Toon posts:

EXT3 resize

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Weet hier imand ook hoe je een EXT3 filesystem kunt resizen. Ik heb PQ-magic 6.0, maar die ziet mijn EXT3 als een EXT2.

Ik heb mijn hele Windows vervangen met Linux, en ik ben best tevregen over RedHat 7.3. Toch heb ik er een beetje spijt van omdat ik mijn games zo niet meer kan spelen dus wil ik nu toch een stukje van mij hd reserveren voor Windows.

Is er een progie die wel EXT3 kan resize?
En oh ja, als ik Windows dan weer installeer, gaat die dan niet mijn LILO vervangen? en zo ja, kun je dit dan weer oplossen met een bootdisk en /bin/lilo -v?

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 21:44
Volgens mij moet je het zo kunnen resizen, EXT3 is gewoon EXT2 maar dan met een journal-hack.
Just give it a try...

Specs

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De nieuwste PartitionMagic kan er wel mee omgaan, de oudere versies willen er niet aan meewerken. Je kunt een nieuwe PM ergens vandaan vissen of eens naar parted kijken, je hebt kans dat die het wel lust. En als het echt niet lukt is er nog ext2resize, maar dat is op eigen risico :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 20:17 schreef ParoXysm het volgende:
Volgens mij moet je het zo kunnen resizen, EXT3 is gewoon EXT2 maar dan met een journal-hack.
Just give it a try...
Ik zou het gewoon proberen, maar de optie resize is niet enabled in het menu.Ik gebruik een DOS versie van pqmagic.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Heb je al eens gekeken naar parted?
Is een linuxprogramma (bootdisk is te downloaden).
En kan EXT3 resizen.
http://www.gnu.org/software/parted/parted.html

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb parted gedownload, en geinstalleerd, is nog wel even wat uitzoeken hoor. Hoe weet ik nou hoeveel MB een cilinder is.

Het commando is: resize MINOR START END.
Wat moet ik invullen bij minor?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Minor = het partitienummer dat Linux gebruikt. Dus '6' of zo, in geval van /dev/hda6. De 'start' en 'end' opties moeten in MB worden gegeven, met eventueel een punt als scheidingsteken om halve MB's en dergelijke aan te duiden. Zie ook /usr/share/doc/parted-doc' of iets in die richting, daar staat een complete usermanual :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik zie het al, het is in MB's hmmz hij is nu bezig met resize. Nu maar hopen dat het goed gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhh, had ik eerst mijn fs moeten unmounten :o
ik heb ignore gedaan. Als dat maar goed gaat :)

Warning: Filesystem was not cleanly unmounted! You should e2fsck.
Ignore/Cancel? I

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

K'heb een tijdje geleden ook met parted een ext3 partitie geresized, de partitie was fysiek op de schijf veranderd, maar er waren geen nieuwe inodes geschreven dus werd het oppervlak dat ik kon gebruiken niet groter, k'heb er toen even naar gezocht maar niet echt iets gevonden dat mij toen kon helpen

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 20:50 schreef Apache het volgende:
K'heb een tijdje geleden ook met parted een ext3 partitie geresized, de partitie was fysiek op de schijf veranderd, maar er waren geen nieuwe inodes geschreven dus werd het oppervlak dat ik kon gebruiken niet groter, k'heb er toen even naar gezocht maar niet echt iets gevonden dat mij toen kon helpen
So now he tells me. Als jullie straks geen topics meer van mij zien, dan weten jullie wat er gebeurd is :)

Verwijderd

Topicstarter
oef, gelukkig tornado is niet in een knoop gewaaid :)

Alles blijkt goed afgelopen te zijn, tenminste ik ben nog niet gecrasht(nock on wood) en alles ziet er goed uit in fdisk

Als ik Windows straks installeer, overschrijft hij dan niet lilo, Is /bin/lilo -v genoeg om het er weer op te zetten of moet ik nog iets speciaals doen?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hij zal Lilo wel overschrijven en even 'lilo -v' draaien lost dat wel weer op, maar je kunt het best nog even een entry in je /etc/lilo.conf toevoegen om ook vanuit lilo je windows te kunnen starten, mocht je die nog niet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik jullie allemaal even hartelijk bedanken voor jullie hulp :) Ik ga nu Windows installeren op mijn vrij gekomen ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Whoops, even te vroeg gejuigd:

Linux wil niet meer booten.
attemt to access byond end of device.
en dan volgt er nog een aantal gegevens over welke sector ed.
In ieder geval een Kernel panic. :'(

Waarschijnlijk is de partitiontable wel gewijzigd, maar de i-nodes ofzo niet zodat die verwijzen naar een gedeelte wat niet bij de partitie hoort.

Maar ja, de schade is beperkt tot een aantal mp3's, en een uurtje herinstalleren. In ieder geval heb ik leuk gespeeld met partities :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Je had ook je ext3 partitie weer kunnen omzetten naar ext2, die resizen met PQmagic en dan weer terug omzetten naar ext3.
Pagina: 1