Toon posts:

Sneller fikken dan cd aangeeft

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuw fikkertje gekocht,
een aopen 32x12x48x zeer vermakelijk tov mn 6x4x32 die k eerst had :P
maar even 2 tha point, ik brand cds dus op 32 speed maar het zijn origineel 24 speed cdroms van philips cdr-80 silverspeed. Kan dit problemen veroorzaken, zowel als op de cd (slecht leesbaar op niet helemaal leesbaar) of schade aan mn neue fikker :9 ?
wil k namelijk wel voorkomen, en keb de search al gebruikt

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 10:32

Francois

Dus...

Als ik Traxdata 12x cd-r's op 16 speed brand in m'n plextor 1610ta dan geven de cd's in oudere cd-rom drives leesfouten.

Dus: moet je ff proberen

Verwijderd

Schade aan je fikker zal het sowieso niet opleveren maar het kan wel voorkomen dat cd's die je 'te snel' bakt slecht of helemaal niet leesbaar zijn. Ik heb hier oude 4x TDK's liggen die ik op 16x gewoon kan branden en die het dan perfect doen, maar een doosje 24x's (merkloos) doet het net op 12x goed...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
De meeste moderne branders hebben toch een een of andere vorm van PowerRec II (Philips standaard geloof ik)
Van wat ik er over gelezen heb, past 'ie de brandintensiteit(/snelheid??) aan op de kwaliteit van de CD, door tijdens het branden te kijken naar de sporen ernaast en op die manier te voorkomen dat de ernaast gelezen track niet beïnvloed wordt.

Waarschijnlijk kun je door dit soort technieken wel correct op hogere snelheden branden.
Het blijft echter wel risicovol.

FF mijn ervaringen...
In mijn Plextor 12/4/32 (SCSI) kon ik 8-speed CD's vroeger wel branden, maar die waren slecht leesbaar.
Ik heb sinds kort nieuwe Mitsui's die certified zijn tot 24x.
Die kan ik niet sneller branden dan 10x (tijdsduur is alsof het op 8.5x gebrand wordt) de oude 12-speed certified CD's van hetzelfde merk, die ik nog heb liggen, kan ik wel prima op 12x branden.
* TD-er vind het er niet beter op geworden, met die verschillende CD-snelheden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
ik heb hier ook 16x tdk's die ik op 32 speed brand, geeft geen problemen

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!