serial ata pics en wat tech. gegevens

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Topicstarter
nou na lang w88, is hij/ze/het er:
Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Computex_Day_1/Image_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Computex_Day_1/Image_01.jpg
you can see in the above photos they show just how small Serial ATA really is. However seeing this technology in the flesh really does make you realize just how much smaller Serial ATA is compared to the standard ATA cables. The one 7-pin twin pare 1-meter cable seen in the above photos really does give us a clear indication of the size and length of Serial ATA.

The Promise PDC20375 SATA150 Serial ATA controller is just one of the five Serial ATA controllers Promise has already developed. This chip delivers Serial ATA support as well as the traditional ATA66/100/133 support. There are also chips that support RAID 0/1/10 along with chips that support RAID 5 that can be seen in the below photos.

Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Computex_Day_1/Image_13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/shows/computex/2002/day2/promisesata.jpg
ata serial op een mobo links en rechts van de controller

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:58
Zo, das wel ff 100x beter zeg !! :9~

Wanneer komt het uit voor de consument ?

Heb trouwens ook gelezen dat je nu 1 GB/s kan halen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Op dinsdag 04 juni 2002 18:41 schreef Sir_Killalot het volgende:
Heb trouwens ook gelezen dat je nu 1 GB/s kan halen ? :)
Volgens mij staat er SATA 150 op die chippies, dus dat zal wel 150 mb/sec zijn...

die 1 GB zal wel wat maximaal mogelijk is met SATA

BTW: 4X SATA in raid 5 :9~

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:58
Vet.... eindelijk es wat meer speed en een betere airflow in je kast?

btw lees ik het goed... 4 SATA schijven op 1 controller?
:9~

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hebben ze nu ook een andere power connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Op dinsdag 04 juni 2002 18:49 schreef smvs het volgende:
hebben ze nu ook een andere power connector?
Ja, wat meer pinnen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Computex_Day_1/Image_01.jpg

Hopelijk ook wat makkelijker los en vast te maken, zoals iedere tweaker wel weet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/day2/p6040970.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/day2/p6040979.jpg
details

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 18:54 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

Ja, wat meer pinnen :)

[afbeelding]

Hopelijk ook wat makkelijker los en vast te maken, zoals iedere tweaker wel weet.. :)
Waar zie je die dan en waarom is die anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/3ware/serial/3ware_01.jpg
en hier wat geile plaatjes van wat 3ware qua serial-ata gaat bieden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:9~ HEEEEEEEEL COOOOOL!

maar er is nog niks bekent ovr een kostenplaatje en releasedate voor consumenten ?

ik zit te denken een nieuwe 80gb te kopen, maar misschien moet ik maar even wachten... (is da de moeite waard?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
Op dinsdag 04 juni 2002 22:06 schreef decrypt het volgende:

maar er is nog niks bekent ovr een kostenplaatje en releasedate voor consumenten ?

ik zit te denken een nieuwe 80gb te kopen, maar misschien moet ik maar even wachten... (is da de moeite waard?)
zou wel wachten ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 21:31
Op dinsdag 04 juni 2002 22:06 schreef decrypt het volgende:

Daar zat ik ook net aan te denken.
Zodra dit uit is, en een beetje betaalbaar, gaat alle gewone ATA moven en komt dit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
Op dinsdag 04 juni 2002 21:47 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Waar zie je die dan en waarom is die anders?
Kijk is goed boven de ATA aansluiting, daar zie je een hele hoop pinnen zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Inderdaad. Maar wat is de reden daarvan? Aan het kabeltje dat erbij ligt zie je dat er maar 4 aders gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Laatst online: 05-05-2023
maar vanaf wanneer is dit leverbaar :?

(het liefst een PCI kaart)

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hmm.. ook nieuwe voeding-connectoren. Merk op dat de aansluitingen een stuk minder kwetsbaar zijn geworden. (maar ook minder makkelijk te behobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik weet niet waar jullie die nieuwe connector zien op de HD maar naar mijn mening werkt dit ook gewoon met de normale connectoren :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/computex2002/day2/p6040979.jpg

Ik mis alleen nog pics van de connectoren die huidige ATA in S-ATA omzetten (tenminste als dat nog bestaat :?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis alleen nog pics van de connectoren die huidige ATA in S-ATA omzetten (tenminste als dat nog bestaat :?).
Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/3ware/serial/3ware_04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/3ware/serial/3ware_11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/3ware/serial/3ware_08.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wkamphuis.student.utwente.nl/3ware/serial/3ware_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die dus :) thx.

O ja op www.serialata.org staat nog een hoop informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:24
Waauw zeg!
Maar het zal wel weer duur zijn zeker... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de FAQ op serialata.com moet geloven gaan zij ervan uit dat dit even duur zal zijn als normaal ATA, ik denk alleen dat in het begin een beetje hogere prijs zal worden ingezet en vervolgens de prijzen allemaal zakken totdat regulier ATA uit de assortimenten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jaaaaahhhhhh eindelijk:

wat zou dat gaan kosten??

ik w8 met zeer veel spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 09:17

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 18:05

JeroenT

hoi!

Wow dat ziet er goed uit :) , maar ik zie dus dat het gewoon een converter is van ata100/133 naar serial ata? wanneer komen de eerste echte serial ata schijven dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Maak ik nou een denkfout als ik zeg dat een keuze voor Firewire of USB2 beter zou zijn ipv WEER een standaard erbij? In principe kunnen we alles via USB2 of Firewire aansluiten. Waarom dan nu serial ATA? Onnodig lijkt me.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

USB1.0 was de vervanging van seriele en parallele poorten.
Firewire had de toekomst maar productieprijs voor integratie op moederborden was 3 jaar geleden te hoog. USB is een succes geworden. Firewire is alleen doorgevoerd op videogebied.
USB1.0 loopt op z'n eind dus nu is er USB2.0 (noodoplossing) wat opzelfde communicatiesnelheid loopt als Firewire. Firewire is echter ontwikkeld met oog op de toekomst en kan t/m 3200Mbps (momenteel alleen 400Mbps).
USB is nu eigenlijk wat firewire had moeten zijn.

Serial ATA is de vervanging voor de zeer oude -- en opgekrikte -- IDE interface (netals PCI dat voor ISA was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zolang bootable firewire op pc-systemen niet werkt, moeten we naar serial-ata.

Bovendien is firewire nog niet snel genoeg (wel voor 1 disk).

ff kijken:
133MB/s over de pci bus, delen door 40MB/harddisk, levert 3 firewire harddisks maximaal op.

Vreemde manier van RAID erbij, et voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 03:42 schreef BBL the 2nd het volgende:

ff kijken:
133MB/s over de pci bus, delen door 40MB/harddisk, levert 3 firewire harddisks maximaal op.

Vreemde manier van RAID erbij, et voila.
Drie harddisks is absoluut geen vreemde manier van RAID.

Die geïntregreerde low-end Highpoint en Promise-gevallen kunnen idd alleen maar 2-schijven RAID aan (mirror of stripe), maar koop je een 'echte', losse controller, dan kan je ook raid-1+0 gebruiken, met drie schijven, dus een stripeset van twee en een mirror op die derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In elk geval zou ik het toejuichen als de fabrikanten 1 algemene seriele koppelmethode gaan hanteren voor alle randapparatuur, zowel schijven, als printers, muizen, video enz enz. Dan zijn we in 1 klap van een hoop aansluit ellende af.
Dat zal dan het beste van 3 werelden moeten zijn (USB2, firewire, SATA). Mogelijkheid tot hot-pluggable, stroomvoorziening voor kleine devices, snelle doorvoer, RAID, enz enz.
Ik zie het al helemaa voor me: over 3 jaar hebben de PC's gewoon 1 peripheral-controller voor alle apparaten. Op de achterkant zitten gewoon 8 aansluitingen, waar je alles in kan prikken, en binnenin ook nog eens 8 (voor disk, flop, cd). :9~

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Als ze dan ook nog die ellendige molex kl*te stekkers vervangen ben ik helemaal tevree.

Ik heb een cd-rom bijv waar die molex bijna niet uit komt, trek je zo gigantisch hard dan is de molex zelf z'n leventje niet zeker en als je uitschiet knal je ergens tegenaan wat altijd zeer doet.
En soms maakt ie niet echt goed contact, live pluggen is link.
De losse draden moet je zelf maar een kous ofzo omheen doen want die blijven ook nog wel eens hangen en zien er niet uit.
Kortom ik vind het maar gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 05:51 schreef MREn het volgende:

[..]

Drie harddisks is absoluut geen vreemde manier van RAID.

Die geïntregreerde low-end Highpoint en Promise-gevallen kunnen idd alleen maar 2-schijven RAID aan (mirror of stripe), maar koop je een 'echte', losse controller, dan kan je ook raid-1+0 gebruiken, met drie schijven, dus een stripeset van twee en een mirror op die derde.
Dat werkt niet. RAID 0+1 vereist 4 schijven, tenzei je mirror schijf twee keer zo groot is en je genoegen neemt met normale write performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 05 juni 2002 21:09 schreef Microkid het volgende:
Maak ik nou een denkfout als ik zeg dat een keuze voor Firewire of USB2 beter zou zijn ipv WEER een standaard erbij? In principe kunnen we alles via USB2 of Firewire aansluiten. Waarom dan nu serial ATA? Onnodig lijkt me.
Ja. SATA heeft geen nieuw OS-support nodig. Verder is SATA goedkoper dan FW. En vermoedelijk ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

delorean7

Let's take the Aston toni

Op dinsdag 04 juni 2002 18:48 schreef Ordos20 het volgende:
Vet.... eindelijk es wat meer speed
Err.. die schijven zijn nog steeds net zo snel, right?

En een burst speed van boven de 133 MB/s heb ik nog niet mogen zien van de bestaande schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
eindelijk niet meer van die achterlijke grote brede kabels voor IDE in je kast. ja die kan je netjes maken, maar dit is wel kleiner. en sneller, (mits de schijven betaalbaar worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabels mogen nu ook langer tot 1 meter ofzo zie www.serialata.org voor exacte lengte. Nu kan ik tenminste eindelijk mijn HD's boven in de kast hangen waar ze ook thuishoren en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is jouw kast hoger dan een meter dan?
Waar op de site staan die docs met specs dan precies? Gisteren kon ik ze nog vinden, vandaag niet meer.
Op donderdag 06 juni 2002 16:11 schreef delorean7 het volgende:
Err.. die schijven zijn nog steeds net zo snel, right?

En een burst speed van boven de 133 MB/s heb ik nog niet mogen zien van de bestaande schijven.
Jammer genoeg wel. En tussen 133 mb/s en 150 mb/s ligt ook niet zo'n groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja als dit ziet dan ga je je afvragen welke malloot 'ATA' heeft bedacht :D (ik bedoel dan het systeem met lintkabels)
Op donderdag 06 juni 2002 10:53 schreef Microkid het volgende:
In elk geval zou ik het toejuichen als de fabrikanten 1 algemene seriele koppelmethode gaan hanteren voor alle randapparatuur, zowel schijven, als printers, muizen, video enz enz. Dan zijn we in 1 klap van een hoop aansluit ellende af.
Dat zal dan het beste van 3 werelden moeten zijn (USB2, firewire, SATA). Mogelijkheid tot hot-pluggable, stroomvoorziening voor kleine devices, snelle doorvoer, RAID, enz enz.
Ik zie het al helemaa voor me: over 3 jaar hebben de PC's gewoon 1 peripheral-controller voor alle apparaten. Op de achterkant zitten gewoon 8 aansluitingen, waar je alles in kan prikken, en binnenin ook nog eens 8 (voor disk, flop, cd). :9~
Ik denk dat je daar voorlopig wel ff op kan wachten omdat je dan toch altijd krijgt dat mensen 'oudere' versie's willen.

Maare het zou wel handig zijn, en aan de andere kant weer niet. Bijvoorbeeld het loskoppelen van een 'brandende' externe brander kan dan weer een cd verspillen. Nu die je dit aan de vorm van mijn kabel (als ik mijn muis los ga halen vergis ik me echt niet met mijn monitor-kabel :P).

Dus ik denk dat je het de komende tijd met een stuk of 10 verschillende poorten moet doen ;). (COM, LPT, USB, FW, SCSI, ATA, PCI, ISA, VGA ect ect)
Op donderdag 06 juni 2002 11:08 schreef Gman het volgende:
Als ze dan ook nog die ellendige molex kl*te stekkers vervangen ben ik helemaal tevree.

Ik heb een cd-rom bijv waar die molex bijna niet uit komt, trek je zo gigantisch hard dan is de molex zelf z'n leventje niet zeker en als je uitschiet knal je ergens tegenaan wat altijd zeer doet.
En soms maakt ie niet echt goed contact, live pluggen is link.
De losse draden moet je zelf maar een kous ofzo omheen doen want die blijven ook nog wel eens hangen en zien er niet uit.
Kortom ik vind het maar gaar.
Ik heb het al eerder gezegt, maar molex-stekkers zijn er niet voor gemaakt om zegelmatig los te worden gehaalt, hopelijk heeft de volgende generatie 'stekkers' een beter systeem. :7

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 16:33 schreef LauPro het volgende:
Maare het zou wel handig zijn, en aan de andere kant weer niet. Bijvoorbeeld het loskoppelen van een 'brandende' externe brander kan dan weer een cd verspillen. Nu die je dit aan de vorm van mijn kabel (als ik mijn muis los ga halen vergis ik me echt niet met mijn monitor-kabel :P).
Met burnproof zou dat niet eens zo'n probleem moeten zijn.
Dus ik denk dat je het de komende tijd met een stuk of 10 verschillende poorten moet doen ;). (COM, LPT, USB, FW, SCSI, ATA, PCI, ISA, VGA ect ect)
Zonder COM, LPT en ISA red je het ook wel. FW, SCSI en USB kom je ook niet zo vaak tegen.
Ik heb het al eerder gezegt, maar molex-stekkers zijn er niet voor gemaakt om zegelmatig los te worden gehaalt, hopelijk heeft de volgende generatie 'stekkers' een beter systeem. :7
SATA heeft nieuwe connectors, onder andere om hot-pluggable te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 06 juni 2002 16:45 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Met burnproof zou dat niet eens zo'n probleem moeten zijn.

[..]

Haha! :+ Nu spreek je jezelf tegen, bij die laatste zeg je dat bij SATA de 'stroom' is inbegrepen en bij de eerste zeg je dat de brander burnproof is. Dus als het aan jou ligt: is het zo dat als in de tussentijd de stroom is weggevallen je daarna weer kan verderbranden (ik denk dus van niet).

;) :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

Word SATA hot-pluggable dan?? lijkt me wel geil in me desktop...
Word het gebruik van SATA voor de kleine bedrijfen ook meteen makelijker : hot-plug & Raid-5 :)

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 16:49 schreef LauPro het volgende:
Haha! :+ Nu spreek je jezelf tegen, bij die laatste zeg je dat bij SATA de 'stroom' is inbegrepen en bij de eerste zeg je dat de brander burnproof is. Dus als het aan jou ligt: is het zo dat als in de tussentijd de stroom is weggevallen je daarna weer kan verderbranden (ik denk dus van niet).

;) :7
Nee hoor. Die eerst opmerking had betrekking op FW (of een andere standaard die voor alles gebruikt zou worden), niet op SATA. Ik weet niet precies hoe burnproof werkt, maar waarom zou je na stroomuitval eigenlijk niet verder kunnen branden?
Op donderdag 06 juni 2002 17:01 schreef TMDevil het volgende:
Word SATA hot-pluggable dan?? lijkt me wel geil in me desktop...
Word het gebruik van SATA voor de kleine bedrijfen ook meteen makelijker : hot-plug & Raid-5 :)
Ik weet niet of hot-plugable standaard wordt (denk het niet, hoop het wel), maar de connector is daar wel voor ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op donderdag 06 juni 2002 17:05 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Nee hoor. Die eerst opmerking had betrekking op FW (of een andere standaard die voor alles gebruikt zou worden), niet op SATA. Ik weet niet precies hoe burnproof werkt, maar waarom zou je na stroomuitval eigenlijk niet verder kunnen branden?
k, jij gelijk; Ik heb even geen zin in discussie :P
Ik weet niet of hot-plugable standaard wordt (denk het niet, hoop het wel), maar de connector is daar wel voor ontworpen.
Oké, maar in grote raid opstellingen kan dit wel problemen gaan geven met de voeding, je kan moeilik 10A over een printplaat laten gaan, dan moet je brede stroken hebben ect ect. Dus ik denk dat ze toch die voeding apart houden (voor HD's enzo dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

k... Erg leuk allemaal... Mooi systeem...

Alleen je hebt er geen drol aan als de HD-fabrikanten niet met wat nieuws gaan komen. Ik bedoel: je kunt op een HD wel een S-ATA interface zetten, maar daar wordt de HD nix sneller van! Als de schijven maar op 7200rpm blijven draaien en ook maar met een beperkt aantal koppen blijven werken schiet je er nix mee op, aangezien je nu al genoeg hebt aan ATA100 (want een hogere burstsnelheid merk je toch nauwelijks)

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 17:20 schreef LauPro het volgende:
Oké, maar in grote raid opstellingen kan dit wel problemen gaan geven met de voeding, je kan moeilik 10A over een printplaat laten gaan, dan moet je brede stroken hebben ect ect. Dus ik denk dat ze toch die voeding apart houden (voor HD's enzo dan)
Waarom moet de voeding over een printplaat dan?
Op donderdag 06 juni 2002 17:30 schreef Moartn het volgende:
k... Erg leuk allemaal... Mooi systeem...

Alleen je hebt er geen drol aan als de HD-fabrikanten niet met wat nieuws gaan komen. Ik bedoel: je kunt op een HD wel een S-ATA interface zetten, maar daar wordt de HD nix sneller van! Als de schijven maar op 7200rpm blijven draaien en ook maar met een beperkt aantal koppen blijven werken schiet je er nix mee op, aangezien je nu al genoeg hebt aan ATA100 (want een hogere burstsnelheid merk je toch nauwelijks)
Er zijn ook nog andere belangrijke voordelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op donderdag 06 juni 2002 18:02 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Waarom moet de voeding over een printplaat dan?
[..]

Er zijn ook nog andere belangrijke voordelen hoor.
De kabeltjes zijn smaller, wat verder nog dan?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

Als je op het plaatje kijkt dan zie je dat er een spanings stekker op de HD aangesloten kan worden. Dus er hoeft geen 10A over het M-Bord.
Maar ik denk dat als je 10HD's er aan heb hangen in raid dat je misschien best over kan gaan naar een Server met een grotere bus breedte...

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 18:03 schreef Moartn het volgende:

[..]

De kabeltjes zijn smaller, wat verder nog dan?
It will provide for systems which are easier to design, with cables that are simple to route and install, smaller cable connectors, improve silicon design, and lower voltages which alleviate current design requirements in Parallel ATA.
End users will benefit by being able to easily upgrade their storage devices.
Configuration of Serial ATA devices will be much simpler, with many of todays
requirements on jumper and settings no longer needed.

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en ik heb nog een paar vragen misschien dat jullie dat weten.

1. Wordt serial ATA alleen gebruikt voor HDD's?????
2. Op mijn mobo zit geen serial ATA dus ik moet een serial ATA controler kopen of een nieuwe mobo met serial ATA?
3. Hoeveel gaat zo'n Serial ATA controler wel niet kosten? (Wil een nieuwe 80gig halen maar moet ik nog even wachten?)

Edit:

4. Hoe lang gaat het nog duren voor we de AMD hammer hebben met de bijpassende Mobo(met standaard Serial ATA en bluetooth)? Als het nog lang duurt(langer als een jaar) dan haal ik wel een Serial ATA controler met een 80 gig HDD als het niet te veel kost.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Olaf van der Spek
  • Niet online
1. Voorlopig wel.
2. Of een PATA HDD of een PATA <-> SATA convertor.
3. Evenveel als een PATA controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 08:53

AMD

Life is short. Play more

waar kan ik die convertors halen in Nederland bedoel ik?
Zo'n SATA bordje gehaald met 2 HDD's alleen had ik geen juiste connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:36

Paladin

Play Ball!

hmz niet echt gekeken maar zie alweer dat mijn reactie useless was zorry :)

[ Voor 88% gewijzigd door Paladin op 25-11-2002 16:41 ]

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Een van de voordelen is toch ook de S-ATA nu weer aan het begin van de schaalbaarheid staat? E.g. 150 is voor ATA-S de beginsnelheid, terwijl 133 van ATA zo ongeveer het maximaal haalbare is. Verder zijn verminderde storingsgevoeligheid en een grotere maximum lengte ook nog twee redelijk belangrijke voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCota, wat heeft die 150MB/s (en zelfs nog hoger in de toekomst) voor zin?
dat is '150+' MB/s per S-ATA kanaal. Aangezien een kanaal maar een apparaat maximaal kan bevatten, zie ik niet in wat die snelheidsvergroting voor zin heeft.
(tenzij je een of andere RAID-cabinet hebt wat zich voordoet als 1 enkel apparaat en met zo'n kabeltje wordt verbonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 15:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

<font color=blue>HK reply weggehaald.. Let voortaan eens op in welk forum je post..?</font>

[ Voor 87% gewijzigd door BalusC op 25-11-2002 18:35 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• doberman
  • Laatst online: 27-12-2022
weet iemand waar je die SATA converters kan kopen/bestellen ? (vanwege onboard raid controller en het bekende probleem....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik kick dit topic eens, heel interessant topic :)

Maar waarom zijn er nog steeds geen sata schijven !? Al bijna een half jaar zit het op de mobo's , maar ik zie nog niks over de schijven...
Waar wachten ze op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die zijn er wel, check pricewatch :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Ik hoop wel dat ze een beetje snel die onooglijke (persoonlijk) rode kabels vervangen voor mooie zwarte, of blauwe, of neonglow of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

BalusC schreef op 30 November 2002 @ 20:04:
Die zijn er wel, check pricewatch :z
Nou zie ik het pas, een paar onder ide schijven O-)
The Undertaker schreef op 30 november 2002 @ 20:11:
Ik hoop wel dat ze een beetje snel die onooglijke (persoonlijk) rode kabels vervangen voor mooie zwarte, of blauwe, of neonglow of zo.
Maar het is al een hele vooruitgang, nou krijg je het tenminste een beetje overzichtelijk en opgeruimd in je kast :*)

[ Voor 50% gewijzigd door Bartjuh op 30-11-2002 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA == geil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Bartjuh schreef op 30 November 2002 @ 20:27:

Maar het is al een hele vooruitgang, nou krijg je het tenminste een beetje overzichtelijk en opgeruimd in je kast :*)
Dat is waar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wirf schreef op 04 June 2002 @ 18:45:
[...]

Volgens mij staat er SATA 150 op die chippies, dus dat zal wel 150 mb/sec zijn...

die 1 GB zal wel wat maximaal mogelijk is met SATA

BTW: 4X SATA in raid 5 :9~
[edit]

Van http://www.serialata.org/about/index.shtml

"Serial ATA technology will deliver 1.5 Gbps (150 MB/sec) of performance to each drive within a disk drive array"

[ Voor 62% gewijzigd door XWB op 18-12-2002 10:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Als ik nu een raid sata kaartje koop en zet 2 of meer schijven in raid 0, zal dat dan evensnel zijn als een een raid opstelling op het mobo? Want die kaart moet in een PCI poort en die heeft maar een bandbreedte van 133 MB/s.

Afbeeldingslocatie: http://www.highpoint-tech.com/RR1540card.JPG

http://www.highpoint-tech.com/rr1540.htm

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 18-12-2002 16:43 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat zal even snel zijn. Meestal is de 'snelheid' van de HDD meer afhankelijk van de access time.
Pagina: 1