AMD XP 1800+ na 2 koelers nog steeds 70 graden

Pagina: 1
Acties:

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Beste tweakers,

Ik heb sinds 3 maanden een Athlon XP 1800+
Hierbij had ik een Coolermaster cooler type: DP-57H53F aangeschaft. Na mijn grote schrik zag ik op mijn Moederbord Bios: Asus a7v333 raid staan dat hij 74 graden was!!!! :'( Dus ik ging voelen aan mijn kast. En inderdaad een veel te hoge temperatuur. Ik balen.... en neem contact met Asus op.

Ja, er is een bug ontdekt die de temperaturen niet goed weergeeft. Mijn antwoord daarop was: Ja, daar ben ik van op de hoogte, maar als mijn systeem ontzettend staat te gloeien klopt het toch wel neem ik aan.

Toen heb ik even later toch maar een spire cooler aangeschaft. Ik wist dat dit ook niet echt het beste merk ervoor was, maar ik dacht ach what the hell.
Ik kocht het type: 5t20b1h3t.

De temperatuur zakte naar 70 graden maar uiteraard nog steeds veel te heet.

Nu is mijn vraag, Hebben jullie een geschikte cooler voor mij in gedachte die ik goed kan gebruiken tegen de enorme hitte? Ik wil geen herriebak en wil ook zeker dat hij uitmuntend zijn werk doet. Want ik wil goed kunnen slapen tijdens het draaien van dit systeem. :9~

Ja,ik heb de search gebruikt maar ik wil graag een goed specifiek antwoord hebben dat echt over mijn probleem gaat en niet over het algemene.

P.S Ik heb er ook nog een systemfan bij gehangen maar dat heeft niets uitgehaald :r De systemfan draait 2500 rpm.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:04

charrel

Cortisol4life..

wat voor kast heb je? heb je een midi tower dan zou ik een gat boven de processor maken en daar een fan in hangen die de warme lucht uit de kast blaast. tevens kan je een gat dremelen/ zagen/ whatever recht boven je processor en een fan daar naar binnen laten blazen. Let er wel op dat de warme lucht ook uit je kast gevoerd moet worden! Dit is zo nog belangerijker dan koude erin! De meeste koelers die goed koelen maken toch wel wat geluid. Als je ff zoekt kan je wel een geschikte vinden via de search. Ik denk dat je dan aan een Zalman koeler moet denken als je toch niet overklokt.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Dat ligt dus niet aan de koeler, maar aan andere factoren. Heb je een beetje een airflow?? En de cooler wel aangesloten?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op woensdag 05 juni 2002 00:23 schreef silentsnow het volgende:
En de cooler wel aangesloten?
Ik denk dat ie anders wel warmer word ;)

• hives
Op woensdag 05 juni 2002 00:23 schreef silentsnow het volgende:
Dat ligt dus niet aan de koeler, maar aan andere factoren. Heb je een beetje een airflow?? En de cooler wel aangesloten?
Dat lijkt me logisch..... |:(

Maar ja, ik heb een bigtower. Een El cheapo.

En er zit weinig ventilatie in.... Maar die toren is opzich wel redelijk want er zat bij mijn vorige pc een AMD 1 ghz in en die werd rond de 48 graden en stressed 53 graden.

Dus dat was opzich nog geen ramp.

Maar ja wat kan ik er nu het beste aan doen?
En als ik een zalman koeler neem, hoeveel graden daalt het?

BTW Ik overclock mijn pc niet. Hij draait prima zo :9~ desondanks de temperaturen niet zo lekker zijn. :r

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Alpha + stille papst. Is echt het beste. Je kan er ook een enermax fan op zetten. Die kun je stellen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de cooler er goed opgedaan?
Heb je niet 20Cm Coolpasta erop gesmeert..?
Heb je alles 100% nagelopen wat hierboven staat...?
Met welk proggramma lees je de temperatuur af?

=)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

HIER STOND ONZIN SOWWY
|
|
\ /

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Op woensdag 05 juni 2002 00:39 schreef hives het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch..... |:(
ok
Maar ja, ik heb een bigtower. Een El cheapo.

En er zit weinig ventilatie in.... Maar die toren is opzich wel redelijk want er zat bij mijn vorige pc een AMD 1 ghz in en die werd rond de 48 graden en stressed 53 graden.
Noem ik niet redelijk. Mijn 1GHz Athlon is stressed 37. Dus van die temp van je 1GHz kan zo 10graden af.
Dus dat was opzich nog geen ramp.

Maar ja wat kan ik er nu het beste aan doen?
En als ik een zalman koeler neem, hoeveel graden daalt het?

BTW Ik overclock mijn pc niet. Hij draait prima zo :9~ desondanks de temperaturen niet zo lekker zijn. :r
Je luistert niet. Het ligt niet aan de koeler, dus het kopen van een andere koeler heeft geen zin.

-Koelpasta op de juiste manier aanbrengen
-Uiteraard het plastic laagje van de heatsink verwijderen
-Fan op heatsink plaatsen. Probeer zuigend of blazend
-Heatsink op proc plaatsen.
-Heatsink eraf halen en kijken of je koelpasta een vorm achterlaat van de heatsink
-Heatsink terugplaatsen
-Voor voldoende airflow. Voor onderin de intake, boven achterin de outtake. Je hebt dus minimaal 2 80mm koelers nodig voor de airflow, en 1 voor de koeler.
-Zorg dat er niks in de weg zit wat eventueel je airflow zou kunnen belemmeren.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Zet je kast open en kijk of het lager wordt.

• hives
-Koelpasta op de juiste manier aanbrengen
-Uiteraard het plastic laagje van de heatsink verwijderen
-Fan op heatsink plaatsen. Probeer zuigend of blazend
-Heatsink op proc plaatsen.
-Heatsink eraf halen en kijken of je koelpasta een vorm achterlaat van de heatsink
-Heatsink terugplaatsen
-Voor voldoende airflow. Voor onderin de intake, boven achterin de outtake. Je hebt dus minimaal 2 80mm koelers nodig voor de airflow, en 1 voor de koeler.
-Zorg dat er niks in de weg zit wat eventueel je airflow zou kunnen belemmeren.
Dit heb ik ook echt allemaal gedaan |:( :'(

Ik ben echt moedeloos aan het worden. ;(

Verwijderd

Ik heb ook problemen met mijn temp. Maar ik heb nog niets qua airflow in mijn kast!

[topic=514753/1/25]

Verwijderd

heb je nieuwste bios scheelde bij mij zon 8 graden

• hives
ik heb bios 1007 en het is nog steeds klote :(

Verwijderd

Een extra casefan (enermax) aan de achterkant + roundcables van coolermaster scheelde bij mij 10 graden.

Ik hoor hier vaak het woord dremel vallen, maar wat is dat??

Ik denk dat als ik dat roostertje met gaatjes weghaal uit de systeemkast die nu voor het casefannetje zit, er dan veel meer luchtverplaatsing zal plaatsvinden. Maar ik zou niet weten hoe.

Iemand??? (met een dremel soms?? :) :? )

• nrg
  • Laatst online: 09:30

nrg

Op woensdag 05 juni 2002 13:55 schreef GTOL het volgende:
Een extra casefan (enermax) aan de achterkant + roundcables van coolermaster scheelde bij mij 10 graden.

Ik hoor hier vaak het woord dremel vallen, maar wat is dat??

Ik denk dat als ik dat roostertje met gaatjes weghaal uit de systeemkast die nu voor het casefannetje zit, er dan veel meer luchtverplaatsing zal plaatsvinden. Maar ik zou niet weten hoe.

Iemand??? (met een dremel soms?? :) :? )
Dremel is zo'n geval waar je o.a. mee kan zagen en boren.
De helft van de GoT'ters hier heeft een (wannabe-) Dremel om gaten in de kast te boren..

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 05:39

Trek Y11

Eat my shorts

Ik heb zelf een Chieftec, bij mij kon ik de roosters er met een goede zijsnijtang uit knippen, misschien kan dit ook bij jou. Hiervoor had ik een aopen tower die heb ik moeten Dremelen.

What if this weren't a hypothetical question?

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Misschien handig om eens even na te kijken op hoeveel volt je VCore staat ingesteld, bij mijn Asus A7V266 liep alles daardoor in de soep. Maarjah, goeie airflow is inderdaad noodzakelijk, ik draai al een half jaar met de kast open :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Benadski
  • Laatst online: 11-08 20:35
Misschien je koelblokje aan de onderkant polijsten???

Zie: [topic=512066]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58
Ik heb die cooler ook, en waar je rekening mee moet houden:
- roze prut aan de onderkant weghalen met wasbenzine, evt nawrijven met spiritus om de olierestjes weg te halen
- CPU schoonmaken op dezelfde manier
- klein drupje zilverpasta die bij je cooler zat op de CPU doen, met een stukje papier vlakwrijven
- Fan van je cooler incl raamwerkje weghalen en fan vervangen door een stillere 8cm fan. Kan je vastmaken met tie-wraps
- cooler op je CPU zetten en dan weer kijken

Nog een paar tips:
- Sloop je voeding open, mijn voeding staat open en maakt zo veel minder lawaai, lucht die uit de voeding komt wordt boven de CPU weggezogen en is gewoon loeiheet
- Werk alle kabels netjes weg rond je CPU

Verwijderd

Nou, er is echt iets mis en ik denk dat het toch zit in de verbinding tussen koeler en proc. Hang eens een thermometer in je case. Als deze met open kast onder de 30 blijft en je proc is 70 graden, dan is er iets met je proc aan de hand, indien je de koeler er goed op hebt gezet. Mijn xp 1700+@1900+ op een a7v266ex wordt full load 55 graden. Ik heb een bigtower met 2 casefans op 7 v en een zelfde coolermaster als jij eerst had. Plak anders eens een digithermometer tegen de zijkant van je proc aan. Als deze op 40 blijft steken, dan is er iets mis met je temp aanduiding van je mobo. (check in je bios)

Verwijderd

probeer eens met kast open.
heb zelf een msi k7d master met 2x amd 1800 en mijn mobo wordt maar 40 gr. full load worden proc 48 en 55 gr. nu zijn ze 38 gr met alleen internet aan. lijken me prettiger temp.

• hives
Ik ga met de temperatuur tweaken.... Als ik een conclusie heb dan post ik die onmiddelijk.

Bedankt alvast.

Pagina: 1