Toon posts:

Freesco loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten gaat het meestal goed, maar nu al een paar avonden achter elkaar loopt mijn Freesco routertje vast. Het gaat om een 386 met 8 mb intern, met de PPPoE-edition van Freesco. Ik heb zoveel mogelijk gedisabled, alleen de router control via http heb ik ge-enabled.

De "standaard" oplossing zou waarschijnlijk zijn: "meer geheugen er in", maar zijn er nog andere dingen waar het aan zou kunnen liggen? Kan het bijvoorbeeld zijn dat Freesco vastloopt doordat er iets mis is bij Casema? Zo ja, is hier iets aan te doen?

(ik hoop dat dit hier thuis hoort, en niet in NT.....)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hoe vast loopt ie ?
Geen netwerkverbinding meer ?
Niet reageren op t-bord ( als je er een t-bord + monitor aan hebt hangen) ?

8 Mb RAM moet genoeg zijn, 5 MB is het minimum.
Die 386 zal het ook wel trekken qua snelheid, maar misschien qua warmte niet of zo ?

Heb je nog een backup liggen van je freesco install ? (bv de diskette van voordat je um op de hd had gezet).
Die zou ik dan eens testen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er achter doordat 'ie geen netwerkverbinding meer heeft. Pingen is onmogelijk. Als ik er dan een toetsenbord en monitor aan hang, reageert 'ie niet meer op het toetsenbord.

Hij draait nog niet zo heel erg lang, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat 'ie het vanaf diskette nog wel goed zou doen.

Verwijderd

als je er een HD in hebt zitten, kun je proberen freesco op de hd te installeren, dan kun je een hoeveelheid geheugen aanwijzen als swap en zouden de problemen over moeten zijn. Heb je dit niet, dan zou ik ook de remote-control via http uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem op de HD staan en 16 mb swap, als ik me niet vergis. De hoeveelheid kan ik mis hebben, maar ik heb in ieder geval swap ge-enabeld.

Verwijderd

welke versie draai je?

Verwijderd

Topicstarter
0.27 PPPoE-edition (van Technojunky)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
als ie echt crasht kun je misschien sysrq gebruiken:

Ctrl+Alt+SysRQ+s
CTRL+ALT+SYSRQ+u
CTRL+ALT+SYSRQ+b

Hiermee start het systeem zonder pardon opnieuw op, schijven worden (als ze gemount zijn) ro-gemount :)

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje domme vraag, maar wat is SysRQ?

En misschien dat dat wel kan, maar het probleem is dat de router niet echt op een bereikbare plek staat, in een studentenhuis. Als ik er niet ben en hij zou vastlopen, dan heeft het hele huis een probleem.

Ik vroeg me af of ik op de een of andere manier kon voorkomen dat 'ie vastloopt.

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik zou een hardware probleem ook niet uitsluiten, misschien zit er wat rotte DRAM tussen?

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• deadinspace
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 05 juni 2002 16:03 schreef Popeye the Sailor het volgende:
Ik vroeg me af of ik op de een of andere manier kon voorkomen dat 'ie vastloopt.
Loopt hij elke keer vast? Na hoe lang ongeveer?

Je kunt proberen er een monitor aan te hangen, en dan met setterm de screensaver disablen. Misschien dat hij dan wat over het scherm dumpt als hij crasht.

Ik weet niet of Freesco logt, maar zo ja, dan zou je ook nog in de logs (/var/log) kunnen kijken (met name daemon.log en messages).

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Printscrn/SysRq :)

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen drie avonden is 'ie vastgelopen. Vanavond gaat het goed, tot nu toe......

Ik zal eens kijken of ik die logjes kan vinden.

De screensaver staat al uit, en er komt nix op het scherm te staan :(

• deadinspace
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 05 juni 2002 22:12 schreef Popeye the Sailor het volgende:
De screensaver staat al uit, en er komt nix op het scherm te staan :(
Nouja, 'screensaver'... Meeste distro's blanken de console na 15 minuten ofzo.
En als de console geblankt is, dan zie je zo weinig ;)

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59

En misschien dat dat wel kan, maar het probleem is dat de router niet echt op een bereikbare plek staat, in een studentenhuis. Als ik er niet ben en hij zou vastlopen, dan heeft het hele huis een probleem.

hiermee kun je controleren of je hele systeem vast zit of alleen een stom zielig k*tprogrammaatje (no flame) ofzo. >:)

uit mijn hoofd staat het voor: System Request (het bericht wordt direct naar de kernel gestuurd, als iemand dit even kan bevestigen, graag) :)
Pagina: 1