Toon posts:

Processorkoeler problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn nieuwe Silent Systems FCPGA koeler in ontvangst genomen, maar ik kreeg mijn oude koeler er niet af. Kan ik de processor eraf halen (zonder de heatsink er eerst af te halen)?

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Wat voor processor is het?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Intel Celeron 500 MHz, FC-PGA, 66 MHz bus.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Alleen als het een slot processor is dan kan je misschien de CPU & Cooler er beiden afhalen.
Als je een socketprocessor heb heb je pech (zeker een Volcano cooler ???). De cooler zit namelijk aan je socket vast...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 15:24 schreef BioWEB het volgende:
Alleen als het een slot processor is dan kan je misschien de CPU & Cooler er beiden afhalen.
Als je een socketprocessor heb heb je pech (zeker een Volcano cooler ???). De cooler zit namelijk aan je socket vast...
en die kan je ook loshalen, alleen niet proc en cooler tegelijk...

heb je toevallig een boxed processor van Intel?

aan de zijkanten zitten lipjes die je aan 1 kant ken induwen en zo dus de cooler van de processor kan afhalen. Het Kan zwaar gaan, maar niet TE hard duwen klein beetje kracht mag wel

GEEN schoevedraaier. mits je ervaren bent ;) dan mag het wel

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is geen Volcano cooler, maar eentje van Coolermaster (die overigens zeer veel lawaai maakt en absoluut niet goed koelt).

---
"en die kan je ook loshalen, alleen niet proc en cooler tegelijk... "

Wel processor en heatsink tegelijk? Want die cooler had ik er al afgehaald.

"heb je toevallig een boxed processor van Intel?"

Hij zat standaard bij dit computertje, dus ik weet dat niet.

"aan de zijkanten zitten lipjes die je aan 1 kant ken induwen en zo dus de cooler van de processor kan afhalen. Het Kan zwaar gaan, maar niet TE hard duwen klein beetje kracht mag wel"

Dat had ik dus geprobeerd. Echter, hij ging maar moeizaam naar beneden, nog lang niet genoeg om hem eraf te krijgen.

"GEEN schoevedraaier. mits je ervaren bent dan mag het wel"

Dus dat kan ik niet, want ik ben niet ervaren met hardware...

Verwijderd

Ok maak je kast ff open,

kijk dan of de processor op een soort 'insteekkaart' zit of dat hij plat op het moederbord zit. In het laatste geval spreek je van een socket proc. in het eerste van een slot. Dan weten we alvast wat meer :)

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 07:56
Op dinsdag 04 juni 2002 15:31 schreef Farzin het volgende:

"heb je toevallig een boxed processor van Intel?"

Hij zat standaard bij dit computertje, dus ik weet dat niet.
Het is dus waarschijnlijk een boxed. Deze koelers zijn gewoon standaard, maken aardig wat lawaai en koelen net voldoende.

Slim dat je dan je koeler vervangt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 15:35 schreef tose het volgende:
Ok maak je kast ff open,

kijk dan of de processor op een soort 'insteekkaart' zit of dat hij plat op het moederbord zit. In het laatste geval spreek je van een socket proc. in het eerste van een slot. Dan weten we alvast wat meer :)
Het is gewoon een Socket-370 FC-PGA. In ieder geval geen insteekkaart, dat zag ik wel.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
De pasta die tussen de koeler en proc. zit is vaak gewoon min/of meer vastgekoekt.
Je kan of de koeler losmaken en koeler met proc en al uit de socket halen en dan de koeler (MET BELEID) er af breken (je sloopt dan alleen de pasta, die je toch al zou vervangen)
OF
Je kan de koeler er af trekken terwijl de proc nog in de socket zit. (zo heb ik het ook eens gedaan met een Celly 466A)

Wat je zoiezo moet doen is de pasta van de proc met een plastic spateltje er af krabben er de resten weg halen met aceton.

• KneoK

KneoK

Op dinsdag 04 juni 2002 15:26 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]
en die kan je ook loshalen, alleen niet proc en cooler tegelijk...
DUH !!! Wat ik bedoelde is dat de cooler aan de socket is vastgehaakt. De processor zit in de socket en de cooler zit daaroverheen:
code:
1
2
3
4
5
 |   Cooler  |
 |___________|
|  __|___|__  | --> Processor core
| _|_______|_ | --> Processor
| |_________| | --> Socket

Die twee onderste buitenste verticale doorbroken lijnen (pfft...) zijn dus de pootjes van de cooler die om de processor heen op de socket worden bevestigd...

Het enige wat ik je kan aanraden is flink kracht zetten en 2 schroevendraaiers te gebruiken. Meestal kan je met de ene wel tussen de coolribben op het stukje metaal drukken dat om de socket klemt en met de andere dat kleine haakje aan de buitenkant opwippen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       | |     --> Schroevendraaier
       |_| | |
        |  |_| --> Schroevendraaier
|   |   | | | |
|   |   | | | |
|   |   | | | |
| __|___|___|__  --> Stukje metaal dat om de socket klemt 
|/__|___|___|

Dus met de linkerschroevendraaier (ik hoop dat het plaatje een beetje duidelijk is) flink kracht zetten op het plaatje (niet teveel, denk aan je processor) en met de rechter een klein beetje kracht zetten en het palletje naar rechts wippen.
Op deze manier heb je de minste kans op uitschieten en verneuken van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Kan mijn moederbord hierdoor niet breken, of beschadigd raken? Want toen ik hard drukte boog hij namelijk nogal.

• KneoK

KneoK

Je KAN je moederbord erdoor breken ja. Wat je kan doen is het hele moederbord eruit halen en op een plank hout oid. leggen en het dan proberen, dan zijn de enige problemen nog het breken van je core en uitschieten met de schroevendraaier...

Het eerste probleem zou ik me niet zo'n zorgen om maken met een Intel chippie en het tweede probleem zit geheel bij jou... :)

• Alphafox
  • Laatst online: 03:33

Alphafox

wat zeggie!

moederboarden zijn nogal moeilijk te breken, ze veren wel aardig, daar schrok ik ook nogal van toen ik mijn eerste cooler verwisselde! Maar erdoor heen gaan zal je niet zo gauw :) :) :)

wisdom is rarely common

Pagina: 1