschien had je je willen beperken tot computer-media?
Verder ontbreken bergen magneet-band en -schijf-formaten (floppy's zeg maar, ik heb een 8" exemplaar nog ooit in mijn handen gehad), DCC, minidisc-data (itt minidisc-audio wel geschikt voor data), dataplay, mo-disks, laserdisc, etc. etc. etc.
Behalve memorystick waren er nog veel meer geheugenkaarten zoals smartmedia, (compact-)flash en veel zelfbouwprojecten (zie de electuur van 15 jaar terug of zo). En je had ROM, geheugen dat met één specifieke en onveranderebare inhoud is gefabriceerd. Ook zijn andere media misbruikt voor data terwijl ze er niet voor bedoeld waren zoals video-band, cassettebandjes (denk C64 en msx1), grammafoonplaat en zelfs plakband. Over plakband gesproken: er lopen ook diverse experimenten met holografisch en 3 dimensionale opslagmethoden.
Kortom, te veel om op te noemen (doe maar een studie van 3 maanden en dan nog durf ik te beweren dat je onvolledig bent)
Je moet het abstracter gaan bekijken. Vergeet de tientallen verschillende formaten floppy en pak ze allemaal samen in de term 'magneetschijf', het zijn toch enkel verschillen in datadichtheid en afmeting, de techniek er achter is hetzelfde. Op dezelfde manier pak je videoband, casseteband en alle tapestreamertapes samen in de term 'magneetband'.
Die twee zou je zelfs samen kunnen vatten als één, het is beiden opslag op magnetisch materiaal, alleen gebruikt de een platte schijfjes terwijl de ander een (opgerolde) lange trook gebruikt, maar het blijft een magneetkop die langs het materiaal gaat. Het verschil tussen een cassettebandje en een harddisk is technische gezien relatief verwaarloosbaar.
Je moet meer het onderscheid afdrukken/ponsen/scannen / mechanisch (zoals de grammafoon) / electrisch / electronisch / magnetisch / optisch / magnetisch-optisch / holografisch etc. gaan bekijken, dat is een onderscheid dat je binnen een week nog wel volledig zult kunnen uitwerken.
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Verwijderd
Holografische Dataopslag, 20gb op creditcard/100gb op cd, 2gb op schijfje te grote van postzegel.
( meer info op http://www.inphase-technologies.com )
En ze hebben nu ook een nieuwe compressietechniek, hiermee kan op 500MB vijf uur muziek van cd-kwaliteit. Een Dataplay-schijfje van 500mb kan dan 11 uur mp3 of 5 uur muziek (cd kwaliteit) opnemen. Schijfjes zijn 1x te beschrijven maar je kan wel steeds muziek toevoegen totdat het schijfje vol zit. Meer info http://www.dataplay.com
Dus:
Holografische Dataopslag
Dataplay-schijfjes
CompactFlash type I
Compact Flash Type II
IBM Microdrive
Smartmedia
Multimediacard
Secure Digital
En natuurlik cassettebandjes! Dat iedereen die vergeet zeg!
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
LaserdiskOp donderdag 06 juni 2002 18:06 schreef Ab_dullah het volgende:
Bij ons op school hadden ze ook nog een soort cd ter groote van een lp liggen.... werkte ook op de zelfde manier als een cd... kon geloof ik niet zo heel veel info op, wie weet hoe zo'n ding heet?????
Dat is een video-opslag medium.
het geluid staat er digitaal op, het beeld analoog.
Het is in het begin nogal populair geweest als karaoke formaat. In het oosten (Japan, korea, taiwan etc) is het nog steeds erg populair.
De een-na laatste starwars film (ep 1) is nog niet zo lang geleden op laserdisk uitgekomen, als collectorsitem.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)