Mijn verslag na een paar uur prutsen
Ondertussen ben ik redelijk ervaren geworden in het pin-solderen, maar de score staat helaas 0 -1.
Allereerst heb ik de werkplek goed voorbereid:
De afgebroken pinnen zaten gelukkig op de rand dus daar kwam ik redelijk goed bij.
Ik kwam er al snel achter dat spelden niet ging werken, die waren veel te hard en als je die af moet knippen dan breekt de soldeerlas weer door de schok.
Een massief draadje was beter, helaas had ik enkel wat dikker dan de pin.
Vervolgens maakte ik de eilandjes waar de binnen zaten goed schoon met alcohol, sneed met een scalpel het eilandje recht en tipte met een speld wat S39 op het eilandje (heel secuur doen).
Het draadje sneed ik ook recht af voor maximaal contact en tipte ik aan met eerst S39 en daarna rakelings met een soldeerbout waardoor en wat kleine stukjes soldeer bij de punt kwamen te zitten (liefst niet direct OP de punt). Daarna met mijn grijpertje de draad op de plek positioneren (ik heb geen goeie hand om chirurg te worden en dit vergt een even goede hand). Vervolgens hield ik de bout tegen de draad waardoor het soldeer smolt en op het eilandje droop. Presto
Resultaat:
Nou, zover zo goed

Maar toen...
Het installeren ging wat moeizaam omdat die pinnen te dik waren, maar na wat duwen en zweten:
Sirenes vanuit het mobo... WTF

Maar weer eruithalen... Bleek er NOG een pinnetje te missen, maar nu op de derde rij
Ook daar weer mijn kunsten uitgevoerd, maar vanwege slechte toegang ging dat erg moeizaam.
Uiteindelijk zat het wel vast, maar niet helemaal 100% recht, het was ook zo moeilijk te zien met al die glimmende pinnen en er verbogen alweer anderen omdat ik er anders niet bij kon.
Alles fertig, installeren... POST
Jaja, hij poste... en hij haalde het bijna tot Windows, freeze... jammer dan..
Na hem weer uit elkaar gehaald te hebben bleek dat er twee van de gesoldeerde pinnen waren afgebroken, met een dunneren draad was dat mogelijk niet gebeurt (of juist wel want dan is het soldeer oppervlak kleiner).
Tot overmaat van ramp was van het pinnetje op de derde rij het hele eilandje mee gekomen waardoor er geen houvast meer was om op te solderen.
Game Over...
Dus.. pinnetjes solderen, no problemo... maar als het niet op de buitenste rij zit dan gaat het risky worden.
Toch zal het een volgende keer beter gaan denk ik

(dus eigenlijk was het meer 1/4 - 3/4 dan 0 - 1)
Bespaar je de moeite en koop een 'nieuwe' voor een paar euro op marktplaats.
Het gaat toch niet om geld, het gaat om de fun! Kan ik het of kan ik het niet?
Je kunt zelfs nog nieuwe (althans, of het "echt" nieuwe zijn weet ik niet zeker) Pentium 4 processors (socket 478) kopen bij Alternate.nl voor 80 euro
Ja kijk DAN gaat het
wel weer om het geld, het moet leuk blijven want het is een knutsel/hobby/leech pc en niks meer.
[
Voor 7% gewijzigd door
Tijgert op 19-02-2009 21:57
]
Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.