Toon posts:

Oke, is het nu mobo of cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst had ik ook al een bericht gepost over vage vastlopers, en ik heb de mogelijke oorzaken achterhaald, en de enigste 2 dingen die de problemen kunnen geven zijn de processor en het moederbord.

Wat is nu het geval, ik heb last van vastlopers, maar ze lijken niet random te gebeuren. Bij PCMark loopt ie vast bij de audio conversion, bij installatie an 3dMark loopt ie vast bij texture decompression, en bij Sisoft loopt ie vast bij multimedia benchmark, arithmetic benchmark geeft geen problemen. Als ik m'n cpu op 1800 zet, dan loopt ie veel sneller vast, soms al als windows net opgestart is. Als ik downclock naar 1100 ofzoiets dan loopt ie een stuk stabieler in windows, ik kan windows dan gewoon 6 uur aan een stuk aanlaten zonder problemen, maar als ik dan weer PcMark of sisoft ofzo doe, dan loopt ie weer vast. Het scherm bevriest dan gewoon, m'n infra muis geeft wel teken van leven als ik 'm beweeg, maar toetsenbord reageert ook niet meer...enigste wat dan nog helpt is de resetknop indouwen.

't Gaat over een AMD AthlonXP 1800+, Epox 8KHA+, Radeon8500 64 Mb, 512 MB DDRSDRAM, Seagate Baracuda 20 gig...

Van alles heb ik de nieuwste drivers geinstalleerd, maar dat geeft geen enkel verschil. Heb windows XP, 2000 en ME erop gehad, en alledrie geven ze dezelfde problemen, dus het is geen software fout. Nieuwste bios staat er ook op.

Nu wil ik graag dus ff weten: Is het de processor die problemen geeft of het moederbord???

• marko75
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08-2022
Wat heb je verder nog in je systeem? Geluidskaart e.d. Misschien dat je IRQ's niet helemaal lekker uitgedeeld worden...

Als downklokken je meer stabiliteit geeft (doe je dit door de mulitplier te verlagen?) dan zou de koeling van je proc wel eens niet goed kunnen zijn.

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

Verwijderd

waarom sluit je je geheugenbij voorbaat uit?

laat die eens op 100 mhz lopen

Verwijderd

Topicstarter
Heb m'n pc ook al zonder netwerk en geluid gedraaid, en dat gaf ook geen verbetering. 't Zou kunnen zijn dat de koeling niet goed is, maar dat verklaart nog steeds niet waarom sisoft enzo vastlopen. Ik weet zeker dat het of de processor of het moederbord is, heb vanalles geswithed met maat van me, maar proc wilde ie niet switchen:(

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen sluit ik uit omdat ik ten eerste heb gewisseld met maat van me, hij heeft Dane Elec geheugen, en draait zonder problemen op z'n XP2000, maar bij mij gaf het ook vastlopers. Ik heb ook membench ofzoiets gedraait....was een test van een half uur, en die gaf geen problemen met m'n geheugen..

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koeling kan alles veroorzaken, denk niet alleen aan de CPU maar ook aan de chipset temps.
Schrijf je temps eens neer ?

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, pc ligt op het moment in m'n auto, maar volgens mij zijn de temps allemaal in orde. Voltages zijn trouwens ook in orde

Verwijderd

Kun je niet proberen om je CPU in die PC van die andere te stoppen? Als ie daar zonder problemen loopt kun je proberen om zijn CPU op jouw Mobo te stoppen.
Zo kun je allebei testen

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik , maar niemand die ik ken wil dat doen, die zijn maar al te blij dat ze hun systeem hebben draaien nu:(

En ik heb geen zin om naar de winkel te gaan om hun het te laten uitzoeken, want dan ben ik m'n pc voor een week kwijt:(

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 15:05 schreef BaldHead het volgende:
Weet ik , maar niemand die ik ken wil dat doen, die zijn maar al te blij dat ze hun systeem hebben draaien nu:(

En ik heb geen zin om naar de winkel te gaan om hun het te laten uitzoeken, want dan ben ik m'n pc voor een week kwijt:(
En die maat van je waarmee je het geheugen mee geruild hebt?

Als je het met beleid doet kan er weinig mis gaan lijkt me

Verwijderd

Topicstarter
Dat zei ik 'm ook al, maar hij durfde het toch niet aan:(

Maar iwe heeft nou een antwoord op m'n problemen? CPU of Mobo? Of iets anders wat me heel onwaarschijnlijk lijkt...

• marko75
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08-2022

MSI K7T266 Pro2 + XP 1600+@1,53(1800+)(10.5 x 146) + 512mb DDR Crucial PC2100 + Leadtek GF3 Ti200 @ 235/535

Pagina: 1