[WC] Waterkoeler als vervanging radiateur...

Pagina: 1
Acties:

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Topicstarter
Ik ben zelf niet echt weg van WC, maar dit is toch wel een 'koel' projectje.

http://www.overclockers.co.nz/ocnz/cooling/peltierheatsink/1.shtml

Ik heb gezocht maar kon er op GoT nog niets over vinden, en volgens mij is het toch voor sommige mensen wel bijzonder interresant.

Het gaat hier om een waterkoeler, die gebruik maakt van een peltier, die als vervanging van een radiateur kan dienen.

[img=550,413][url="http://www.overclockers.co.nz/ocnz/cooling/peltierheatsink/after.jpg"]http://www.overclockers.co.nz/ocnz/cooling/peltierheatsink/after.jpg[/url][/img]

Maarrrr,.... icm een radiateur kunnen temperaturen onder kamertemp. bereikt worden!!!! :o

Ik had al in meerdere topics gelezen dat mensen nu de zomer weer op komst is de temps nog lager proberen te krijgen, volgens mij is dit dan een geinig projectje om eens naar te kijken.

Verwijderd

Ik zie het niet echt goed maar die peltier... die heeft een + en een - spanning is dat niet erg in dat water :P ?

Xie t nie zo goe @ de foto'z

• eightValve
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Topicstarter
de pics zijn gerezised geloof ik, dus als je ze downt zijn ze scherper.

Maarre, volgens mij 'staan' alleen de pootjes van het onderste koellichaam in het water (lees: in je reservoir)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

dan komt er nog een punt bij. je moet dan wel een speciale res hebben want wat ik meestal zie zijn dichte resevoirs en kan dus zon blok er niet in. dit is ook in mijn geval zow..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

Qwerty-273

Meukposter

Ehh volgens mij wel een aantal keren op Got gezien.. al dan niet in de lucht variant.. waar bij ze dus het zelfde doen alleen dan bij de lucht inlaat van je kast de lucht afkoelen met soort gelijk pelt/heatsink combo.

airchillerz of iets dergelijks

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Als je met peltierkoeling niet het water onder kamertempratuur kan brengen zal dat icm met een radiator ZEKER niet lukken. Want een radiator koelt het water met z'n omgevingstempratuur.
vb:

Kamertemp is 20 graden
watertemp is 25 graden

Met een radiator zou je met oneindige snelle lucht 20 graden halen. Dat is dus het beste, maar niet reeel :)
Als je met een peltier ga koelen en die koelt op 20 graden blijft het water 20 graden, want zoals gezegd kan de radiator niet beter dan 20 graden (waarde kamertempratuur) koelen.

Met een goede peltier koel je misschien het water wel tot 10 graden. Dan kan je het beste de radiator er tussenuit laten, want koelt met de luchttemp op 20 graden. De radiator zal er dus voor zorgen dat het water warmer dan 10 graden wordt.
(waarden zijn verzonnen, maar het voorbeeld is er niet minder waar om).

overclockers.co.nz heeft met radiator dan wel een nog lagere tempratuur, maar dat kan dus alleen als de kamertempratuur lager is dan de tempratuur die het water heeft. (op kleine zondertjes zonder dakraam en kleine kamertjes kan zal dit dus een probleempje worden)

• eightValve
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 01:08 schreef InterCC het volgende:
Als je met peltierkoeling niet het water onder kamertempratuur kan brengen zal dat icm met een radiator ZEKER niet lukken. Want een radiator koelt het water met z'n omgevingstempratuur......
Volgens mij maakt het in zo'n setup ook wel degelijk uit of je de radiateur voor of na je 'waterkoeler' hangt. Hij moet er natuurlijk voor, zodat je eerst het water zover mogelijk afkoelt en dan koel je het nog ietsje verder af met je 'waterkoeler'

[offtop]
waarom doet mijn piccie het niet??
[/offtop]

Verwijderd

lijkt me erg gevaarlik op een glazenpotje in een emmer met water >:)

Verwijderd

zeer interessant project, ik zou dat ook wel eens een xtje willen proberen.

Kan weinig info hierover op GoT vinden :/

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

hey, het is toch altijd zo dat langzaam kleine beetjes metaal oplossen (aka koelblok) en dat het water op den duur gaat geleiden? brr :X

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Op donderdag 13 juni 2002 21:32 schreef BaRF het volgende:
hey, het is toch altijd zo dat langzaam kleine beetjes metaal oplossen (aka koelblok) en dat het water op den duur gaat geleiden? brr :X
Moet je wel goed kijken hoor ;) Hij staat niet voor niets op een glazen potje. Zo heeft de peltier geen kontact met het water :o jaaa.

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 21:32 schreef BaRF het volgende:
aluminium geleidt niet erg goed :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

Op vrijdag 14 juni 2002 16:15 schreef Crewlz het volgende:

[..]

Moet je wel goed kijken hoor ;) Hij staat niet voor niets op een glazen potje. Zo heeft de peltier geen kontact met het water :o jaaa.
ik heb het ook niet over het peltier (de?) maar natuurlijk het koelblok :)

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.nz/ocnz/cooling/peltierheatsink/after.jpg

Kijk, het koelblok staat in het water! en alu lost dan toch op ofzo?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Op vrijdag 14 juni 2002 20:10 schreef BaRF het volgende:

[..]

ik heb het ook niet over het peltier (de?) maar natuurlijk het koelblok :)

[afbeelding]

Kijk, het koelblok staat in het water! en alu lost dan toch op ofzo?
HAHA alu lost niet op in water man! tis geen papier masjeej :)

maar op den duur gaat het oxyderen maar dat gebeurt niet zo snel met dit spul want het is behandeld aluminium :)

heb zelf Bij Pechiney in vlissingen-oost (SLOE) gewerkt 1 van de werelds grootste alu giet bedrijven

Verwijderd

volgens mij is dit een beetje verspilling van energie. ik bedoel, 4 graden voor 80 watt is een beetje weinig... :r

Verwijderd

sowieso die 4 graden daar zit de werking van de radiator ook nog bij in ;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44
Als je na je koelblok een radiateur doet, en daarna een vrij groot koelelement met een peltier neemt, kan je het water erg koud krijgen hoor. Je moet de boel alleen wel fijntunen. Want ik vind het er niet erg effectief uitzien.

Voor mensen met een bong (zoals ik binnenkort) is dit erg interessant, want het water in een bong kan een peltier behoorlijk goed koelen, en het (soms een beetje) vieze water loopt dan niet door je koelblok op je proc.

T'is dat een pelt mij teveel energie verbruikt, maar anders had ik hetzelfde gedaan.
Nu maak ik een warmtewisselaar van koperen buisjes...
Pagina: 1