• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb dus vanochtend mijn Minolta DiMage S404 opgehaald. Is echt een :9~-dingetje in het kwadraat. Uiteraard meteen getest (handleiding? Wa's da, niet nodig ;)). Had hem zo door, werkt lekker etc etc, geen punt. Indachtig de meldingen alhier dacht ik meteen even 8 GP-1800's te kopen omdat de bijgeleverde batts (simpele Panasonic-Alkalines) volgens iedereen binnen 5 minuten leeg zouden zijn. Viel uiteindelijk wel mee, ze hebben het 45 minuten uitgehouden (35 foto's waarvan 3 met flitser).

Maargoed, daar ging het hier niet over...

Nu heb ik dus een zootje geile foto's gemaakt (nee, de kwaliteit is geil dus, niet in de inhoud). Op zich zien de kleuren van het gras, zand etc er supernatuurlijk uit, alleen de schaduwen zijn té donker. Het is bijna inktzwart, terwijl het in het echt geen harde schaduw is...

Ik heb het wel door de Image Vieuwer gehaald (met de sRGB-kleurcorrectie), maar dat bracht geen echte verbetering... dus toen heb ik de handleiding er toch maar even bijgepakt (116 pagina's in PDF-formaat, jezus...), maar daar werd ik wat dit betreft ook niet echt wijzer van...

Iemand een idee wat ik er aan kan doen? Of zou ik nu net weer een maandagochtend model hebben met een gebrek? :'(

Virussen? Scan ze hier!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
[hk mode]
Pics :D
[/hk mode]
Toch een voorbeeldje zou makkelijk zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

flitser gebruiken, whitebalance veranderen,belichtingscompensatie instellen.
Zomaar een paar suggesties
Verder kun je nog wat pielen met contrast settings in je foto software.
Meerdere digi's hebben last van een te hoog contrast gehalte.

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 19:27 schreef klaasbram het volgende:
[hk mode]
Pics :D
[/hk mode]
Toch een voorbeeldje zou makkelijk zijn.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~jurgen.wildhagen/PICTURE.JPG

Links en midden bij die bomen, rechts onder die brug. Zo donker was het dus in het echt niet.

PS: op deze foto is het het duidelijkst, de andere zijn minder erg.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 19:45 schreef rob van den broek het volgende:
flitser gebruiken, whitebalance veranderen,belichtingscompensatie instellen.
Zomaar een paar suggesties
Flitser heb ik gebruikt, maakt geen verschil.

Whitebalance heb ik nog heel erg weinig kunnen vinden over hoe en wat... zal die laatste eens kijken of ik iets in de handleiding kan vinden.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik vind het op zich al een hele mooie foto en die schaduwen zien er niet onnatuurlijk uit, je hebt nu nl. een zomerzon en met deze zonnesterkte is het contrast in real-life ook vrij hard.

edit:
White balance maakt heel veel verschil. Op mijn Olympus E10 werkt dit in Kelvin waarden, op een heldere/zonnige dag moet je de hoogste waarde nemen.
Ik neem aan dat je nu in de Auto mode werkt. Dit is het zgn. point en shoot gebeuren.
Experimenteer eens met handmatige settings, 10 tegen 1 dat de foto's er op vooruit gaan na een tijdje

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 19:49 schreef rob van den broek het volgende:
Ik vind het op zich al een hele mooie foto en die schaduwen zien er niet onnatuurlijk uit, je hebt nu nl. een zomerzon en met deze zonnesterkte is het contrast in real-life ook vrij hard.
Dat kan natuurlijk ook nog, dat ik het me gewoon inbeeld... ik zal eens een keer foto's maken als de zon wat minder fel is, of helemaal niet schijnt. Kijken of het dan beter gaat :)

Tnx iig tot nu toe.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 19:48 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Flitser heb ik gebruikt, maakt geen verschil.

Whitebalance heb ik nog heel erg weinig kunnen vinden over hoe en wat... zal die laatste eens kijken of ik iets in de handleiding kan vinden.
Flitser maakt zowieso niets uit op zo'n afstand.

Dingen waar je op moet letten zijn:
• tegenlicht (twas een zonnige buitenopname)
• witbalans
• sluitertijd (indien mogelijk en wanneer je een vaste hand hebt.)

Verwijderd

Kun je geen nuttige tips uit de diverse reviews halen? Daar staan vaak handige dingen.

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 19:52 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Flitser maakt zowieso niets uit op zo'n afstand.

Dingen waar je op moet letten zijn:
• tegenlicht (twas een zonnige buitenopname)
• witbalans
• sluitertijd (indien mogelijk en wanneer je een vaste hand hebt.)
Zelfs op zo'n afstand maakt een flits wel degelijk uit. Het gaat er nl. om dat de CCD de meerwaarde aan licht (vlakbij de camera) wel opneemt. Dit kan zelfs bij tele-foto's je contrast iets verzachten.

• wildhagen
  • Niet online
Na bestudering van andere shots houd ik het idd even op een bepaalde invalshoek van de zon oid... want op deze kan je gewoon een veel zachtere schaduw zien (met name bij die bomen links zie je dat heel goed), en die is van een compleet andere hoek genomen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~jurgen.wildhagen/PICT0023.JPG

(mocht het iemand bekend voorkomen: ja, het is de TU Eindhoven ja).

Ben ik ook weer gerustgesteld, ga ik weer lekker ff doorpielen. Kan hem wel aanbevelen bij iedereen hoor, echt lekker dingetje :)

Iedereen iig bedankt voor de tips.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 19:47 schreef wildhagen het volgende:

[..]

[afbeelding]

Links en midden bij die bomen, rechts onder die brug. Zo donker was het dus in het echt niet.

PS: op deze foto is het het duidelijkst, de andere zijn minder erg.
Ik vind het wel meevallen hoor. Je moet er rekening mee houden dat je ogen een stuk meer kunnen dan een camera. De zon is echt stukken feller dan je denkt.

Net als het avond wordt, moet je maar eens 1 of 2 uurtjes voordat het gaat schemeren een foto buiten maken en naar je sluitertijd kijken. Die is dan veel langer dan als je op hetzelfde punt midden in de middag een zelfde foto maakt. Je hoofd/ogen denken dat het even licht buiten is, maar je camera niet :)

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

pics zien er goed uit :0

voor hoeveel heb jij hem gekocht??

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Op dinsdag 04 juni 2002 20:04 schreef Sinterklaas het volgende:

[..]

Ik vind het wel meevallen hoor. Je moet er rekening mee houden dat je ogen een stuk meer kunnen dan een camera. De zon is echt stukken feller dan je denkt.

Net als het avond wordt, moet je maar eens 1 of 2 uurtjes voordat het gaat schemeren een foto buiten maken en naar je sluitertijd kijken. Die is dan veel langer dan als je op hetzelfde punt midden in de middag een zelfde foto maakt. Je hoofd/ogen denken dat het even licht buiten is, maar je camera niet :)
FF de tijd anders instellen (de klok tijd ;))

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 18:40 schreef wildhagen het volgende:
Ik heb dus vanochtend mijn Minolta DiMage S404 opgehaald.
Mag ik vragen waar ? En weet je of betreffende winkel ze nog op voorraad heeft ?

Thanks alvast.

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Hij had hem via informatique als ik me niet vergis :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• wildhagen
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 20:20 schreef ken het volgende:
pics zien er goed uit :0

voor hoeveel heb jij hem gekocht??
€ 715... ik had hem wel in Duitsland kunnen bestellen, maar daar ben ik toch een beetje huiverig voor...
Op dinsdag 04 juni 2002 20:41 schreef TheBrain het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar ? En weet je of betreffende winkel ze nog op voorraad heeft ?
Bij Informatique. Ze zeiden dat ze er zaterdag een paar binnen gehad hadden (geen aantal genoemd). Iig waren er nog 2 andere klanten die hem besteld hadden + ik, is dus iig 3 stuks. Je zou ze even kunnen bellen, bij Informatique kunnen ze zo kijken of er nog een paar op voorraad zijn, goede service daar.

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Thanx, ik zal er eens een belletje aan wagen

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 20:49
Ik sinds een week of drie ook een Minolta S404 ik heb hem bij http://www.camfilm.nl besteld. ik heb er toen €635,- voor betaald :)
Pagina: 1