Toon posts:

3 schijven aan RAID????

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, Ik heb hier een MSI KT3 Ultra ARU mobo, en daar heb ik nu 2 40 GB Maxtor schijven aan hangen in RAID0. Ik heb thuis nog exact zo'n schijf liggen. Een colega van mij vertelde mij dat het mogelijk moest zijn om een RAID array te maken met 3 schijven. Ik zei toen dat het niet optimaal is aangezien je op IDE3 dan 2 schijven hebt hangen, en aan IDE4 maar 1. De schijven op IDE3 moeten dus op elkaar wachten met ontvangen en zenden van data. Ik denk dat ik voor het best dan nog 1 zo'n schijfie bij moet kopen, en dan met 4 schijven aan de RAID werken, dan kan ik bovendien kiezen 4 aan 1 array of 2 van 2.

Suggesties???
en is mijn vermoede van de 3 schijven goed of kan iemand mij het tegendeel bewijzen (als het uberhaubt mogelijk is)

Verwijderd

Je hebt gelijk als je zegt dat ze op elkaar moeten 'wachten', maar een 4e schijf zal geen verbetering in performance brengen, aangezien schijf 3 en 4 dan ook nog op elkaar moeten 'wachten'.

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 21:06

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Een IDE controllertje erbij zetten die als 3e IDE poort kan dien :)

Verwijderd

RAID-0 kan sowieso niet met een oneven aantal schijven.

Je kunt wel RAID-0 met parity maken. Dat is dan wel RAID-0 met drie schijven, maar deze derde schijf dient alleen voor foutcorrecties op de array. (Dit heet toch RAID-5 :?)

Je kunt ook een array van 2 schijven maken, en de derde schijf als gewone harde schijf gebruiken.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

SilentSimon

Have you been hopped?

klopt helemaal :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 04 juni 2002 14:31 schreef FirePower het volgende:
Want :?

RAID-0 = striping, en dat kan prima met 3 drives.. Dat de controller het niet kan is iets anders..
Je kunt wel RAID-0 met parity maken. Dat is dan wel RAID-0 met drie schijven, maar deze derde schijf dient alleen voor foutcorrecties op de array. (Dit heet toch RAID-5 :?)
Dat heet raid-5 inderdaad, maar ik verwacht niet dat een onboard raid controller raid 5 kan.. Daar heb je echt de duurdere dingen voor nodig!

Verwijderd

FirePower: klopt volledig :)
Of 2 of 4 schijven. Indeling kan raid 0 of raid 1 zijn bij 2 schijven. Bij 4 schijven kan er voor raid 0/1 gekozen worden.
Raid 0 striping (wegschrijven over 2 disks tegelijk);
Raid 1 mirroring (dubbel bijhouden gegeven dus extra veilig).
Raid 0/1: beide.

• Ignoramus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47
Op dinsdag 04 juni 2002 14:31 schreef FirePower het volgende:
Dit is geen RAID 5, maar RAID 3. Bij RAID 5 zit de parity verdeelt over alle schijven, net als de data.
zie http://www.acnc.com/04_00.html

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 04 juni 2002 14:38 schreef ItSnows het volgende:
FirePower: klopt volledig :)
Hmmzz :? Lees mijn bovenstaande reactie!
Of 2 of 4 schijven. Indeling kan raid 0 of raid 1 zijn bij 2 schijven. Bij 4 schijven kan er voor raid 0/1 gekozen worden.
Raid-1 is per definitie met 2 schijven.. (hoe wil jij met 4 schijven mirroren? Of bedoel je 2 gemirrorde schijven, dan zijn het dus 2 raid-1 setjes).

En bedoel je bij raid 0/1 niet raid 1+0?
Raid 0 striping (wegschrijven over 2 disks tegelijk);
2 of meerdere disks..

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor de vele bevestigingen dat ik het beter niet kan doen. Ik denk dat ik die derde schijf maar in een andere PC zet als opslag voor mp3 ofzo.

En nee idd onboard IDE RAID controllers ondersteunen geen RAID 5

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 14:45 schreef Twynn het volgende:

(hoe wil jij met 4 schijven mirroren?
zowel bij mijn weten (en dat is veel) kunnen raid 0,1,3,5,0+1 allemaal met 2 of meer schijven en hoeft dat niet per se een even aantal te zijn. Raid 0, 3 en 5 zijn simpel te begrijpen, data wordt gewoon verdeeld over 3 schijven ipv 2.
Raid 1 kan ook , maar is in de meeste gevallen wat onzinnig. Als je namelijk 3 schijven aansluit heb je 1 origineel en 2 mirror. elke stukje data is dan dus 3 maal opgeslagen en 2 van de 3 schijven kunnen uitvallen zonder dataverlies.
Voor raid 0+1 tenslotte moet je even doordenken en zowel over een oneven aantal drives spannen en dat een oneven aantal keer mirrorren. Dat geeft dus een minimum aantal van 9 schijven en is gewoon absurd.

Maar om de vraag even te beantwoorden. Als je 4 schijven in raid 1 zet (zonder raid 0 erbij) dan heb je dus 1 data-schijf en maar liefst 3 mirrors. Er is niets dat bepaald dat er maar 1 mirror mag zijn alleen is het vrij zeldzaam dat een andere configuratie niet een betere keuze is.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

emh. als je 4 schijven hebt, zet je toch gewoon 2 Hdd's in een stripe-array en 2 hdd's in een mirror-array ?

wie gaat er nou 1 disk, 3 x mirroren ????? :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

En, stel dat je als de topic-starter 3 disks hebt;
bijv. 2x 40gb en 1 x 80gb, dan zou je makkelijk

2 x 40 Gb in RAID-0 (stripe) arryay

+

1 x 80 Gb in RAID-1 (mirror) array

kunnen zetten ?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat een onzin. vandaag heb ik nog een raid 0 array gemaakt van 3x60 GB en fdisk / gdisk zagen hem gewoon als 180 gig.
gewoon op de onboard promise controller van een gigabyte dual amd bord.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is frapand, maar ok mijn beslissing is al gemaakt, die 3e schijf zit al in een andere PC,

In mijn server heb ik overigens 4x 40 GB Maxtor zitten allemaal toegewezen aan 1 striped array. 4x40 = 160 GB
Ik had ook 2 array's kenne maken maar op de server vond ik 1 schijf makkelijker.
idd 4 schijven mirroren aan elkaar beetje nutteloos, doe je alleen als je VEEL geld te veel hebt.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 21:55 schreef Wingman25 het volgende:
Dat is frapand, maar ok mijn beslissing is al gemaakt, die 3e schijf zit al in een andere PC,

In mijn server heb ik overigens 4x 40 GB Maxtor zitten allemaal toegewezen aan 1 striped array. 4x40 = 160 GB
Ik had ook 2 array's kenne maken maar op de server vond ik 1 schijf makkelijker.
idd 4 schijven mirroren aan elkaar beetje nutteloos, doe je alleen als je VEEL geld te veel hebt.
Je kan beter een Raid 5 set maken. Kost je maar 40 GB en kan er een willekeurige disk uitvallen.

Verwijderd

Je kan beter een Raid 5 set maken. Kost je maar 40 GB en kan er een willekeurige disk uitvallen.
Alles heeft z'n prijs..

Hij heeft een moederbord met onboard Promise chip welke raid0/1/10 kan doen.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Op donderdag 06 juni 2002 21:11 schreef Madrox het volgende:
En, stel dat je als de topic-starter 3 disks hebt;
bijv. 2x 40gb en 1 x 80gb, dan zou je makkelijk

+

kunnen zetten ?
Nee dit werkt niet zo (helaas) er mag maar een bepaalde marge verschil zijn tussen de disken. PS: Op de 80GB zou dan een stripe-set worden gemirrored en weet niet zeker of dat dan de werkelijke data is :? omdat de eerste 2 raid-0 zijn.

Advies: met zo'n config kan je RAID-3 proberen, dat is er voor bedoelt om dit soort configs te maken.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 13:53 schreef Bagger het volgende:
Je hebt gelijk als je zegt dat ze op elkaar moeten 'wachten', maar een 4e schijf zal geen verbetering in performance brengen, aangezien schijf 3 en 4 dan ook nog op elkaar moeten 'wachten'.
Met 3 HDDs is het toch nog steeds sneller dan met 2?
En 4 is volgens mij ook sneller dan 3.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 01:24 schreef RolandWitvoet het volgende:
Voor raid 0+1 tenslotte moet je even doordenken en zowel over een oneven aantal drives spannen en dat een oneven aantal keer mirrorren. Dat geeft dus een minimum aantal van 9 schijven en is gewoon absurd.
Hoezo kan het niet met vijf schijven? RAID-0 met twee RAID-1 configs, een met 3 HDDs en een met 2 HDDs.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 21:11 schreef Madrox het volgende:
...
+
kunnen zetten ?
Hmm, begrijp het niet goed. Heeft volgens mij geen zin om 1 disk te mirroren. Of bedoel je dat je 'm wilt mirroren op de striped array? (Dat kan volgens mij niet).

Ik zou die 3e schijf gewoon erin zetten, en daar bijv. je OS en prog's op zetten. Swap en temp directories op de Raid-0 array: lekker snel.
Je kan dan ook een backup maken van belangrijke files op die ene schijf: Raid-0 heeft een hogere kans om stuk te gaan en is dus minder 'veilig'.
(Zo wil ik het dus gaan doen, video editen op de RAID-array en de boekhouding op de losse schijf).

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Ik begreep uit de handleiding van mijn kt3 ultra aru bord dat je maar 2 schijven in een array kon plaatsen op deze raid controllers.

Kun je er toch 3 of 4 op zetten? En dan bedoel ik dus 3 of 4 in dezelfde striping array

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op vrijdag 14 juni 2002 10:37 schreef Bum het volgende:

[..]

Hmm, begrijp het niet goed. Heeft volgens mij geen zin om 1 disk te mirroren. Of bedoel je dat je 'm wilt mirroren op de striped array? (Dat kan volgens mij niet).
precies zoals het er staat. Je draait die 2 schijven van 40 gig in een RAID-0 array (stripe). Da's lekker snel. En die 80 Gig in een RAID-1 array (mirror). Da's dus de backup-schijf van je Raid-0 array. Zo hoef je niks handmatig te doen, geniet je van safety en je heb speed.

Weet alleen niet zeker of het ook KAN !
Je kan het iig proberen. Als het niet werkt, n.p.
Je stripe gebruik je toch, en die 80 gig kan je dan gebruiken zoals je zelf al aangaf.....

Verwijderd

Effe toch maar voor de duidelijkheid...

Raid 0:
Je verdeelt (striping) alle data over x aantal schijven, waarbij x 2 of meer is.

Raid 1:
Je spiegelt (mirror) 1 schijf naar een andere schijf. Raid 1 werkt dus maar met 2 disken!

Raid 0 + 1:
Je verdeelt (striping) de data over x aantal schijven. Deze schijven worden vervolgens gespiegeld (mirror) over een zelfde x aantal schijven. Bijgevolg werkt een Raid 0+1 enkel met een even aantal schijven met een minimaal van 4.

Raid 10:
Je verdeelt (striping) de data over gespiegelde (mirror) schijven. Striping van mirror-sets dus (het tegenovergestelde van Raid 0 + 1). Raid 10 werkt zoals Raid 0 + 1 met een even aantal schijven met een minimaal van 4.

Raid 5:
Je verdeelt de data over x-1 schijven, waarbij er op de x'de schijf een pariteitscontrole wordt geschreven. (om correct te zijn: de pariteitscontrole wordt, in tegenstelling tot Raid 3, niet steeds op dezelfde schijf weggeschreven, maar telkens op de volgende schijf in de array. Op elke schijf staat dus zowel data & pariteitscontrole.) Raid 5 is mogelijk met 3 of meer schijven.

Het maximum aantal schijven hangt puur af van de controller. Voor IDE zal dit 4 zijn, SCSI kan dan weer wat meer af.

Verder kunnen RAID sets (behalve Raid 0) worden uitgebreid met Spare-drives (mits de controller dit ondersteund). Als er een drive dood is, neemt deze Spare-drive z'n taak over.

Overigens heb je ook nog RAID 3, 4, 3, 7, ... en ga zo maar verder.

In de hoop een beetje duidelijkheid te hebben gebracht... :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zaterdag 15 juni 2002 01:09 schreef BoerLowie het volgende:
Effe toch maar voor de duidelijkheid...

Raid 0:
Je verdeelt (striping) alle data over x aantal schijven, waarbij x 2 of meer is.

Raid 1:
Je spiegelt (mirror) 1 schijf naar een andere schijf. Raid 1 werkt dus maar met 2 disken!

Raid 0 + 1:
Je verdeelt (striping) de data over x aantal schijven. Deze schijven worden vervolgens gespiegeld (mirror) over een zelfde x aantal schijven. Bijgevolg werkt een Raid 0+1 enkel met een even aantal schijven met een minimaal van 4.

Raid 10:
Je verdeelt (striping) de data over gespiegelde (mirror) schijven. Striping van mirror-sets dus (het tegenovergestelde van Raid 0 + 1). Raid 10 werkt zoals Raid 0 + 1 met een even aantal schijven met een minimaal van 4.
Lees de post van RolandWitvoet en zie dat het ook met een oneven aantal schijven kan. Performance verschil tussen RAID 0+1 en RAID 1+0 is er volgens mij niet.
Het maximum aantal schijven hangt puur af van de controller. Voor IDE zal dit 4 zijn, SCSI kan dan weer wat meer af.
Waarom zou een IDE controller niet 4 kanalen kunnen hebben?

Verwijderd

ho ho ho ho de kt3 aru ondersteund allen 2 hd's in raid het is de lite versie van promosive dit probleem heb ik ook ik heb al geproobeert on 2x 2 raid settings te maken (2x Raid 0) maar ook dat doet hij niet ik zit te overwegen on een 4 kanaals raid controller te kopen maar weet niet of ik hier nog wat mee win qua preformance iemand ervaring mee ??????????

Verwijderd

om niet ingewikkeld te doen, ik heb er 3 van 40 in raid 0 staan, en gaat goed

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 19:20:
das geen raid 0 maar een jbod

raid0 kan alleen met 2 disken (striping) om en om wordt er data weggeschreven naar de disken

meer als 2 disken is jbod (just a bunch of disks) en stripe je niet maar span je de data

A wise man's life is based around fuck you

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 19:20:
En voor deze nutteloze mededeling haal je een topic van meer dan 2 jaar oud uit de sloot? 8)7

offtopic:
Zwelgje: RAID0 kan weldegelijk met meer dan 2 disken ;) Zie alsook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden. Ik heb zelf 6 disken in RAID0.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.