Toon posts:

Alpha 8045 moeilijk te monteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs op een amerikaanse site (en ik weet potverdorie niet meer welke) een review gelezen van de Alpha 8045 cpu koeler. Deze heeft mijn interesse maar ik las in erder genoemde review dat deze koeler moeilijk te monteren is. Klopt dit, heeft iemand hier ervaring mee ?
Verder zou ik de koeler icm. de 80x80 2050 rpm Papst willen uitvoeren. Bij contact met pc-cooling.de werd mij te kennen gegeven dat deze voor alle momenteel leverbare AMD XP uitvoeringen voldoet. Wie heeft ervaring met deze fan-heatsink combinatie samen met een AMD XP 1800/1900/2000+
P.S. ik ga niet oc'en.
Oja, de search is gebruikt. :7

Verwijderd

je moet gewoon je moederbord er uit halen en die alpha met schroeven in aan het moederbord monteren ,is volgens mij helemaal niet zo moeilijk

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:19
moeilijk te monteren? een standaard socketclip is moeilijker dan de 8045 wat betreft kans op het mollen van je core.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik heb de Alpha Pal 8045 in combinatie met een XP2100+. Monteren is juist makkelijk. Je hoeft er alleen maar 4 schroeven in te draaien.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:02 schreef P5ycho het volgende:
moeilijk te monteren? een standaard socketclip is moeilijker dan de 8045 wat betreft kans op het mollen van je core.
Ik ben me nog aan het orienteren en wil dus niet voor verassingen komen te staan. Het lijkt alsof je er ervaring mee hebt, gebruik je m icm de door mij genoemde processoren ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:04 schreef silentsnow het volgende:
Ik heb de Alpha Pal 8045 in combinatie met een XP2100+. Monteren is juist makkelijk. Je hoeft er alleen maar 4 schroeven in te draaien.
Welke fan zit er op ? Hoe hoog is je cpu temperatuur ? Geluidsnivo ?

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 04 juni 2002 18:05 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Welke fan zit er op ? Hoe hoog is je cpu temperatuur ? Geluidsnivo ?
Ik heb er een 34CFM sunon opzitten. Temp zit stressed tegen de 30 aan, met case temp van 30 en een kamertemp van ong 26graden. Idle zit ie onder de 45. En das allemaal op 1733MHz, dus niet overgeclocked. Geluidsnivo hangt natuurlijk geheel af van de cooler die erop zit.

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:07 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Ik heb er een 34CFM sunon opzitten. Temp zit stressed tegen de 30 aan, met case temp van 30 en een kamertemp van ong 26graden. Idle zit ie onder de 45. En das allemaal op 1733MHz, dus niet overgeclocked. Geluidsnivo hangt natuurlijk geheel af van de cooler die erop zit.
Enig idee hoeveel rpm die Sunon draait? Ik heb zelf een Papst van 2050 rpm op het oog.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 04 juni 2002 18:10 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel rpm die Sunon draait? Ik heb zelf een Papst van 2050 rpm op het oog.
Mijn Sunon doet ong 3100-3200rpm. Volgens de specs maakt hij 32dBA. Je kan op de site van papst een bestand downloaden met daarin alle gegevens van alle papst fans. Kan je dus ook zien hoe snel ie draait, en hoveel CFM en dBA hij doet.

The trade of the tools

• art2d2
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

art2d2

art2d2

ik heb een XP1900@2100 met een Papst 8412 52 graden supersilent :) :) 19DB

http://www.art2d2.nl

• P5ycho
Op dinsdag 04 juni 2002 18:04 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Ik ben me nog aan het orienteren en wil dus niet voor verassingen komen te staan. Het lijkt alsof je er ervaring mee hebt, gebruik je m icm de door mij genoemde processoren ?
ik heb er een keer een gemonteerdvoor een vriend op een Athlon4 1400Mhz, qua uiterlijk identiek aan de athlon XP. werkte prima toen, ik denk niet dat je voor verrasingen zal komen te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:15 schreef art2d2 het volgende:
ik heb een XP1900@2100 met een Papst 8412 52 graden supersilent :) :) 19DB
Hoeveel toeren maakt die Papst ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:13 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Mijn Sunon doet ong 3100-3200rpm. Volgens de specs maakt hij 32dBA. Je kan op de site van papst een bestand downloaden met daarin alle gegevens van alle papst fans. Kan je dus ook zien hoe snel ie draait, en hoveel CFM en dBA hij doet.
Past geeft de luchtverplaatsing in m2/uur aan. Kan ik dit terugrekenen naar CFM zodat ik de koelers met elkaar kan vergelijken ?

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 08:10

miekol

erm

Hmmm ik vind ut juist wel kut dingen om te monteren maar als het eenmaal zit dan zit het ook :) Moet alleen niet CPU willen wisselen want dan ben je weer ff bezig met ombouwen :)

• art2d2

art2d2

art2d2

die maakt 2050 RPM :)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:04

charrel

Cortisol4life..

het enige wat lastig aan het monteren is is dat je mobo uit je kast moet, en alles er dus ff afmoet. Om de het blok vasttezetten. Verder is het een top koeler, ik heb een tb1400@1575 met een ystech fan. Deze hoor je wel duidelijk maar idle issie 39c en stressed maximaal 54, en dat is met warm weer.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:29 schreef art2d2 het volgende:
die maakt 2050 RPM :)
Ik had het al op de Papst site gevonden. Dat is een hele stille fan. Als jij die temp. waarden haalt dan ben ik onder de indruk. Waar heb jij deze heatsink-fan combo gekocht, of heb je beide los gekocht ? Ik heb 'm (in nederland) nog niet gezien met deze (2050 rpm)fan, wel in duitsland.

• art2d2

art2d2

art2d2

die fan kan je gewoon kopen bij perfectsystems en de Alpha heb ik voor weinig overgenomen incl. XP1900+ :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:32 schreef charrel het volgende:
het enige wat lastig aan het monteren is is dat je mobo uit je kast moet, en alles er dus ff afmoet. Om de het blok vasttezetten. Verder is het een top koeler, ik heb een tb1400@1575 met een ystech fan. Deze hoor je wel duidelijk maar idle issie 39c en stressed maximaal 54, en dat is met warm weer.
Ik ga toch nieuw bouwen, dus alles ligt er nog uit. Ik zoek echter een zo stil mogelijke koeler zonder dat mijn cpu (het gaat iets worden tussen XP 1800 en 2000) in de problemen komt.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 04 juni 2002 18:36 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Ik ga toch nieuw bouwen, dus alles ligt er nog uit. Ik zoek echter een zo stil mogelijke koeler zonder dat mijn cpu (het gaat iets worden tussen XP 1800 en 2000) in de problemen komt.
dan raad ik je aan goede koelpasta te kopen. Als je nog geen koelpasta hebt, is Arctic Silver de beste keuze. Zelf heb ik Arctic Silver III gebruikt. Je kan ook de onderkant van de heatsink (in dit geval de Alpha Pal 8045) polijsten. Dat scheelt ook weer een graad of 2.

The trade of the tools

• P5ycho
Op dinsdag 04 juni 2002 18:39 schreef silentsnow het volgende:

[..]

dan raad ik je aan goede koelpasta te kopen. Als je nog geen koelpasta hebt, is Arctic Silver de beste keuze. Zelf heb ik Arctic Silver III gebruikt. Je kan ook de onderkant van de heatsink (in dit geval de Alpha Pal 8045) polijsten. Dat scheelt ook weer een graad of 2.
alpha's zijn al vlak genoeg hoor. ik denk niet dat je er nog winst uit gaat halen, tenzij je het professioneel laat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik deze Arctic Silver kopen, of is ie algemeen verkrijgbaar ? Wat kost ie ?

Verwijderd

m'n alpha houdt m'n XP1800+ op 36°C idle en 42°C stressed...Dit met een enermax fan die regelbaar is met een potmetertje (draait op 3000 toeren, en heeft max. een toerental van 3700). Op't moment draai ik op 1705Mhz @1,85V vcore met een temp van 39°C idle en 47°C full stressed. Het monteren zelf is kinderspel, daar moet je geen bang voor hebben... Het is alleen idd lastig (lees: veel werk) omdat je je mobo eruit moet halen. Ik heb nu 4 gaten in m'n baseplate gemaakt om gemakkelijk aan de schroeven te geraken :).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:44 schreef P5ycho het volgende:

[..]

alpha's zijn al vlak genoeg hoor. ik denk niet dat je er nog winst uit gaat halen, tenzij je het professioneel laat doen.
Ben fijnmechanisch gereedschapmaker dus dat is me wel toevertrouwd.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 18:45 schreef D-dayzz het volgende:
m'n alpha houdt m'n XP1800+ op 36°C idle en 42°C stressed...Dit met een enermax fan die regelbaar is met een potmetertje (draait op 3000 toeren, en heeft max. een toerental van 3700). Op't moment draai ik op 1705Mhz @1,85V vcore met een temp van 39°C idle en 47°C full stressed. Het monteren zelf is kinderspel, daar moet je geen bang voor hebben... Het is alleen idd lastig (lees: veel werk) omdat je je mobo eruit moet halen. Ik heb nu 4 gaten in m'n baseplate gemaakt om gemakkelijk aan de schroeven te geraken :).
Bij moeilijk monteren dacht ik meer aan kans op beschadiging van de core aan het denken. Indien het echter alleen veel werk is dan vind ik dat geen probleem.

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

monteren was niet lastig nee, wel veel geschroef btw :) Vond alleen de kunstof moertjes die aan de achterzijde van je mobo komen er niet al te degelijk uitzien/voelen.

Ben wel van plan om ook gaten in wandplaat te maken van me kast voor wat makkelijkere toegang, elke keer je mobo loshalen is niet relaxed.

ik heb er trouwens een Delta 80mm opzitten die op 7v draait, Rpm geeft me bios niet aan maar horen doe ik em nog steeds dus hij staat niet stil iig. 12v deed pijn aan me oren (ong. 5500rpm)

*

Verwijderd

Topicstarter
Als ie er eenmaal inzit komt ie er toch niet zo snel meer uit dus dat schroeven boeit niet. ik hoop alleen dat de koeling met die 2050 rpm Papst ook werkelijk voldoende is.

• miekol

miekol

erm

Denk het wel wordt alleen wat heet, ik had eerst op me XP 2000+ met Alpha 8045ST de Papst 8412NGM (die maakt iets van 26dba weet nie meer hoeveel RPM etc.) en toen werd cpu idle wel iets van 54 graden maar ik heb:

a) Noisecontrol 'vloerbedekking' in me kast
b) Warme kast (38-42 graden mede door noisecontrol)

Dus je moet zeker wel goeie airflow hebben denk ik of een open kast ofzo.

Ik heb nu XP 2000+ @ 145fsb met 1,8v core met zo een variabele Enermax 3000RPM 80mm erop, Papst 8412NGM casefan intake voorin, Papst 8412NGL in HD rack, 2 X Papst 8412NGL Casefan op blazen. CPU zo een 52 graden met dit weer en kast 38-40, niet veel beter dus :P Maar goed tis nu veel warmer en ik heb 3 hd's in me kast en dat zorgt ook voor veel IDE = amper airflow :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 19:28 schreef miekol het volgende:
Denk het wel wordt alleen wat heet, ik had eerst op me XP 2000+ met Alpha 8045ST de Papst 8412NGM (die maakt iets van 26dba weet nie meer hoeveel RPM etc.) en toen werd cpu idle wel iets van 54 graden maar ik heb:

a) Noisecontrol 'vloerbedekking' in me kast
b) Warme kast (38-42 graden mede door noisecontrol)

Dus je moet zeker wel goeie airflow hebben denk ik of een open kast ofzo.

Ik heb nu XP 2000+ @ 145fsb met 1,8v core met zo een variabele Enermax 3000RPM 80mm erop, Papst 8412NGM casefan intake voorin, Papst 8412NGL in HD rack, 2 X Papst 8412NGL Casefan op blazen. CPU zo een 52 graden met dit weer en kast 38-40, niet veel beter dus :P Maar goed tis nu veel warmer en ik heb 3 hd's in me kast en dat zorgt ook voor veel IDE = amper airflow :(
Dat is toch al weer heel wat anders als onderstaande reactie
Vreemd !!!

Op dinsdag 04 juni 2002 18:15 schreef art2d2 het volgende:
ik heb een XP1900@2100 met een Papst 8412 52 graden supersilent 19DB

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Feit is dat de Alpa Pal 8045 heatsink de beste heatsink is die je kan krijgen, misschien op een of twee na.

The trade of the tools

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik heb die combo ook en ik deel de meeste ervaringen. Een goede kast is heeeeeel erg belangrijk!!! Zelf heb ik een Aopen H600A gebruikt. Mede doordat er hele slimme mogelijkheden inzitten om fans te plaatsen.

Die Alpha met allerlei soorten fans zijn inderdaad te krijgen bij www.perfectsystems.nl

Als het goed is hebben ze daar ook Artic Silver....anders hebben ze dat bij de www.oc-shop.com

Veel succes en plezier met het bouwen van je systeem!!

reserveringshouder Tesla Model 3

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 04 juni 2002 22:15 schreef Cheese_man het volgende:
Ik heb die combo ook en ik deel de meeste ervaringen. Een goede kast is heeeeeel erg belangrijk!!! Zelf heb ik een Aopen H600A gebruikt. Mede doordat er hele slimme mogelijkheden inzitten om fans te plaatsen.

Die Alpha met allerlei soorten fans zijn inderdaad te krijgen bij www.perfectsystems.nl

Als het goed is hebben ze daar ook Artic Silver....anders hebben ze dat bij de www.oc-shop.com

Veel succes en plezier met het bouwen van je systeem!!
Maar jij hebt van je computer een windturbine gemaakt :D --> Delta 80MP

The trade of the tools

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 18:20 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Past geeft de luchtverplaatsing in m2/uur aan. Kan ik dit terugrekenen naar CFM zodat ik de koelers met elkaar kan vergelijken ?
De getallen ernaast zijn in cfm. Ik heb zelf ook een Alpha papst combo. Ik heb wel de sterkste combo genomen. De 40CFM dus. Ik zou niet die van 19dB nemen. Is een beetje te slap vind ik zelf. 52 graden (zie hierboven) vind ik persoonlijk al wat te hoog. En een zwaardere fan zal niet heel veel meer herrie maken. Die 19dB hoor je gewoon niet. Een variabele fan is nog beter.. Reden mag duidelijk zijn.

Monteren is een eitje btw. Je mobo hoeft er maar 1x uit, daarna nooit meer. Werkt net als met de busjes waar je je mobo mee vast zet. Die busjes zitten dus dan onder de koeler op het mobo. Kijk wel uit met de moertjes. Die draai je zo kapot want die zijn van plastic (nylon).

Verwijderd

BrZ & ik hadden dat ding er bij mij zo op zitten. Er zit een vrij duidelijke handleiding bij. Als je die gewoon volgt , dan is het heel simpel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 01:44 schreef Fewture het volgende:

[..]

De getallen ernaast zijn in cfm. Ik heb zelf ook een Alpha papst combo. Ik heb wel de sterkste combo genomen. De 40CFM dus. Ik zou niet die van 19dB nemen. Is een beetje te slap vind ik zelf. 52 graden (zie hierboven) vind ik persoonlijk al wat te hoog. En een zwaardere fan zal niet heel veel meer herrie maken. Die 19dB hoor je gewoon niet. Een variabele fan is nog beter.. Reden mag duidelijk zijn.

Monteren is een eitje btw. Je mobo hoeft er maar 1x uit, daarna nooit meer. Werkt net als met de busjes waar je je mobo mee vast zet. Die busjes zitten dus dan onder de koeler op het mobo. Kijk wel uit met de moertjes. Die draai je zo kapot want die zijn van plastic (nylon).
Ik zit een beetje in dubio.
Volgens mijn contact met resp. www.cooling-pc.de en
www.perfect-systems.nl zou de 2050 rpm / 19 db voldoende moeten zijn om mijn XP te koelen. Een objectief antwoord of verkooppraat ??? Ik wil er wel bij opmerken dat ik 2 80x80 fans (1500 rpm 12 db) in mijn H600A kast heb en er evt een 3e exemplaar bij wil plaatsen zodat het aan airflow niet zal ontbreken.

• miekol

miekol

erm

Je bedoelt dus de papst 8412 ngl's he? Sja die maken echt weinig airflow hoor, als je er 2 op zuigen en 2 op blazen doet (naast/boven elkaar) begint het er een btje op te lijken :)

Verwijderd

Ik heb er ook eentje, en je moet gewoon even kijken, en een paar schroefjes erin draaien. Ik vond het monteren van de alpha nog makkelijker dan het monteren van een heatsink dmv een beugeltje... Ik snap echt niet wat daar moeilijk aan zou kunnen zijn hoor :z :z :z :z :z :z :z :z :z ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 19:35 schreef miekol het volgende:
Je bedoelt dus de papst 8412 ngl's he? Sja die maken echt weinig airflow hoor, als je er 2 op zuigen en 2 op blazen doet (naast/boven elkaar) begint het er een btje op te lijken :)
Ik heb ook nog een temperatuur geregelde 92x92 Papst in mijn (enermax)voeding zitten. Als het te warm word in m'n kast gaat die ook meehelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 10:13 schreef Xeno het volgende:
BrZ & ik hadden dat ding er bij mij zo op zitten. Er zit een vrij duidelijke handleiding bij. Als je die gewoon volgt , dan is het heel simpel.
Zeg Xeno welke Papst fan gebruik jij voor je 1900+ ?
Temperaturen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Alpha icm de Papst (2050 rpm) gemonteerd. Vrij eenvoudig.
Idle (MET cpu idel) 40 gr.
Stressed (mbv Sisoft) 60 gr.
Kasttemperatuur circa 30 gr.
Zijn dit reeele waarden met deze koeler ?

• Francis
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Jawel...
De papst fan is heel stil maar ook best zwakjes, dus temp is zekers ok te noemen.
Heb zelf ook een 8045
AMD 1400@1533
stressed 50c

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Pagina: 1