Waar boxen plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 20:05
Beste mensen,

Ik heb nu een MSI KT 3 ULTRA moederbord met 3 aansluitingen (s-bracket). Maar ik heb ook een stereo waar een versterker inzit die ik via de aux ouput kan aanspreken en die vervolgens waar op de pc kan aansluiten.

Maar nu wil ik een subwooferset kopen. Ten eerste is mijn sound onboard geluidkwaliteit goed genoeg wat ik wil? Zo niet, welke geluidskaarten raden jullie mij aan?

Oke ik ga ervanuit dat mijn sound onboard goed is. Welke van de volgende oplossingen (zie hieronder) moet ik doen. Ik heb er weinig verstand van, maar voordat ik iets ga ondernemen wou ik graag jullie advies. Welk schema kan en welke raden jullie mij aan. Wat zijn goede subwoofer setjes die prijs/kwaliteit goed zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.freehumor.nl/jacqie/1.pngAfbeeldingslocatie: http://www.freehumor.nl/jacqie/2.png

Ik zou dus graag willen weten:
- is mijn sound onboard goed genoeg?
* zoniet welke geluidskaart moet ik nemen (prijs/kwaliteit)
- welke schema moet ik kiezen?
- welke subwooferset is goed (prijs/kwaliteit)

Graag reacties, en blijf graag ontopic.

Ohja ik wou graag een subwoofer met draadloze satalietboxjes.

Verwijderd

dat tweede geval ziet er prima uit!

versterker met boxen gescheiden van de pc met boxen.

• Freehumor
Ook ff een vraag tussendoor. Bij mijn 2e schema ga ik er vanuit, dat ik van de subwoofer 3 ingangen aan moet sluiten op mijn pc, maar klopt dat wel? Moet dat er niet 1 zijn? Dus dat dan die subwoofer alles regelt?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
gebruik de search =)

Tweakers Discord

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:25 schreef tweakduke het volgende:
gebruik de search =)
Gedaan... maar dan krijg ik niet alles wat ik wil. Want het eerste schema vind ik mooier want dan heb ik meer boxen maar of dat zin heeft.... en zo zijn er nog wat vragen. Dus wou ze graag appart behandeld hebben. |:(

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14
Op dinsdag 04 juni 2002 21:24 schreef Freehumor het volgende:
Ook ff een vraag tussendoor. Bij mijn 2e schema ga ik er vanuit, dat ik van de subwoofer 3 ingangen aan moet sluiten op mijn pc, maar klopt dat wel? Moet dat er niet 1 zijn? Dus dat dan die subwoofer alles regelt?
Uit jouw plaatje maak ik op dat je een 4.1 speakersetje gaat kopen. Je verbindt dit setje dan met twee kabels met je geluidskaart, namelijk front en rear. Als je je stereoset ook wilt gebruiken als front speakers, heb nog een splitter nodig, zodat je je pc-speakers en je stereo op de front uitgang aan kan sluiten.

Verwijderd

tenzij een digitale verbinding wordt gemaakt van pc -naar -sub.
En dan vanaf de sub naar de sattelietluidsprekers

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:28 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Uit jouw plaatje maak ik op dat je een 4.1 speakersetje gaat kopen. Je verbindt dit setje dan met twee kabels met je geluidskaart, namelijk front en rear. Als je je stereoset ook wilt gebruiken als front speakers, heb nog een splitter nodig, zodat je je pc-speakers en je stereo op de front uitgang aan kan sluiten.
Oke, maar de subwoofer heb je die wel meegerekend? Want dan kom ik op 5 boxen uit, dus dan 5.1. 2 front, 2 rear en 1 subwoofer. Ps ik heb een splitter.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Beide opstellingen lijken mij niet ideaal, je kunt zo toch nooit mooi surround sound hebben als je een spel speelt of een film kijkt?

Uitgaande van situatie 2 zou ik de volgende opstelling maken:
subwoofer onder je bureau, box3 en box4 naast je monitor en box5 en box6 achter je. Softwarematig geef je dan aan waar je boxen staan zodat je mooi surround sound hebt.

Op deze manier komt het geluid altijd van naast je.

Verwijderd

Bij het eerste schema zou ik niet weten wat je met 8 boxen moet...
2e schema ziet er idd goed uit. Let er dan wel op dat de set die je gaat kopen 6 analoge ingangen heeft (3*2). Dat zijn dus 3 stereo jacks. Vaak moet je dan toch een 5.1 setje ipv een 4.1 setje hebben.

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:31 schreef Ali_Illegali het volgende:
Beide opstellingen lijken mij niet ideaal, je kunt zo toch nooit mooi surround sound hebben als je een spel speelt of een film kijkt?

Uitgaande van situatie 2 zou ik de volgende opstelling maken:
subwoofer onder je bureau, box3 en box4 naast je monitor en box5 en box6 achter je. Softwarematig geef je dan aan waar je boxen staan zodat je mooi surround sound hebt.

Op deze manier komt het geluid altijd van naast je.
Ja dat snapte ik wel, maar het kon niet goed op mijn tekeningetje. Sorry voor de lastige tekening, maar het ging alleen voor de verbindingen.

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:32 schreef Tweakert het volgende:
Bij het eerste schema zou ik niet weten wat je met 8 boxen moet...
2e schema ziet er idd goed uit. Let er dan wel op dat de set die je gaat kopen 6 analoge ingangen heeft (3*2). Dat zijn dus 3 stereo jacks. Vaak moet je dan toch een 5.1 setje ipv een 4.1 setje hebben.
Hoezo 6 analogo ingangen dan? Dus volgens jouw kan ik het niet af met mijn sound onboard?

Ohja over de 6 analogo ingangen, waarom, ik heb toch maar 1 ingang nodig? Dat is toch die subwoofer die dan alles regelt?

• Asclepius
Op dinsdag 04 juni 2002 21:36 schreef Freehumor het volgende:

[..]

Hoezo 6 analogo ingangen dan? Dus volgens jouw kan ik het niet af met mijn sound onboard?

Ohja over de 6 analogo ingangen, waarom, ik heb toch maar 1 ingang nodig? Dat is toch die subwoofer die dan alles regelt?
Dat heeft te maken met het meer kanaals geluid (5.1). Je stuurt dan alle signalen analoog door, voor iedere box een stero kabeltje. Als je speakersetje een eigen decoder heeft heb je maar 1 kabel nodig.

Verwijderd

ik heb een soundcard : sb 5.1 live!

daarop zitten 5.1 uitgangen en 1 digitale

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:38 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met het meer kanaals geluid (5.1). Je stuurt dan alle signalen analoog door, voor iedere box een stero kabeltje. Als je speakersetje een eigen decoder heeft heb je maar 1 kabel nodig.
Ik heb nog geen subwoofersetje... dus dat moet ik nog halen, en daar moet ik dan ook op letten.

De tweede schema is dus bijna goed, als ik dan de boxen ook nog goed plaats. (moet ook 1 draadje naar de subwoofer en geen 3) Maar wat nu, moet ik een hele set kopen? Met geluidskaart, subwoofer en 4 satalietboxjes. Of kan ik gewoon een subwoofer en 4 satalietboxjes halen? En wat raden jullie mij aan, prijs/kwaliteit.

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:39 schreef Anthrax het volgende:
ik heb een soundcard : sb 5.1 live!

daarop zitten 5.1 uitgangen en 1 digitale
Wie kan goed uitleggen wat 5.1 precies inhoud? 4 boxen (2front en 2rear) en 1 subwoofer neem ik aan. Maar hoe zien dan die uitgangen eruit? 1 draad naar de 5.1 subwooferset?

Verwijderd

Voor dat soort dingen kun je het beste de FAQ lezen en toch nog ff wat gaan searchen.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 21:46 schreef Freehumor het volgende:

[..]

Wie kan goed uitleggen wat 5.1 precies inhoud? 4 boxen (2front en 2rear) en 1 subwoofer neem ik aan. Maar hoe zien dan die uitgangen eruit? 1 draad naar de 5.1 subwooferset?
De 5.1 wil zeggen : 5 luidsprekers kopen , 1 gratis! :)

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 21:48 schreef Tweakert het volgende:
Voor dat soort dingen kun je het beste de FAQ lezen en toch nog ff wat gaan searchen.
Oke, dat ga ik doen en dan hebben jullie nog tijd om die 2 andere vragen te beantwoorden.

2 overblijvende vragen:
De tweede schema is dus bijna goed, als ik dan de boxen ook nog goed plaats. (moet ook 1 draadje naar de subwoofer ipv 3) Maar wat nu, moet ik een hele set kopen? Met geluidskaart, subwoofer en 4 satalietboxjes. Of kan ik gewoon een subwoofer en 4 satalietboxjes halen? En wat raden jullie mij aan, prijs/kwaliteit. Ik zou ook graag DTS willen als dat niet al te prijzig is.

Verwijderd

Ik heb zelf niet zo'n vertrouwen in onboard 3d geluid. Het zal in films waarschijnlijk wel tof werken maar spellen niet denk ik (maar kan het mis hebben). Eventuele geluidskaart die dan in aanmerking komt is de SB Audigy (tof hoor in Jedi Knight 2) en anders kaartjes van Hercules of Terratec (dacht ik, SB Live5.1 is ook top maar volgens mij kun je meer waar voor je geld krijgen bij die andere twee).
Over je boxen, tja...
Ik mis nog de optie waarbij je je stereo op front aansluit en een 2.1 setje (2 satellieten met subwoofer voor zelfde prijs als 41. --> kwalitatief stukken beter)op je rear.
Probleem zit dan bij de derde aansluiting want -->
Front = stereo signaal, 1 aansluiting voor 2 frontspeakers.
Rear = stereo signaal, 1 aansluiting voor 2 rearspeakers
en dan komt het : het gele stekkertje = digitaal (sluit je 1 kabel op aan, naar je 5.1 setje waar een decoder in zit) OF 1 aansluiting voor 1 subwoofer en 1 midvoor speaker.
Kijk en daar zit denk ik het probleem. Want je hebt wel heel veel speakers maar allemaal voor front en rear, maar nog steeds geen aparte subwoofer en midvoor speaker.
Als je een speakersetje erbij gaat kopen kun je het allemaal makkelijk oplossen: Koop gewoon een analoog 5.1 setje zoals de DTT2200 van Creative --> goedkoop, surround en leuk geluid (nee niet voor de audiofiel, wel voor de leek). Die prik je dan heel simpel in alle drie de uitgangen, front, rear, en sub/mid . In de front steek je een splitter --> eentje voor het pc setje en eentje voor je aux in van je stereo. Wanneer je muziek gaat luisteren zet je stereo aan en PC setje uit, ga je spel spelen/film kijken --> stereo uit en PC setje aan.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 22:06 schreef Freehumor het volgende:

[..]

Oke, dat ga ik doen en dan hebben jullie nog tijd om die 2 andere vragen te beantwoorden.

2 overblijvende vragen:
De tweede schema is dus bijna goed, als ik dan de boxen ook nog goed plaats. (moet ook 1 draadje naar de subwoofer ipv 3) Maar wat nu, moet ik een hele set kopen? Met geluidskaart, subwoofer en 4 satalietboxjes. Of kan ik gewoon een subwoofer en 4 satalietboxjes halen? En wat raden jullie mij aan, prijs/kwaliteit. Ik zou ook graag DTS willen als dat niet al te prijzig is.
Weet je wel wat DTS is dan? DTS biedt niet echt veel meerwaarde in een PC-DVD opstelling. Zeker niet binnen dit budget. En er zijn volgens mij ook geen soundcards die DTS ondersteunen. Daarbij komt ook nog eens dat als ze het wel ondersteunen je een externe DTS decoder nodig hebt. De DTT serie van Cambridge heeft wel een DD decoder maar geen DTS. En er zijn bar weinig andere setjes die dat wel hebben.

• Freehumor
Op dinsdag 04 juni 2002 22:49 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Weet je wel wat DTS is dan? DTS biedt niet echt veel meerwaarde in een PC-DVD opstelling. Zeker niet binnen dit budget. En er zijn volgens mij ook geen soundcards die DTS ondersteunen. Daarbij komt ook nog eens dat als ze het wel ondersteunen je een externe DTS decoder nodig hebt. De DTT serie van Cambridge heeft wel een DD decoder maar geen DTS. En er zijn bar weinig andere setjes die dat wel hebben.
Las het toevallig bij de faq :D Maar ik wil wel een 3d sound.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 22:49 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Weet jij het wel?

Via spdif kan zowel DD5.1 als DTS weergegeven worden!
(optisch of coax)

• Freehumor
Ik heb ff gekeken maar schik toch redelijk van de prijzen... :'( Ik heb gekeken naar: http://www.computertotaal.nl/tests/prog.cfm?id=4 daaruit kwam de Creative Inspire 5.1 5300 wel goed uit. En daarbij kan ik de Creative SB Live! 5.1 wel nemen en dat kost samen ongeveer fl 350,- bij alternate in het januari nummer van computertotaal. Misschien nog goedkoper oplossingen maar wel ongeveer dezelfde prestaties???? :?

Verwijderd

ik zou zeggen , begin er niet aan!

koop een aparte av reciever en 5.1 boxen (5kopen , 1gratis)
en een dvd player.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 23:38 schreef Anthrax het volgende:

[..]

Weet jij het wel?

Via spdif kan zowel DD5.1 als DTS weergegeven worden!
(optisch of coax)
Tuurlijk weet ik het wel. Wat loop je nou te blaten?
ik zou zeggen , begin er niet aan!
koop een aparte av reciever en 5.1 boxen (5kopen , 1gratis)
en een dvd player.
Dat valt toch bij lange na niet binnen zijn budget? Denk es na. Als die toch al een redelijk simpel setje can Creative niet kan betalen kan hij toch al helemaal geen versterker plus aparte boxen betalen? Kom je op zo'n €200+5*€100+€200=€900 uit.

Verwijderd

Ik heb dit thuis staan (neej niet audiofiel):
PC>>SB DTT2100, 4.1 boxjes met optisch kabeltje (connector op SB Live)
PC>>Stereo (gewoon 2 speakers, 3-weg basreflex met zowel analoge als optische kabel)

Als ik wil kan ik alles aanzetten. Voor muziek om te blazen wel leuk. Wil ik gewoon mooi geluid, dan zet ik alleen stereo aan. Wil ik een film bekijken of gamen, dan gaat stereo uit (of op de radio :) ) en gebruik ik alleen de 4.1 boxjes.

De aansluiting tussen stereo en pc is zowel optisch als analoog omdat mijn stereo anders het geluid niet wil weergeven. Optisch is alleen maar handig (lees: beter) omdat ik soms mp3 digitaal op minidisc opneem.

• Freehumor
Oke ik denk dat ik er toch wel uitkom. De creativeset boxen en geluidskaart lijkt me wel oke. Tenzij iemand nog iets weet onder de 400 euro.

Verwijderd

mischien een setje van de lidl?

• Freehumor
Op woensdag 05 juni 2002 20:30 schreef Anthrax het volgende:
mischien een setje van de lidl?
Denk dan toch dat die 5300 wat beter is, jij bedoelt zeker http://www.lidl.de/lde/app/www/lidl_de.nsf/Images/D731E36EAEB9D38CC1256BC7003DAA66/Bildk/0.7C

• Freehumor
Op woensdag 05 juni 2002 23:44 schreef Anthrax het volgende:
dit is iets voor u!

http://www.dvdinfo.be/artikel.cfm?artikelnr=23
Ja dat ziet er wel goed uit, ff wat meer info over zoeken.

Verwijderd

ziet er cooluit!

lijkt wel Bose

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 20:27 schreef Anthrax het volgende:
ziet er cooluit!

lijkt wel Bose
En dan is het goed zeker...

Als er bij de specs al enkel "Vervorming : 1W 1kHz" staat vertrouw ik het al niet.

• Asclepius
Over de kwaliteit van dit speakersetje zijn de meningen hier verdeeld. Velen zeggen dat dit zetje niks is, omdat ze weten dat het veel op Bose lijkt en dat het daarom slecht is.
Het best is om gewoon eens zelf naar dit setje in de winkel te gaan luisteren. Ik heb zelf dit US Blaster zetje nooit gehoort, dus ik blijf neutraal :) .

• Freehumor
Op vrijdag 07 juni 2002 08:42 schreef Asclepius het volgende:
Over de kwaliteit van dit speakersetje zijn de meningen hier verdeeld. Velen zeggen dat dit zetje niks is, omdat ze weten dat het veel op Bose lijkt en dat het daarom slecht is.
Het best is om gewoon eens zelf naar dit setje in de winkel te gaan luisteren. Ik heb zelf dit US Blaster zetje nooit gehoort, dus ik blijf neutraal :) .
Oke maar wie heeft deze dan gehoord 5300? Komt er goede kwaliteit muziek uit?????

• Asclepius
Op vrijdag 07 juni 2002 15:09 schreef Freehumor het volgende:

[..]

Oke maar wie heeft deze dan gehoord 5300? Komt er goede kwaliteit muziek uit?????
Ik heb die Creative Inspire 5300 wel eens gehoord. Bij films en games klonk ie wel redelijk, het is geen superset, maar ook niet bagger slecht. Bij muziek vond ik hem zelf wat minder, de bas overheersde bij het hoog en het mid.
Maar voor muziek kan je altijd nog je gewone stereo set gebruiken.

Het beste is toch om gewoon zelf eens te gaan luisteren.
Op het internet zijn trouwens aardig wat reviews tevinden, ik dacht ook op www.tweakers.net .

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 08:42 schreef Asclepius het volgende:
ik bedoel , dat het uitzicht lijkt op Bose !!
Niet de klank!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 21:24 schreef Freehumor het volgende:
ik heb 3 draden naar mijn pjoeter lopen voor/achter/center dus ik denk dat dat bij de meesten zo is
:D

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 17:49 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Ik heb die Creative Inspire 5300 wel eens gehoord. Bij films en games klonk ie wel redelijk, het is geen superset, maar ook niet bagger slecht. Bij muziek vond ik hem zelf wat minder, de bas overheersde bij het hoog en het mid.
Maar voor muziek kan je altijd nog je gewone stereo set gebruiken.

Het beste is toch om gewoon zelf eens te gaan luisteren.
Op het internet zijn trouwens aardig wat reviews tevinden, ik dacht ook op www.tweakers.net .
vindt je?? :?

ik heb de creative 5300 en ik vindt dat er een geweldig geluid uitkomt en de sub die heeft een mooie heldere bas niet te hard niet te zacht :D :D :D

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06-2025

MankE NeliZ

Geen matches

Op www.dolby.com staat alle info die je nodig hebt :)

directe link: http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• Asclepius
Op zaterdag 08 juni 2002 11:24 schreef garnage het volgende:

[..]

vindt je?? :?

ik heb de creative 5300 en ik vindt dat er een geweldig geluid uitkomt en de sub die heeft een mooie heldere bas niet te hard niet te zacht :D :D :D
Over smaak valt niet te twisten :) .

Maargoed, ieder heeft z'n eigen mening, dus een setje die de een heel goed vindt kan een ander waardeloos vinden.

Verwijderd

idd

Verwijderd

terratec dmxfire 1024. De aanrader voor mensen die de noobgeluidskaarten willen onderscheiden van de echte pro kaarten.

• Freehumor
Yo bedankt voor alle posts. Ik ga ff rond kijken naar reviews en als jullie nog goede ideën hebben dan hoor ik het wel.
Pagina: 1