[j2me] goed boek?

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Wie weet er een god boek mbt j2me, dan kan ik hem morgen halen als ik tijd heb :)

Ik weet verder weinig van java en dergelijke, maar het leek me nuttig om met j2me te beginnen :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Normaal gesproken is het goed om klein te beginnen, maar in dit geval zou ik toch maar standaard beginnen ;) . De meeste elementaire onderdelen van J2SE en J2ME zijn exact hetzelfde en als je dus eerst de taal Java wilt leren en kennis wilt maken met de bibliotheken voldoet J2SE uitstekend. Later kan je dan als variant op je Java werk eens een J2ME applicatie maken... Basiskennis van Java heb je daar echter hard bij nodig.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Daar maar heeft martin helemaal gelijk in, maar toch maar even een boek dat goed schijnt te zijn:

http://vig.pearsoned.com/store/product/1,3498,store-5401_isbn-0130669113,00.html?

Had je eigenlijk gisteren bij de J2ME codecamp op de Sun TechDay moeten zijn, was erg nuttig && leuk :D

• RSD
ja leek me erg nuttig, maar ben nu bezig met het ontwerpen van een UAV(unmanned aerial vehicle). Hier gaat ook het een en ander van tijd inzitten.. Maar ik heb al wat links gebookmarkt.

Maar wat is het verschil tussen j2se & j2me? Ik las in een soort van manual dat je j2se nodig had en die kon je van sun.com downloaden ofzo, maar ik kan die link niet vinden om het te downen, om zo een ontwikkel omgeving te maken. Zijn er niet van die standaard packs zoals NuSphere voor php/mysql?

BTW. is j2me voor alle mobile devices of is het alleen geschikt voor PalmOS. Dus wat ik bedoel komen er meerdere mobile devices die gebruik gaanmaken j2me of blijft het bij Palm?

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 11:36 schreef RSD het volgende:
ja leek me erg nuttig, maar ben nu bezig met het ontwerpen van een UAV(unmanned aerial vehicle). Hier gaat ook het een en ander van tijd inzitten.. Maar ik heb al wat links gebookmarkt.

Maar wat is het verschil tussen j2se & j2me?
J2SE is voor ontwikkeling van applicaties/applets voor de desktop/laptop computers. Dus voor de krachtigere computers.
J2ME is speciaal ontwikkeld voor de devices die zeer weinig cpu power en geheugen tot hun beschikking hebben. In J2ME zit dus alleen het broodnodige. (uit m'n hoofd: java.io java.lang en java.util)
Ik las in een soort van manual dat je j2se nodig had en die kon je van sun.com downloaden ofzo, maar ik kan die link niet vinden om het te downen, om zo een ontwikkel omgeving te maken. Zijn er niet van die standaard packs zoals NuSphere voor php/mysql?
Dan heb je imho niet echt goed gezocht.
Kijk hier maar eens goed voor de J2SE 1.4 .. :)
En hier staat een zeer goede IDE.
BTW. is j2me voor alle mobile devices of is het alleen geschikt voor PalmOS. Dus wat ik bedoel komen er meerdere mobile devices die gebruik gaanmaken j2me of blijft het bij Palm?
J2ME is geschikt voor alle devices die java ondersteunen... :)
Kijk hier maar eens:
http://www.javamobiles.com

• RSD
Nu wil ik dus mobiele applicaties gaan maken, omdat dat in mijn ogen de toekomst is. Kan ik dan beter eerst j2me of j2se gaan onderzoeken? Dus wat is moeilijker. De kunst van het weglaten of juist niet?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Als je een goede basis van Java hebt is J2ME een eitje :)

Er zijn weel goede boeken om J2SE vanaf het begin te leren van J2ME ken ik die niet.

• RSD
ja ok, maar dan gaat het dus omde kunst van het weglaten. Veel functies mag je dan niet gebruiken. Dus als ik meteen J2ME leer, kan ik ook een beetje J2SE en het werkt altijd.

Als ik J2SE beheers, dan kan ik geen J2ME, omdat bepaalde functies en dergelijke niet werken.

maw
wel:
J2ME -> J2SE

niet:
J2SE -> J2ME

Maar hoe kom ik aan die basis? PHP heb ik geleerd door afkijken en toepassen.. en zie het resultaat. Sommige delen mis ik gewoon. Bij J2SE wil ik het eens anders aanpakken.. namelijk door vanaf het begin te beginnen en de achtergrond er ook van te leren.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

je zult toch eerst de basis moeten weten voordat je weet wat je weg kunt laten. Ik kan het allebei en ik wil je dringend adviseren om eerst J2SE te leren...

• RSD
Wat is het verschil eigenlijk tussen Java en J2SE? staat die SE niet voor 'second edition' ofzo?

• mbravenboer
Nee, SE staat voor Standard Edition en is de 'computer-versie' van het Java Platform.

Zowel J2ME als J2SE zijn gebaseerd op de taal Java en in de kern ook op dezelfde libraries. J2SE heeft alleen enorm veel meer libraries omdat je op een groter apparaat als een PC nu eenmaal meer kunt en wilt.

Je kunt best met J2ME gaan klieren, maar voor de meeste mensen ligt J2SE wat 'dichter bij'. Vandaar dat ik je adviseerde om dat eerst op te pikken. Het gaat voornamelijk om het leren van de taal Java en een kennismaking met de bibliotheken en dat kan je prima in J2SE doen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 05 juni 2002 12:45 schreef RSD het volgende:
Wat is het verschil eigenlijk tussen Java en J2SE? staat die SE niet voor 'second edition' ofzo?
J2SE == Java 2 Standard Edition. Is dus een uitgave/versie van de java programmeertaal

• RSD
got it.. maar waar leer je 'the basics' van Java dan?

• mbravenboer
RSD: got it.. maar waar leer je 'the basics' van Java dan?
Dat mag je zelf gaan uitzoeken. Zie onze FAQ, de search en begin in ieder geval maar eens in de Java Tutorial (zie de FAQ).

Je bent niet de eerste die met Java begint ;) .

• RSD
ok dat weet ik!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45
Op woensdag 05 juni 2002 13:35 schreef RSD het volgende:
got it.. maar waar leer je 'the basics' van Java dan?
Uit een boek :) Ik heb het zelf moeten doen met "Java Programming for Dummies" en "Java 2 Grand Cru". Die boeken kun je volgens mij nog steeds kopen. Het eerste boek is al wel sterk verouderd dus ik weet niet of dat nog de moeite waard is ;)

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 05 juni 2002 16:48 schreef MisterData het volgende:

[..]

Uit een boek :) Ik heb het zelf moeten doen met "Java Programming for Dummies" en "Java 2 Grand Cru". Die boeken kun je volgens mij nog steeds kopen. Het eerste boek is al wel sterk verouderd dus ik weet niet of dat nog de moeite waard is ;)
Als Java2 Crand cru dat rode boek is, dan zou ik dat niet willen aanraden. Het komt op niet meer dan op een triest verhaaltje, een dump van de API doc en een klein voorbeeld.

Core Java 2 van Sun beviel me een stuk meer ;)

• Xanthus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:45
Ik heb hier "programmeren in java voor dummies", ik vind sommige voorbeelden te moeilijk, en niet alles even goed uitgelegd. Misschien is de nieuwe versie(die was voor 1.1.1) wat beter. Ik las gewoon 3 boeken, en ik leerde van elk een beetje, dus toen ik de ene uit had, kon ik weer een oud boek lezen en beter begrijpen. Beetje omslachtig :)

• RSD
Maaruhm.. is Java een beetje zoals VB, of zit ik er nu flink naast. Ik heb namelijk eens voor school een vliegtuigsimulatie moeten maken in VB, met alle bewegingsvergelijkingen en differentiaalvergelijkingen en dergelijke van dien. Was nogal vrij complex en het ging me best goed af eerlijk gezegd.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 05 juni 2002 18:58 schreef RSD het volgende:
Maaruhm.. is Java een beetje zoals VB, of zit ik er nu flink naast. Ik heb namelijk eens voor school een vliegtuigsimulatie moeten maken in VB, met alle bewegingsvergelijkingen en differentiaalvergelijkingen en dergelijke van dien. Was nogal vrij complex en het ging me best goed af eerlijk gezegd.
Ver ernaast. Zover ik weet is VB niet OOP gericht en dat paradigma is echt de kern van Java. Maar een goed boek kan je hierbij wel opweg helpen hoor :)

• RSD
hmmmzzz. ik heb eens gekeken op Bol.com voor een boek aangezien ik doordeweeks geen tijd heb om naar de boekenwinkel te gaan omdat ze dan al dicht zijn. Maar volgens mij hebben ze daar weinig goeds. alleen die Java 2 grand cru ofzo.. is dat wat? of zonde van het geld?

is dit wat:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=7sDLyaBrqrPL7JyVSYUIjtJeAoJj1Wes3ec=?BOL_OWNER_ID=1001004001376712&Section=BOOK

???

Verwijderd

Ziet er imho wel aardig uit.
Misschien heb je nog iets aan deze url:
http://developer.java.sun.com/developer/onlineTraining/new2java/
Pagina: 1