Toon posts:

lampjes...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had best wel een leip ideetje:
ik wou het write ledje van mijn brander vervangen (of van een ander device) vervangen door 6 ledjes, met een looplicht chippie :):):) lijkt me vet kewl...

...maar aangezien er maar 5V op een willekeurig led aansluitingkje staat (power, hdd, brander,etc) en mijn printplaatje met ledjes minstens 9 nodig heeft (liefst 10/11V) werkt het bijna ontzichtbaar ;(
...toen bedacht ik dat het beste een externe voeding zou kunnen gebruiken, en dmv. van een transistor met op de basis het write-ledje-uit-de-computer (de aansluiting op mijn brander dus ;)) de transistor te laten geleiden van de collector naar de emitter.
Hoe kom ik aan een bepaald model transistor waar 5V op de basis mag staan, en waar 10/11V van de C->E kan?
iemand een idee voor zo'n schakeling? nog tips?

alvast bedankt,

greetz,

Jasper

Verwijderd

Topicstarter
helaas... niemand? ;(

ik heb wel een lijst gevonden met transistoren maar daar ben ik nog niet veel wijzen van geworden... misschien weet een van jullie hoe ik erachter kan komen welke transistor geschikt is voor een spanning van 5V op de basis?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek nog steeds antwoord ;)

alle ideeën zijn welkom...

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Gewoon een weerstand van 1k voor de basis zetten, dan kun je bijv. de BC547C NPN transistor gebruiken om de 11V C-E te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
hee, bedankt! ik zal het gelijk ff proberen! :):):)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.wijdrie.net/images/schema.jpg
let er op dat over bc er een spanning van ongeveer 0,6 v moet staan om deze volledig open te sperren.
dus de rest moet over een weerstand voor de basis komen
om het een beetje temperatuurstabiel te maken kun je ook een weerstand naar de - zetten waarbij de instaelspanning over de transistor onder de 0,6 volt blijft
(dus de spanning over de weerstand naar de -)

doormiddel van de spanningsdeler techniek is deze makkelijk te berekenen

als de Utotaal is 12V, en de stuurspanning van de Transistor = 0,6V (hier moet je onder blijven)
dan heb je dus een verhouding groter dan 1:20 nodig dus laten we zeggen een 1K en een 25K weerstand

hierbij heb je over bc ongeveer (12/26 * 1=) 0.46 volt staan.

je zult even moeten experimenteren met de waarden voordat je schematje echt werkt...
maar dat laat ik aan jou over :)

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt!! :)

alleen is net mijn mobo opgeblazen, dus voor ik het op mijn brander heb zitten ben ik wel 2 weekjes verder ;(
ik zal zo es ff naar de plaatselijke electronica boer gaan, en es ff een paar componentjes erbij kopen ;) want er zijn er tijdens mijn experimenten heel wat gesneuveld...

Thnx everybody!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Afbeeldingslocatie: http://www.wijdrie.net/images/schema.jpg[/quote]De collector en emitter zitten op de verkeerde plaats!

Verwijderd

klopt
moet cbe zijn... :)

en dan dus Ube moet < 0.6 V
Pagina: 1