Toon posts:

VIA KT133A max temp van 30 graden?! :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,
aangezien temperatuur problemen voor jullie tweakers dagelijkse bezigheden zijn, hoop ik hier een verklaring te vinden voor mijn probleem.

Ik heb een MSI K7T Turbo moederbord met daarop een VIA KT133A chipset met passieve koeling. Probleem bij mijn opstelling is dat deze na een tijdje hangt. Na afkoelen werkt ie weer, dus dit triggerde mij op een temperatuur probleem. Na het installeren van allerlei tooltjes ben ik de temp in de gaten gaan houden en mijn CPU temp (Athlon 1000) blijft netjes onder de 50 graden. Mijn chipset temperatuur zit bij opstarten ver onder de 30 graden, echter tijdens gebruik wordt deze (uiteraard) warmer, maar zodra hij in de 30 zit crashed mijn systeem. Momenteel heb ik er even een grote kamer ventilator opstaan en dan blijft mijn systeem 100% stabiel. (chipset temp blijft dan op 27 graden). Een oplossing voor mijn probleem is waarschijnlijk het plaatsten van een actieve koeling, maar hier op tweakers.net lees in temperaturen van dezelfde chipset van 40-50 graden enzo?! Lees ik iets verkeerd ofzo? Of is 30 graden niet aan de lage kant? Of is 30 juist aan de hoge kant? MSI heeft niet voor niets geen actieve koeling op die chipset gezet, dus waarom zou 30 graden dan al teveel zijn?

Weet iemand hier toevallig iets vanaf? Alvast bedankt voor eventuele reacties!

ps: Ik heb helemaal niets overgeclocked, dus daar kan het probleem niet liggen...

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik wist niet dat de turbo een chipsettemeratuurmeter had. Volgens mij bedoel jij de temp in je kast. Ja en als die hoger wordt als 30 is het niet lekker meer voor het mobo (verschilt per mobo) Die van mij bleef altijd op 21 graden. Zelfde mobo btw. ALs ik jou was zou ik een paar kastkoelers inbouwen.

Verwijderd

ja precies, je zou er effe een fan bij kunnen zetten. Hoeveel fan's heb je er nu in? Heb je dit probleem al lang of is het zomaar ontstaan? Zeker wanneer je niets overgeklokt hebt mag dit niet zomaar gebeuren. 30 graden is voor je mobo normaal goed te verdragen. Dus misschien moet je het probleem in een andere richting zoeken, zeker als je pc het altijd goed heeft gedaan.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Heb je de search al gebruikt?? -> MSI K7t turbo leverde bij mij 297 resultaten op. :)

- Probeer MSI k7t eens.
- Probeer K7turbo, ook eens.

Goedluck ;)

Verwijderd

Em ik denk dat het niet aan die temp. hoeft te liggen. Ik heb namelijk een MSI k7 pro 2a. Ik meet mijn temps in Windows met PC alert. Ik weet alleen niet of de tweede temp. van de chipset of de case is. Maar met dit weer zit die temp zwaar boven de 30 graden (35 ofzo) en hij loopt nog steeds super stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft idd geen temp probleem te zijn, maar ik vind het toch wel heeeeel toevallig wanneer ik de temp (van de kast of chipset, denk zelf het laatste omdat ik totaal 3 temperatuurmeters heb, volgens motherbord monitor) onder de 30 graden houdt dat ik dan asbsoluut geen probleem heb. Het is in ieder geval dezelfde temp als PC-ALERT aangeeft naast de CPU temp.

Voeding zou het ook kunnen zijn daar al mijn voltage goed zijn op 1 na (de 5V = 4,78V) alleen is dit voltage ook zo slecht wanneer ik een 'externe huiskamer' cooler gebruik. Het feit dat ie met zo'n cooling wel stabiel is, bevestigd dat het een temp probleem is, maar jah.. jullie zijn hier de mensen met ervaring... dus misschien dan toch niet...

ps: Ik heb een 300W voeding, dus ook dat lijkt me voldoende.

Verwijderd

Zou het niet aan te bevelen zijn om gewoon een actieve koeler te plaatsen. Zo duur zijn die dingen ook weer niet. Maar nog even over die temps, als ik drie uur GTA3 aan het spelen ben, is het wel zo'n 35 graden in mijn kast en de processor is zo'n 50 graden. Mijn pc hangt nooit!!! tnx WinXP. En dat terwijl ik zo'n 8 koelers er in heb.

Bij mij in huis is het ook minimaal 25 graden dus daar kan het ook aan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan DualDude voor de link naar het MSI forum in de andere thread. Dat hele forum staat vol met problemen met de KT133A... Het temp probleem van mij wordt in ieder geval bevestigd door 1 iemand, ik ga in ieder geval als ik thuis kom een kijken of ik ook die ene chip heb.
Hoe dan ook, de oplossing is gewoon het terug sturen naar MSI want het moederbord is gewoon rot. Slechte serie. Wel klote dat ik dan zonder moederbord zit, hopelijk gaat het in ieder geval niet te lang duren..

Allen dank voor jullie reacties, ook diegene in de andere thread ;)

======= Quote betreffende temp probleem ======
I work in a system builder company and we've experiensed this issue on lots of MSI motherboards. More and more seem to fail. I expected to find this thread here and so i did

Anyway, this issue seems clear to me.
The motherboards using the power controller chip SC1155 (located between RAM and CPU) seem to fail. I took a so called defect mobo and did some research. With Windows 3D text screensaver i got the mobo to hang (and sometimes die if it hung too long) each time.

THE SC1155 CHIP GETS TOO HOT!

So I added a small heatsink and a little fan blowing air to it. Everything was suddenly solid as a rock. Took away the heatsink and fan and it hangs again after 2-3 minutes of the screensaver that i tested with.
==========
Pagina: 1