K7VZA en veel system lockups, iemand ideen?

Pagina: 1
Acties:

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:45

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Ik heb sinds kort een ECS K7VZA mobo met een Athlon XP 1800+. De andere hardware in mijn pc had ik nog, deze gebruikt ik eerst (uiterst stabiel) met een Pentium III 800 en een ASUS CUSL2-C moederbord. Dit zeg ik alleen om aan te geven dat mijn andere hardware goed is, niet om een Intel / AMD oorlog te ontketenen.

In de search heb ik al meer mensen gevonden met een soortgelijk probleem, maar geen oplossing.
Met bios 3.6A stond de ACPI controller op hetzelfde IRQ als de VGA kaart, met 3.4 heeft alles zijn eigen irq.

De software die ik gebruik is Windows XP met de laatste windows updates en Via 4in1 driver 4.38a.

Zijn de 4 in 1 drivers nog wel nodig onder XP, zouden deze mijn pc laten crashen?

Vast bedankt!

edit:

Deze system freezes gebeuren op willekeurige moment, na 5 minuten, 2 dagen, hoge systeem load, idle cpu maakt niet uit wat ik mijn pc doe dus.

Kaarten indeling:
PCI 1 Leeg
PCI 2 Promise UDMA 100
PCI 3 SB Live 5.1
PCI 4 3Com NIC
PCI 5 Leeg

Verwijderd

Kijken of je voltages kloppen, kijken ofje temp nite te hoog is, en je systeem zo kaal mogelijk opstarten, dus zonder pci kaarten. Je geheugen moet je ook ff flink testen, en als het kan moet je met iemand anders componenten wisselen, en kijken waar het de mist in gaat.

Voor de rest nieuwste driver van alles, nieuwste bios, windows herinstalleren, eventueel andere windows installeren om te kijken of het misschien daar aan ligt, en je bios op fail safe zetten, of eventueel resetten. Misschien ligt het aan je bios settings.

Maar wat ik zelf denk ik dat je geheugen de problemen geeft, aangezien het random gebeurt..

Download dit ff en test je geheugen op fouten:
http://www.teresaudio.com/memtest86/

Heb ff niet gelet op hoeveel geheugen je hebt, maar test kan half uurtje duren.

Succes:)

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 17:11 schreef BaldHead het volgende:
Kijken of je voltages kloppen, kijken ofje temp nite te hoog is, en je systeem zo kaal mogelijk opstarten, dus zonder pci kaarten. Je geheugen moet je ook ff flink testen, en als het kan moet je met iemand anders componenten wisselen, en kijken waar het de mist in gaat.

Voor de rest nieuwste driver van alles, nieuwste bios, windows herinstalleren, eventueel andere windows installeren om te kijken of het misschien daar aan ligt, en je bios op fail safe zetten, of eventueel resetten. Misschien ligt het aan je bios settings.

Maar wat ik zelf denk ik dat je geheugen de problemen geeft, aangezien het random gebeurt..

Download dit ff en test je geheugen op fouten:
http://www.teresaudio.com/memtest86/

Heb ff niet gelet op hoeveel geheugen je hebt, maar test kan half uurtje duren.

Succes:)
Memtest heeft onlangs nog een hele nacht gedraait zonder 1 error, mijn CPU temp is maximaal 60 graden (shutdown temp is 70 graden, en aan de voltages ben ik niet geweest.)
Mijn bios is imho goed ingesteld (dat leer je wel na 3 jaar bij MyCom werken hoe je een bios stabiel insteld :P )
En zoals in mijn eerste post staat is de rest van mijn hardware ok.

Deze XP installatie draait pas 1 week, met overal het laatste drivertje voor.

Maar ik zal voor de zekerheid mijn ghost image terugzetten naar de backup zonder 4in1 drivers, ik heb ook nog een ghost image zonder drivers btw.

Bedankt iig

Verwijderd

70 Graden......zou het probleem kunnen zijn....

Van de berichten die ik lees kan een XP instabiel worden over de 60 graden, dus probeer die temperatuur omlaag te krijgen...

Probeer ook eens de fsb op 100 te zetten en kijken of ie dan stabiel loopt.

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 17:22 schreef BaldHead het volgende:
70 Graden......zou het probleem kunnen zijn....

Van de berichten die ik lees kan een XP instabiel worden over de 60 graden, dus probeer die temperatuur omlaag te krijgen...

Probeer ook eens de fsb op 100 te zetten en kijken of ie dan stabiel loopt.
Ik bedoelde dat ik heb ingesteld dat mijn pc bij 70 graden uitgaat. De temperatuur van mijn XP is maximaal 60 graden.

edit:

Ik ga nu de Ghost Image zonder 4in1 drivers terugzetten, ik zal jullie op de hoogte houden (in tegenstelling tot de mensen die probleem ook hebben die een topic op GoT hebben lopen. :P)

[UPDATE]
Ghost Image Teruggezet, nu is het afwachten geblazen.
[/UPDATE]

• -=bas=-
  • Laatst online: 17-07 05:15
Zet anders de ACPI controller eens helemaal uit. Ik kreeg de indruk dat dit bij veel moederborden een beetje afgeraffeld is.

Misschien de combinatie van de SBLive met iets anders in je systeem ?

Senile! Senile Oekaki

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

windows xp locu hehe j/k

maar probeer eens een andere OS en kijk wat er dan gebeurd...
voel ook eens aan je chipset van je mobo hoe warm hij aanvoelt

edit:

maar idd als mycom medewerker zal je meer weten dan ik
en als postbode daarvoor heb je ook veel geleerd :D

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Zonder de Via 4in1 drivers draai ik sinds ik mijn ghost image heb teruggezet zonder problemen, ik had gister een uptime van 3 dagen en 16 uur en toen moest ik rebooten omdat ik norton antivirus 2002 had geinstalleerd (die vergeet ik altijd namelijk :P)

Bedankt voor de tips iedereen!

Verwijderd

Op maandag 10 juni 2002 07:37 schreef LoCuTuS2000 het volgende:
Zonder de Via 4in1 drivers draai ik sinds ik mijn ghost image heb teruggezet zonder problemen, ik had gister een uptime van 3 dagen en 16 uur en toen moest ik rebooten omdat ik norton antivirus 2002 had geinstalleerd (die vergeet ik altijd namelijk :P)

Bedankt voor de tips iedereen!
Hoi,
Hoe draait je systeem nu (na 10 dagen)? Nogsteeds goed? Ik heb 't zelfe MOBO maar krijgt het niet stabiel op FSB 133. Kun je jou bios settings eens posten (of mailen) ik snap er nix meer van. 'k heb bios 3.6a of is 3.4 een betere optie?

heb het systeem nu met win98SE draaien op FSB100, maar daar he ik natuurlijk geen AMD1600XP voor gekocht!

Aangezien we blijkbaar beide al heel wat avonden er aan gegeven hebben :( is elke tip welkom. Mailen mag ook email@elkadres.nl

THANXX
Michel

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vriend van mij heeft ook een K7VZA bord icm Duron 900, maar die is een jaar oud. Kan hier een XP 2100+ in? Hij heeft Revisie 3.0 en ik kan hem ook wel de nieuwste BIOS Flashen als het dan werkt.

Verwijderd

is het niet de ecs k7s5a ? zo heet ie bij mij.
ik kan je wel vertellen dat de ecs nogal picky is met sdram en dat je ook echt 133 mhz geheugen moet hebben om het stabiel te laten werken.met ddr is ie ook moeilijk,bij een uograde dus ff kijken wat je erin proppen moet(bij mij samsung).

voor de rest kan je de hele athlon serie in de k7s5a proppen naar mijn weten.al moet je wel een bios updateje draaien bij de hele oude boordjes.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 16:03 schreef strypak het volgende:
is het niet de ecs k7s5a ? zo heet ie bij mij.
|:( K7VZA !!!

De K7S5A is heel anders, heeft een andere chipset, andere soort BIOS, ander geheugentype (SDR en DDR ivp alleen SDR) enz... De K7S5A heb ik zelf ook en is super stabiel. K7VZA heb ik niet zo veel ervaring mee maar ik ken iemand met zo'n bord die niet eens windows kan installeren maar zijn bord kan natuurlijk ook gewoon gaar zijn. En past er een XP 2100+ in met nieuwste BIOS? Hij heeft Revisie 3.0
Pagina: 1