Voedingsaansluiting op mobo solderen of lijmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Hoi!
Allereerst: het is niet echt een overklok, of een mod, maar ik denk dat hij hier meer op z'n plaats is, en hier meer 'experts' zitten dan in PMG.
Ik heb een laptop. :) En daarvan is de voedingsaansluiting op het moederbord afgebroken. :( Zeer zuur. :( Eerst reboote hij vaak, en nu wil hij niet meer aan (geen voeding). Dus nu wil ik dit fixen. Ik heb vandaag geprobeerd het te solderen, maar dat wil dus niet echt lukken. Het contactvlak op het mobo is te klein. En er komt ook afentoe nog enige kracht op, als stekker van voeding beweegt (bij insteken, of op schoot oid). Nu moet ik er bij zeggen dat ik niet echt veel soldeer ervaring heb. Maar na een uur klooien is het me nog niet gelukt. Ik heb 2 pics gemaakt, om de situatie iets te verduidelijken. De belangrijkste, waar het om gaat: Afbeeldingslocatie: http://www.panman.nl/page/moboaansl.jpg . Dit is dus binnenkant van laptop. het grijze ding in het midden van de foto is de 'contrastekker' waar dus van de andere kant het stekkertje van de adapter in gaat. Het probleem bevind zich op het witte lijntje. Het ijzeren vlakje van de contrastekker, en het vlakje op het mobo maken dus geen contact. En het vlakje is zo klein dat soldeer ook niet goed hecht.
Plaatje2: Afbeeldingslocatie: http://www.panman.nl/page/moboaansl2.jpg
Dit is dus hetzelfde ding van de andere zijkant, hier zit de andere connector, die wel nog goed zit.
Okee, heel verhaal. Nu dus mijn vraag: Wat is hiervoor een goede oplossing? Solderen is mij dus niet gelukt. Denken jullie dat dit wel kan? Dan moet ik iemand anders vinden (WIE?) die dat wel kan? Of, en daar zat ik meer aan te denken: Zou van die geleidende lijm werken? die ook gebruikt wordt voor overklokken, en die dus geleidende verbindingen maakt? Ik denk dat die iets meer contact maakt. Zou dit een oplossing zijn? Of iemand nog een andere? Het is nl. erg jammer dat ik ene laptop heb die het opzich nog helemaal doet, maar door de voedingsaansluiting kan ik hem nu niet gebruiken :(

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer gehad met een heeeelle oude compaq. Was zelfs nog een 486. Maar ja, zelfde probleem, iets te hard aan de stekker getrokken en dat blokje was van mijn mobo afgebroken. solderen ging wel maar elke keer was het weer los. Je moet er toch kracht op zetten. Wat ik toen gedaan heb is gewoon 2 draadjes gesoldeert tussen het blokje en het mobo. Werkt als een soort vering en je zet geen kracht meer op die soldeerpunten. Het is wel even kutten om ze goed vast te krijgen. Maar als het zit dan zit het ook wel.

Probeer eens.

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022

TA2

sorry .. maar hij moet toch echt gesoldeerd worden.
Het mooist is met een klein soldeerboutje (en soldeer).
Maak de soldering heet en houd dan heel even het soldeer erbij. Kijk uit dat je mamaplank niet te heet wordt (niet te lang die soldeer erop dus) want er zitten dingen op het bord die niet te heet mogen worden.
En die lijm waar je het over hebt is volgens mij "warmte" geleidende lijm.

Verwijderd

je kan ook ff kijken op de sloop

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19
Ik ben naar een electra shop geweest, om te vragen wat ik het best kon doen. Die zeiden dat ik maar ff met laptop langs moest komen. Dat heb ik gedaan. En letterlijk, in 10 seconden, had die gast het werkend gesoldeerd. WOEI! :P. echt ERG chill. hij is nu aan het booten :). Hij doet het dus weer! :)
Volgens die last lag het er ook aan dat ik geen soldeer station, maar een soldeerbout (met stekker dus) gebruikte. Omdat het een groot onderdeel was, gaf die niet genoeg vermogen om dat warm te houden. * PanMan is blij! he weer een laptop!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949