Toon posts:

[videobewerking] ik heb de keuze uit twee kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan kiezen tussen de volgende paketten. Ik ben no n00b als de pest op dit gebied, maar welke is de beste?

Pinnacle DC-10 Plus PCI sw7.0

of deze?

Pinnacle Video DV plus met V7.0 sw

wat zijn de verschillen en de voordeelen hiervan? Want ze kosten me allebij even veel.

Ik wil een digitale camera aansluiten en eventueel ook een VHS systeem om daarna het een en ander te bewerken. Graag hierbij jullie raad en expertiese :)

P.S. Ik kan wel alle specs door spitten, maar op dit moment heeft dat toch weinig zin omdat ik nog niet weet wat ze inhouden :). Ik moet heel snel beslissen vanadaar dat ik het even vraag.

Verwijderd

de ene is de DC10+, da's voor analoge videobewerking, dus voor video's van je VCR of van je cameraatje. De andere is de DV, da's dus voor digitale videobewerking, dus voor video's van je DV-cam.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar die DV, kan ik daar een gewone vcr op aansluiten? Of moet dat dan persee een SVHS recorder zijn?

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
Op de DV kun je waarschijnlijk geen analoge bronnen aansluiten.
Meestal hebben DV kaarten alleen een Firewire aansluiting.
Of je moet al de Pinnacle DV500 nemen die heeft ook analoge aansluitingen.

Als je camera DV-in heeft en analoge aansluitingen dan heb je kans dat je de camera als analoge ingang kunt gebruiken. Dit zul je echter eerst moeten testen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is op zich niet zo'n probleem als ik geen anologe bronnen aan kan sluiten op die kaart, maar ik wil wel bv een VHS band op kunnen nemen, maar ook van een digitale videocamera.

Als ik een SVHS recorder heb, kan ik dan een VHS band opnemen op het DV kaartje? Want dat is wel een vereiste, anders moet ik straks 2 bewerkingskaarten kopen, de DC 10 en de DV. Kost em een beetje veel geld als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet dat de DC10 met VHS overweg kan, maar ik wil ook de digicam gebruiken en dat kan de DC10 weer niet.

Of zijn er andere kaarten die het wel kunnen en dan in de prijs catogorie van max 260 Euro?

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik gebruik firewire met m'n digitale videocam. Dit zou je ook gewoon kunnen gebruiken voor je camera. Als je ook vanaf videorecorder analoog zou willen capturen kun je dat ook via een tv-capture kaart doen. Je bent dan wel twee pci-sloten kwijt, maar het is volgens mij wel een stuk goedkoper dan een alles-in-1 kaart van pinnacle.
firewire: 50 euro
tv-capture: ook 50 euro?

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik zou zowiezo voor de DV kaart gaan. Geen kwaliteitsverlies en beter te hanteren datastromen.
Qua DV-kaart heb je 2 keuze's
- met analoge uitgang €270
- zonder analoge uitgang € 130
Als ik uitga van de pinnacle producten (prijzen bij benadering. Degene met analoge uitgang kan zowel composiet als SVHS doorzenden. Of je de analoge uitgang nodig hebt hangt af of je een camera hebt met DV-in. Als je zowel een DV-in als uit hebt en een analoge uitgang hebt op je camera kan je de bewerkte film via je camera terugzetten op band. Scheelt weer een stukje. Voordeel van de pinnacle kaarten is dat je er goede nederlandstalige bewerkingssoftware bij krijgt. (let op dat je degene koopt met Studio 7 en niet met Studio DV= voorloper van Studio 7). Studio 7 is ook los te koop.

Let er na het inbouwen op dat de IRQ van de capture kaart niet gedeeld wordt (krijg je lost frames) en dat DMA van je harde schijf aanstaat.

Succes ermee

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Op dinsdag 04 juni 2002 20:22 schreef nitraat het volgende:
Het is op zich niet zo'n probleem als ik geen anologe bronnen aan kan sluiten op die kaart, maar ik wil wel bv een VHS band op kunnen nemen, maar ook van een digitale videocamera.

Als ik een SVHS recorder heb, kan ik dan een VHS band opnemen op het DV kaartje? Want dat is wel een vereiste, anders moet ik straks 2 bewerkingskaarten kopen, de DC 10 en de DV. Kost em een beetje veel geld als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet dat de DC10 met VHS overweg kan, maar ik wil ook de digicam gebruiken en dat kan de DC10 weer niet.
Je zegt het zelf al: DC10 is analoog. Daar kan dus videorecorder op bv. Kun je je videobanden dus je PC inkrijgen.

StudioDV is digitaal: Firewire. Daar kan dus je digitale camera op. Kun je die beelden zo de PC in krijgen. (veel betere kwaliteit) Kan echter GEEN analoge signalen, dus geen videorecorder als bron bv.

Wordt dan een keuze tussen 2 kaartjes (DC10 en DV) of alleen een DC10. Je analoge output van je digitale camera stuur je dan weer in de DC10. Alleen is dat SUPERZONDE van de dv kwaliteit.. die je dan wegpleurt.

Imho: Koop een los firewire kaartje (StudioDV kan, maar die is duur), kost je een keer 30 EUR. Koop een DC10, en koop (als je nog software nodig hebt) studio7 erbij, dan zit je gebakken.

Als je je bewerkte beeld weer terug wil zetten richting je videorecorder heb je 3 opties:
1. Videokaart met TVout, veel geforcen, Matrox ed.
2. Studio DV + Die heeft analoog out. Niet echt aan te raden, kan maar een paar formaten AVI aan.
3. Als je camera DVin heeft: Bewerken, richting DV tape terugschoppen,en dan via de analoge output weer opnemen.

• Bar_en_boos
  • Niet online
Op woensdag 05 juni 2002 20:30 schreef DJSmiley het volgende:

3. Als je camera DVin heeft: Bewerken, richting DV tape terugschoppen,en dan via de analoge output weer opnemen.
De meeste DV-camera's hebben DV-in, alleen is het in de goedkopere modellen geblokeerd. Via een (dure) DV-in widget kun dit activeren. Met een kabeltje en de juiste software valt dat echter ook zelf te doen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Mannen ik heb nog echter een vraagje. een SVHS recorder is toch digitaal? Als je die hebt, ben je toch uit de brand of vergis ik me dan?

Ik zou zeggen dat je met SVHS een videoband naar een DV apparaat kan sturen of is dit niet het geval?

• Bar_en_boos
  • Niet online
Bij mijn weten is S-VHS niet digitaal, maar een verbeterde versie van VHS. Analoog dus. :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Op donderdag 06 juni 2002 13:31 schreef nitraat het volgende:
Mannen ik heb nog echter een vraagje. een SVHS recorder is toch digitaal? Als je die hebt, ben je toch uit de brand of vergis ik me dan?

Ik zou zeggen dat je met SVHS een videoband naar een DV apparaat kan sturen of is dit niet het geval?
svhs is gewoon een betere vhs.... nog steeds analoog dus.

Verwijderd

Topicstarter
Kortom ik ga het DV kaartje kopen, dan moet ik nog een VGA kaart met TV-in hebben of de DC-10 aanscaffen.

Stel ik heb de DV kaart he en ik neem op via tv-in van VGA kaart. Kan ik die dan zonder probleem bewerken met de DV en daarna via de TV-out weer naar de VCR trappen of via SVHS uitgang naar een SVHS recorder?

Daarna de vraag, kan ik dan het beste een VGA kaart met tv-in aanschaffen, of is een tv kaart een betere optie.

Momenteel heb ik deze kaart ATI Radeon 7500 64DDR TV.
Ik kan hem vervangen voor deze: ATI Radeon 8500 64DDR VIVO
of een tv kaart, wat is de beste optie gekeken naar prijs kwaliteit?

Of kennen jullie een bewerkingskaart die zowel digitaal als annoloog aan kan en hoeveel kost die?

• chemistone
Een kaart die zowel analoog als digitaal kan opnemen en terugzetten is er. Dit is de Pinnacle Studio Deluxe, €369,-. Werkt erg goed! Deze neemt ook geluid op, de DC10+ neemt alleen beeld op, het geluid gaat via de geluidskaart. Vaak gaat het geluid na 10 min. achterlopen bij de DC10+.
Ik wordt soms een beetje moe van die mensen die zitten te zeuren over €100 meer uitgeven voor een goede kaart met software. Ze geven wel >€1000 euro uit voor een camera, maar 150 euro voor een kaart met originele software kan er niet vanaf. :r
Een paar jaar geleden was je aangewezen op cassablanca systemen als je Nederlandstalige software wilde, koste meer als f 5000,- en 300 gulden voor 5 lettertypes extra. Nu is 150 euro al te veel of € 219 voor een met een analoge uitgang. De rest copieer ik ook gewoon hoor, maar deze prijzen zijn erg redelijk.

Ook Fast moet een soortgelijke kaart hebben.

Mischien kan je ook zelf even zoeken op de sites van de fabrikanten:
www.pinnaclesys.nl
fast: http://www.dazzle-benelux.nl/

Maxtor heeft ook kaarten, deze zijn echter een stuk duurder.

Verwijderd

Ik heb zelf een dv500 op de kop weten te tikken voor 250 euro's. Heb daar wel zelf de breakoutbox (voor analoge signalen) bij moeten bestellen a 70 euro. Maar 320 euro voor een kaart die normaal 750 euro kost....is niet verkeerd.
Mijn DC10+ was ik niet zo tevreden over. De audio wilde nogal ns uit synch raken met de video (audio wordt gescheiden opgenomen door geluidskaart). En bovendien zijn er wat problemen met capturen van 70min en langer.

Als je geen dv nodig hebt ---? dc30+. Die heeft onboard audio capture (evenals dv500) en dus geen audiosynch problemos.

Als ik jou was zou ik dus proberen een 2e hands dv500 of dv500+ te vinden (zijn identiek, op de software na...). Of eventueel een dc30+.

Met die dv500 kan je dus echt alles. DV in/out. svhs in/out, composite in/out, audio in/out.

Zeer fijn spul!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 juni 2002 12:48 schreef chemistone het volgende:
Een kaart die zowel analoog als digitaal kan opnemen en terugzetten is er. Dit is de Pinnacle Studio Deluxe, €369,-. Werkt erg goed! Deze neemt ook geluid op, de DC10+ neemt alleen beeld op, het geluid gaat via de geluidskaart. Vaak gaat het geluid na 10 min. achterlopen bij de DC10+.
Ik wordt soms een beetje moe van die mensen die zitten te zeuren over €100 meer uitgeven voor een goede kaart met software. Ze geven wel >€1000 euro uit voor een camera, maar 150 euro voor een kaart met originele software kan er niet vanaf. :r
Een paar jaar geleden was je aangewezen op cassablanca systemen als je Nederlandstalige software wilde, koste meer als f 5000,- en 300 gulden voor 5 lettertypes extra. Nu is 150 euro al te veel of € 219 voor een met een analoge uitgang. De rest copieer ik ook gewoon hoor, maar deze prijzen zijn erg redelijk.

Ook Fast moet een soortgelijke kaart hebben.

Mischien kan je ook zelf even zoeken op de sites van de fabrikanten:
www.pinnaclesys.nl
fast: http://www.dazzle-benelux.nl/

Maxtor heeft ook kaarten, deze zijn echter een stuk duurder.
Tnx voor de info, alleen moest dat :r er echt bij? Ik ben best bereid om geld uit te geven, maar alleen als dat noodzakelijk is. Ik ben liever goed geinformerd over de mogelijkheden voordat ik naar een winkel ren om wat te kopen. Het geld groeit niet op me rug, ben ook maar een student die werkt voor z'n centjes......

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
Op donderdag 06 juni 2002 14:32 schreef nitraat het volgende:
Stel ik heb de DV kaart he en ik neem op via tv-in van VGA kaart. Kan ik die dan zonder probleem bewerken met de DV en daarna via de TV-out weer naar de VCR trappen of via SVHS uitgang naar een SVHS recorder?
Nee. Wat je opneemt via de TV in gebruikt een andere codec (waarschijnlijk MPG1) dan hetgeen je met DV van je camera kopieert.
Hierbij ervan uitgaande dat je DV kaart de DV codec hardware matig afspeelt.
Je kunt in programma's zoals Adobe wel MPG en DV codec bestanden door elkaar gebruiken zodat je ze niet hoeft te converteren. Dit zal bij jouw waarschijnlijk het geval zijn aangezien de meeste firewire kaarten niet meer doen dan de digitale data van je camera naar je HD kopieren.
Of kennen jullie een bewerkingskaart die zowel digitaal als annoloog aan kan en hoeveel kost die?
Zelf heb ik de DV500. Die heeft zowel analoge (tulip en s-vhs) in-/uitgangen. En drie firewire connectors.
Alles wat via analoge ingangen naar binnen komt wordt automatisch met de DV codec opgeslagen. Zo kun je dus alles direct in Premiere bewerken en worden sommige overgangen ook nog hardwarematig gerendered zodat je PC dit niet hoeft te doen.

• chemistone
Op zaterdag 08 juni 2002 13:10 schreef nitraat het volgende:

[..]

Tnx voor de info, alleen moest dat :r er echt bij? Ik ben best bereid om geld uit te geven, maar alleen als dat noodzakelijk is. Ik ben liever goed geinformerd over de mogelijkheden voordat ik naar een winkel ren om wat te kopen. Het geld groeit niet op me rug, ben ook maar een student die werkt voor z'n centjes......
Was niet persoonlijk bedoeld. Mijn pa zit bij een videoclub. Er zijn daar mensen die voor meer als 20.000 gulden apperatuur hebben staan, maar te beroerd zijn om software te kopen van 200 gulden. Vandaar die :r . Met die combinatie heb ik moeite, niet met een student, die daar het geld niet voor heeft. Heb een vriend van mij ook gewoon een kopie gegeven van Studio 7, met het verzoek als hij het wat vond en het regelmatig gebruikte dat ie het het beste zelf kan kopen (2 verdieners). Dat is echter geheel aan hem.
Als je gewoon student ben, lekker kopieren.

De studio deluxe is een kompleet pakket, de kaart is gebaseerd op de DV500, en heeft een break-out box. Er zit Studio 7 en extra hollywood FX effecten bij (3D). Tevens een programma om zelf DVD's te maken van je films. (gewoon te branden op een CD. Het grote voordeel van Studio 7 is dat ie de 3D effecten door de videokaart laat berekenen. Scheelt erg veel. Specifieke info is ook te vinden op:
http://webboard.pinnaclesys.com/
Pagina: 1