[TFT] 1 lamp gaat niet aan. Externe voeding?

Pagina: 1
Acties:

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb een paar jaar oude TFT monitor op de kop getikt. Ding is niet helemaal goed want het beeld is een beetje donker aan de bovenkant.

Nu heb ik hem helemaal :7 uitelkaar gehaald en ben er achter gekomen dat 1 van de 2 lampen niet gaat branden.

Er zitten onder en boven beide twee hele dunne lampjes.
Bij het aanzetten van de monitor knipperd de bovenste wel even maar hij blijft niet branden. Ik heb de lampjes al een keer omgedraaid en dan doet de betreffende lamp het wel en de andere niet.
Ik denk dus dat het aan de voeding van die lamp ligt.

Zou het mogelijk zijn de backlight extern te voeden? Via een voeding voor een ccfl of zo? Of zijn die TFT lampjes toch anders?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Laat ff een gedetailleerde pic zien van het geheel, dan kan ik er misschien wat mee...

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Heb je de draadjes al gecheckt die naar deze voeding/lamp lopen? Misschien is het wel een simpele draadbreuk.

Of als ie wel ff knippert, kan het zijn dat de 'starter'het niet doet? Net zoals kapotte starter de TL-balk in je plafond laat knipperen?

• PostbodeSiemen
Kan helaas geen pics maken. 1 Omdat ik er nu hemelsbreed 100 KM vanaf zit en 2 omdat ik geen camera heb.

Het is iig van een viewsonic vg180
er zit een centrale, redelijk groote, printplaat in. Deze is via een meeraderige (ik dacht 10) connector verbonden met een kleinere printplaat waar de lampjes op zitten aangesloten.

Aangezien hij steeds maar 1 keer knipperd bij het aangaan denk ik ook dat het de 'starter' is.
Ik heb alleen geen flauw idee hoe dat op die printplaat inelkaar steekt. Vandaar dat ik aan een externe voeding zat te denken. Ik heb alleen geen flauw idee waar zo'n lampje op draait.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 09:19
Waarschijnlijk draait dat lampje op dezelfde spanning als je monitor, dus kijk dan ff naar de transfomator die er achter zit. Dan weet jet

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik geloof dat het idd gewone CCFL's zijn. Probeer eens op te sproen hoe de voeding wordt geregeled van dat ding. Als het een gewone losse converter is kan je die proberen te vervangen. Of als dat niet helpt vervang je het lampje zelf :)

• PostbodeSiemen
Die monitor loopt op 12 volt via een externe voeding.
Alleen kan je die lampjes toch niet rechtstreeks op 12 volt gooien?!?!

• EnsconcE
  • Laatst online: 05-07 09:19
Op dinsdag 04 juni 2002 13:47 schreef PostbodeSiemen het volgende:
Die monitor loopt op 12 volt via een externe voeding.
Alleen kan je die lampjes toch niet rechtstreeks op 12 volt gooien?!?!
12 volt wil volgens mij wel, ligt aan de amperes!

• PostbodeSiemen
OK, het zijn volgens mij idd ccfl's. Ergens op internet gezien.

Lopen ccfl's nu op normaal 12 volt. Of moet daar echt een stuk electronica voor om ze aan de gang te krijgen?

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

Lopen ccfl's nu op normaal 12 volt. Of moet daar echt een stuk electronica voor om ze aan de gang te krijgen?
Net als jou bij CCFL zal er waarschijnlijk ergens een trafo'tje zijn om de spanning op te krikken. Kan ook zijn dat die al in de voeding ge-integreerd zit. Dat word dus de spoortjes volgen of een data sheet zoeken.

Als het de "starter" is, die kun je zelf maken met een R en een C ;)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• PostbodeSiemen
Op dinsdag 04 juni 2002 14:05 schreef -FuBaR- het volgende:

[..]

Net als jou bij CCFL zal er waarschijnlijk ergens een trafo'tje zijn om de spanning op te krikken. Kan ook zijn dat die al in de voeding ge-integreerd zit. Dat word dus de spoortjes volgen of een data sheet zoeken.

Als het de "starter" is, die kun je zelf maken met een R en een C ;)
De monitor wordt gevoed door een externe 12 Volt bron
(oude computervoeding :Y) ) Dus het zit zowieso in de monitor.

Maak van het weekend wel ff een foto van het geheel.

Misschien dat ik gewoon eens een ccfl voeding probeer. Wou ik toch al hebben voor een casemod :)
Pagina: 1