[XP] trage shares

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Ik heb 2 computers thuis, een oude (P2 450 mhz, 192 ram, XP pro. een 3Com ETherLink XL 3C905B-TX naar switch, Realtek 8028(AS) naar ADSL modem) van mijn ouders en mijn eigen computer (Duron 800 mhz, 128 ram, XP pro. Een NIC met een Realtek 8139 chip naar de switch). Netwerk via een EdiMax 8 ports switch (MyCom actie Utrecht :))
We hebben Mxstream Basic via XS4ALL, wordt geshared via de oude computer d.m.v. SyGate Office Network 4.2 (op aanraden van mijn neef).

Het probleem is het volgende: het netwerk is ontzettend traag, ik testte het via een share op mijn computer om een UT bonus pack (13 MB) eraf te halen naar de oude PC. Om eerst op mn share te komen duurde al (naar mijn gevoel) abnormaal lang, zo'n 15 seconden. Weer duurde het 15 seconden om naar de map te gaan waar de UT files stonden. Toen klikte ik rechts op de bonus pack, duurde het weer 15 seconden om het context-menu te laten zien, kopieëren aanklikken, op bureaublad plakken. Het zou een kwartier gaan duren?!?!? Ik heb 2 minuten gewacht in de hoop dat de snelheid wel weer een beetje redlijk zo worden, maar helaas.
Als ik ga internetten, heb ik wel een volle 50kbps, maar bijvoorbeeld met mIRC geeft hij een enorme lag aan, en ook MSN doet traag (getest door op allebei de PCs in te loggen en dan met elkaar te praten. ALs ik op mijn PC iets zei duurde het 3 seconden om op het scherm te komen, op de oude PC werkte alles supersnel.

Aangezien mijn moeder (zij betaalt voor ADSL) het niet goed vind dat ik de modem zou ombouwen, moest ik dus SyGate gebruiken. NU weet ik niet of het aan de computers/switch ligt of aan SyGate.

Ik heb al naar deze thread gekeken ( [topic=513855/1/25] ), maar 'k kan NetBEUI nergens in XP vinden :?

PS zou het ook misschien aan de lengte van de kabel kunnen liggen? Ik heb van mijn kamer naar de switch toe een vrij lange kabel, ongeveer 12-14 meter lang. Niet dat hij persé zo lang hoeft te zijn, als het moet kan hij korter worden gemaakt.

edit:
Ik heb allebij de kaarten die n het netwerk zitten op 100 mbps full duplex gezet, het lijkt nu wel wat sneller te gaan, en de lagspikes komen nog maar heel af en toe, alleen nu kan ik op die ouwe PC geen file meer halen van mijn eigen computer :( explorer.exe loopt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Je moet in je configuratie scherm naar Systeembeheer gaan, Services, rechtsklik op WebClient, Opstarttype moet naar handmatig, druk op toepassen, druk daarna op de knop stoppen. Shares gaan nu als een speer. ICS heb ik gedumpt :)

Dit is bedoeld om later terug te vinden in de search, niet een of andere schop.
Misschien kan een modje de titel aanpassen naar [XP]Trage shares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

Is een goeie tip, bedankt.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ten eerste: Excuses voor deze enorme schop. Toch wil ik graag verder gaan in dit topic, omdat het lijkt op mijn probleem:

Ik heb ook een XP (Pro) werkstation met 3Com 100Mbit netwerkkaart (overigens is alles 100Mbit hier). Als ik bestanden kopieer naar de server (Win 2003) gaat dit enorm traag. 150K kopieeren duurt soms 2 a 3 minuten. Bestanden lezen van de server of kopieeren van de server naar mijn werkstation gaat wél snel, ongeacht hoe ik het doe (UNC/Share). Ook alle Service Packs en updates zijn geïnstalleerd. Inclusief laatste driver versies.

Wat heb ik gedaan/geprobeerd?

Ik heb de MS KB artikelen:
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q321098
http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;Q315237
geprobeerd.

Verder heb ik andere netwerkkaarten geprobeerd (realtek, 3Com), een andere switch (compex, 3com) en hub (3com), andere kabels en een verse install van XP. Ook 10/100Mbit op full/half of auto duplex haalt niets uit. Niets helpt. Ook deze thread (vooral de 2e post) lijkt precies op mijn probleem.

Als ik op Google Web of Google Groups zoek kom ik nog vanalles tegen: MaxTCP windows vergroten in je register, XCopy proberen enzovoorts. He-le-maal niets helpt.

Waarom schop ik dit topic nou? Welnu, de oplossing die ik hier vond van Rafe leek mijn laatste hoop. Maar ook dat werkte niet.

Het gekke is als ik de bestanden kopieer naar O:\Test\bla (de share heet O:, dat is door "afdeling systeembeheer" besloten) is het traag, maar kopieer ik naar \\10.10.10.1\Data\Test\Bla (zelfde pad in essentie) dan is het wel een aanvaardbare snelheid.

Het probleem zit 'm voornamelijk in kleine bestandjes, grote bestanden zijn minder traag. Maar over het geheel komt de netwerkbelasting (share of unc) zelde boven de 4% tot 6% uit. Enkele andere systemen (ook XP pro) hier hebben er geen last van, andere weer wel.

Ik heb al "Mijn netwerklocaties" leeggegooid (zou ook moeten helpen), de webclient dus gestopt, QoS uitgeschakeld enzovoorts. Hoe ik het ook wend of keer, het haalt niks uit.

Nu zie ik in de nieuwsgroepen, op expert-exchange enzovoorts enorme massa's lui met dezelfde problemen, maar niemand lijkt een oplossing te vinden (op een enkeling na, maar dat werkte bij mij dus weer niet).

Is er dan écht geen oplossing / patch of whatever voor om dit aan te passen? Is er bij MS iets bekend? Wordt er aan gewerkt? Is er een wizard / tool voor om je netwerk voor dit probleem aan te passen of te analyseren? Wat kan ik nu nog doen? Ik ben écht ten einde raad, en dat ben ik niet vaak....

Misschien kunnen we met z'n allen een "stappenplan" maken om zo deze problemen te troubleshooten en dat dan in een FAQ gooien :?

Overigens zit ik niet te wachten op geintjes als "Use Linux" of "Ga terug naar W98".

offtopic:
P.s.:Excuses voor de "hak-op-de-tak" post

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij