• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51
Ik heb een 2-tal jaar geleden een APS spiegereflex gekocht omdat het basic APS-toestelletje van m'n vriendin 40 out of 40 photos scherp en mooi weergeeft.

Op dat vlak kom ik nu behoorlijk bedrogen uit.

Ik fotografeer op vakantie meestal met een polarisatiefilter, gewoon om lekker de kleuren op te halen en blauwzweem te elimineren.
Heb toen de film laten afdrukken bij een afdrukservice waarbij de eigenaar handmatig elke foto beoordeelt op kleur enz. en desnoods bijwerkt.
Hij gaf mij toen te kennen dat alle foto's stelselmatig onderbelicht waren waar ik toch wel ff vreemd van opkeek; DDL lichtmeting en zo'n beetje alles op volautomaat.
Kun je weinig vernaggelen dacht ik.

Maar ook zonder polarisatiefilter zijn de foto's geneigd donker uit te vallen, wat op zich nog wel te corrigeren is, maar ze worden vaak ook heel korrelig. En daar doe je niets meer aan.

Van de week een beetje rondgesurft op het i-net naar bevindingen en kwam ik toch meer klachten tegen over hetzelfde.

Mijn vraag; zijn er hier peeps met een IX-7 die ook die bevindingen hebben?

specs:
URL'etje van de cam
polafilter: Cokin draaibaar filtersysteem

www.jurgroessen.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hij gaf mij toen te kennen
Heb je zelf niet gezien? Wat vond je er zelf van? Kun je ze anders scannen?

Ik heb me altijd afgevraagd waraom iemand een APS spiegelreflex zou kopen, APS is handig klein maar met een SLR kom je weer groot uit, terwijl gewone 35 mmm rolletjes een betere kwalitet hebben en goedkoper zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hangloozz
Op dinsdag 04 juni 2002 21:11 schreef Johnny64 het volgende:

Heb je zelf niet gezien? Wat vond je er zelf van? Kun je ze anders scannen?
yep, ik heb ze gewoon in m'n bezit.
hij heeft het best nog netjes opgeknapt, alleen; als ze grainy zijn dan kun je ze lichter maken wat je wilt, maar je bent gewoon beeldinformatie kwijt.
Wat ik er zelf van vond?
ik denk dat je dat toch wel uit m'n eerste post op kan maken..
Scans zal ik tzt maken en posten.
Op dinsdag 04 juni 2002 21:11 schreef Johnny64 het volgende:
Ik heb me altijd afgevraagd waraom iemand een APS spiegelreflex zou kopen, APS is handig klein maar met een SLR kom je weer groot uit, terwijl gewone 35 mmm rolletjes een betere kwalitet hebben en goedkoper zijn.
dat vraagstuk is nu toch niet aan de orde :?
Ik heb 700 euro voor een camera uitgegeven en dan mag ik toch wel redelijkerwijs verwachten dat de kwaliteit van de afbeeldingen gelijk staat aan de kwaliteit van een camera van 250 euro? (die van m'n vriendin dus)

Ik had hiervoor een kleinbeeldcam van practica die ik in 16 jaar echt versleten heb; ik was toe aan een andere dus ik heb gekozen voor een nieuw systeem... het had net zo goed een digitale kunnen zijn.

En als je zegt dat een APS SLR groot uitvalt dan moet je zeker eens kijken of je um ergens kan bekijken maar nog meer; voelen, dat ding weegt 3x niks.

De enige redenen die ik zou hebben om bij 35mm te blijven is het gemis van dia's en de lage ISO-waardes die kleinbeeld biedt.
Qua kwaliteit kan ik niet zien of APS achterblijft..(gerefereerd naar de cam van m'n meisje)

Anyways, ik ben nu wel in staat om de body in de kast te mikken en er een 35mm EOS body bij te halen ;(

www.jurgroessen.nl

• Hangloozz
nog even ter demo 2 scans van beeldmateriaal van vorig jaar:
(let op: huge, 190Kb)

beide zijn met het polafilter gemaakt met de zelfde lens (28-80) op volledig groothoek, de belichting stond op 'auto'.

Bij deez zie je in de donkere partijen geen spoor van grain.
De foto was enigzins onderbelicht maar goed te corrigeren

Plaat 1

Bij deze zie je dus de korrel erg goed.
De plaat was onderbelicht, de print-toko heeft al wat correctie uitgevoerd, daarna heb ik in Photoshop no getracht iets bij te schaven maar wil je dat goed doen dan komt dat neer op een volledige retouchering.

Plaat 2

www.jurgroessen.nl

• Hangloozz
voorzichtig schopje:

guess niemand heeft een IX-7? :{

jammerz...of misschien juist gelukkig :P

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

geen IX-7 maar wel een Minolta Vectis S-1...Het meest irriterend is de ontzettende korreligheid :( Doe mij nu maar of digitaal of good ol 35mm..

• Hangloozz
Op vrijdag 07 juni 2002 13:27 schreef Mries! het volgende:
geen IX-7 maar wel een Minolta Vectis S-1...Het meest irriterend is de ontzettende korreligheid :( Doe mij nu maar of digitaal of good ol 35mm..
okee, irritatie over hetzelfde dus...
Ik heb die Vectis ook nog overwogen maar die Canon vond ik d'r strakker uitzien..gevoelskwestie geweest dus.

Kunnen ze geen enhanced APS uitbrengen ofzo?
Of iig lagere ISO-waardes van 100 of 50..

En heeft er al iemand ervaringen opgedaan met APS diafilm?

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Dat de foto's korreliger zijn dan bij 35mm lijkt me logisch: je negatief is stukken kleiner. Met uitvergroten moet je dan ook goed uitkijken, kan bij 35mm verder dan bij APS. Ik heb zelf geen IX-7, maar heb er een jaar geleden wel naar gekeken. Na goede afwegingen toch maar gekozen voor een EOS300 en niet de IX-7. Welke lens heb je erop zitten, wat is de lichtgevoeligheid (f-waarde) en werkt je diafragma wel goed? Als je standaard onderbelciht kan het ook zijn dat je je camera daartoe (per ongeluk) een keer de opdracht voor hebt gegeven (je kan met de IX-7 toch ook varieren in belichting van -2 tot +2 stops?).

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

die 2e plaatje is wel HEEL korrelig. Lijkt wel of het direct van een krant is gescand.

Maar als je zo ontevreden bent over APS, waarom wil je dan nog zoiets halen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Hangloozz
Op maandag 10 juni 2002 11:27 schreef sithspawn het volgende:
Welke lens heb je erop zitten, wat is de lichtgevoeligheid (f-waarde) en werkt je diafragma wel goed? Als je standaard onderbelciht kan het ook zijn dat je je camera daartoe (per ongeluk) een keer de opdracht voor hebt gegeven (je kan met de IX-7 toch ook varieren in belichting van -2 tot +2 stops?).
de standaard lens die erbij zat gebruik ik 99% van de opnames: EF 22-55mm f/4-5,6 USM

Ik heb de camera al uitvoerig gechecked met de gebruiksaanwijzing d'r naast om te kijken of er vage instellingen in stonden; bleek niet het geval.
Ook de film instelling (ISO) staat juist.

athlonkmf:
ik ben inderdaad zeer ontevreden over het reusltaat wat ik met mijn camera behaal; de resultaten van de camera van m'n vriendin zijn aanmerkelijk beter dat is juist het vage.

Hoe dan ook; de body gaat of in de verkoop of in de kast(voor later :P) en ga ik toch weer voor een 35mm body :{

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Switchen van APS naatr 35mm lijkt me inderdaad de beste optie. Verkoop die IX body gewoon en koop een andere body in die plaats. Lens is wel mooi, alleen voor 35mm misschien iets aan de korte kant.

Succes
Pagina: 1