Toon posts:

[asp] asp image uploaden cms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het klooien met een content management systeem, het vordert allemaal redelijk, maar ik zit met een redelijk probleem met images. In de editor die ik gebruik zit een prima file browser waarmee ik lokaal mijn images kan doorspitten. Bij het bewaren hiervan zou ik dan willen dat de image geupload wordt naar de server en dan met wat tekstaanpassingen van de html laten verwijzen naar de nieuwe lokatie.

Het probleem is dus dat ik van de editor op de pagina ervoor alleen een bestandslokatie krijg, is het uberhaupt mogelijk om alleen die lokatie te gebruiken om het bestand te uploaden. Of zal ik de editor moeten ombouwen om de plaatjes gepost te laten worden, zodat ik een component kan gebruiken. Die laatste optie zie ik niet zo zitten, dus ik hoop dat jullie een idee hebben.

Verwijderd

ik begrijp je vraag niet helemaal goed. Wik je gwoon een scriptje hebben wat plaatjes upload naar een door jou gekozen folder op de webserver? Want daar bestaan standaard scriptjes voor.

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-11-2025

Yoda

Can you feel it?

moet zeggen dat ik je verhaal ook niet helemaal kan volgen.

Normaal is de procedure ongeveer alsvolgt.

- je hebt een pagina met één of meerdere
code:
1
<input type="file">

- na een submit van deze pagina gebruik je een upload component (bijvoorbeeld asp upload, persists upload) om het bestand naar de webserver te uploaden

- zorg dat er schrijfrechten staan op de map waar alle bestanden in komen te staan.

- zet de bestandsnaam in de database.

Op deze manier kan je dus de bestandsnamen uit de database lezen, en verder kan je ze beschikbaar maken op een pagina want het path is altijd het zelfde nl. www.webserver.nl/uploaddir/bestandsnaamuitdatabase

(- als extra kan je nog gaan checken op bepaalde typen bestanden die ge-upload mogen worden, naar het formaat van bestanden, of bestanden al voorkomen en hoe ga je er dan mee om)

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad behoorlijk onduidelijk gesteld, laten we het maar op het tijdstip van posten houden.

Het gaat erom dat bij het aanmaken van een nieuwe pagina in die editor, wanneer je een image toevoegd dan wordt dat plaatje van je lokale schijf gehaald en de editor maakt er dan een FILE:/// verwijzing naar. Dat is leuk als ik de enige gebruiker ben, maar die image moet dus naar de server. Op de pagina na die editor wanneer alles naar de dbase gaat, heb ik dus alleen maar die FILE:/// verwijzing. Zien jullie een mogelijkheid om die verwijzing te gebruiken om de image up te loaden.

Of zien jullie misschien een compleet andere oplossing?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Per definitie zijn dit dus twee stappen.

1. Selecteer plaatje en uploaden naar een directory op de server
Zie(http://www.4guysfromrolla.com/webtech/LearnMore/Upload.asp)
2. Plaatje gebruiken in CMS
Hierin kan je bijvoorbeeld gebruiken: [image]1.jpg[/image]
Het CMS moet deze tags dan vervangen door: [img]/images/1.jpg[/img]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Ik denk dat als die editor er een file:// verwijzing van maakt dat het dan ophoudt, tenminste als je dat niet veranderen kan.

Verwijderd

Je bedoelt waarschijnlijk de Dynamic HTML Edit control. Daar moet je even de SDK downloaden en dan kijken naar de "DECMD_IMAGE" ActiveX Control Command ID.

object.ExecCommand DECMD_IMAGE [, cmdExecOpt] [, url]
als je als cmdExeptOpt OLECMDEXECOPT_DONTPROMPTUSER meegeeft kun je zelf een URL meegeven.

De manier die je dan wilt volgen is in je CMS een soort MediaLib aan te maken, eerst het plaatje laten oploaden, zelf en popup maken die de bestanden in je medialib list, daar het geselecteerde bestand als URL meegeven...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik zit nu inderdaad naar mogelijkheden voor een soort medialibrary te kijken. Dat maakt alles wel weer een stuk complexer, ik gebruikte tot nu toe een vrij standaard editor, maar die zal ik dan misschien overboord moeten gooien.
Pagina: 1