Afstandsbediening bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025
Kijk ik heb nu zelf al me eigen Infraroodontvangertje geknutseld. Dat is erg leuk en goed te doen.

Maar nu, is het ook mogelijk om je eigen afstandsbediening erbij te knutselen?

Ik heb mijn tv zapper van philips is open geschroeft en daar vond ik niets meer dan 1 chipje een weerstandje een condensatortje en een ir-ledje.

Dit stemt mij hoopvol. Lijkt me kewl om op een 5" bay Een aantal knoppies te maken waarmee je alle functies van winamp kan aansturen. Dus een play knop, stop, nexttrack, lasttrack, volumeup, volumedown, en een stuk of 12 knopjes voor playlistpresets.

Is er iemand die mij zou willen helpen. Ik denk dat het chippie het moeilijkste is.

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik denk dat het niet zo makkelijk is als jij denkt hoor. vaak is het zo dat als er 1 ic inzit deze alles doet. dit soort ic is vaak custommade voor die afstandsbediening. oftewel geprogrammeerd voor dit werk. dit hoeft niet zo te zijn hoor. wat is trouwens het nummer van die ic of kan je er een foto van maken. is makkelijk met zoeken

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

ja hoor dit is goed te maken. We hebben op school een infrarood zender en ontvanger gemaakt hè jarl, jij ook hier joh. Hiermee kunnen we audio-signalen(radio dus) via infrarood verzenden naar een ontvanger. Met deze zender kunnen we ook andere signalen verzenden, en hier mee kun je dus heel makkelijk een afstandbediening maken voor je winamp control. Elke functie eigen waarde geven (of digitale code) en klaar ben je.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een IR ontvanger geknutseld voor m'n compu, en daar kan je elke afstandsbediening die je hebt voor gebruiken :9 Gewoon met een tooltje kan je dan elke toets programmeren!

Verwijderd

Het bouwschema voor de remote: Afbeeldingslocatie: http://www.lynx10.nl/images/fotos/divers/remote.gif

De vijf draadjes sluit je aan op een compoort kabeltje en doe je in je eerste compoort.

Dan heb je nog 3 tools nodig: WinLIRC, gen-ir(winamp plugin), en IREx

Succes!

• Interstice
Im doing research atm.

Ik heb hier nu 4 afstandbedieningen gedemonteerd :)

twee oudere van phillips gebruiken allebei de chip

SAA3010P
586840E
HSH8749 2 Y

De nieuwere van jvc heeft een heel klein chippie de:

D84A
709
142K

en een nog kleiner dingetje de:

D1020
H18M

en de niewe phillips:

M34280MK
302FP 032100

Mitshubishie tekentje staat er ook nog op :P van mithsubeesie?

Mijn onkyo afstandbediening krijg ik niet open. En dies nog gloedje nieuw. Een foto komt nog.

• Interstice
Op dinsdag 04 juni 2002 08:33 schreef MantaManta het volgende:
Ik heb zelf ook een IR ontvanger geknutseld voor m'n compu, en daar kan je elke afstandsbediening die je hebt voor gebruiken :9 Gewoon met een tooltje kan je dan elke toets programmeren!
Jij snapt me niet. Die ontvanger heb ik al. Het gaat me nu om het bouwen van de verzender.

Verwijderd

Ik snap je wel, maar op mijn manier hoef je dus geen verzender te bouwen, maar kan je elke bestaande afstandsbediening gebruiken (bv van je cd-speler, daar zitten ook de knoppen play pause next random enz op)

• Interstice
Pics !!!

Let op LAYOUT VERN**KEND, Modemusers BEWARE BIG PICS !!
sorry maar anders kan je niet lezen wat er op de chippies staat. 4.1 megapixel, jammer dat ik mijn hand niet stil kan houden.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.westhuis1/casemods/afstand1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.westhuis1/casemods/afstand2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.westhuis1/casemods/afstand3.jpg

Okee ik geef toe, 2272 bij 1704 pixels was wel een beetje overdreven en het paste niet meer die 6 mb bij chello :(

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:52
Ik heb mij een tijdje geleden een universele afstandsbediening gekocht in de aldi, deze heeft 6 verschillende sets van knoppen , dus kun je zelfs normaal per programma specifiek knoppen ingeven, dit is stukken handiger dan zelf een afstandsbediening bouwen, maar ik begrijp dat dit weeral een nieuwe uitdaging is.

Veel succes!

Verwijderd

hier een topic over de ontvanger die je wilt hebben:

[topic=507331/1/25]

succes

• Interstice
NEEEHHEEEE :P

Ik wil helemaal geen ontvanger maken :P

Ik wil een zender bouwen :) Dat staat tenminste wel in mijn first post :P Misschien snap ik mezelf niet en moet ik nog een ontvanger maken ;)

Verwijderd

zender heb je toch al?? afstandbediening?? moet je alleen effe je ontvanger instellen.. wat is nou het probleem joh

• Interstice
Op dinsdag 04 juni 2002 07:42 schreef Interstice het volgende:
Lijkt me kewl om op een 5" bay Een aantal knoppies te maken waarmee je alle functies van winamp kan aansturen. Dus een play knop, stop, nexttrack, lasttrack, volumeup, volumedown, en een stuk of 12 knopjes voor playlistpresets.
Dit is wat ik wil en daarvoor zal ik een soort van afstandsbediening moeten knutselen.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Waarom sloop je niet een AB en bouw je met de onderdelen zelf een AB, het handigste lijkt mij die ouwe philips AB aangezien daar geen SMD componenten op zit. Heb je geen oude AB over, dan ga je gewoon naar een Radio/TV zaak en vraag je daar of ze nog oude AB's hebben.

Heb je gelijk voor een prikkie de juiste onderdelen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

stuur effe mail naar kaasie@dolfijn.nl, dan stuur ik je wel effe schema van infrarood-zender

• ArieProductions
  • Laatst online: 27-11-2024
Kijk eens in oudere jaargangen van de Elektuur, zijn wel te leen in de bibliotheek, meen me te herinneren dat ik afgelopen jaar een voorbeeld van een zender langs heb zien komen

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

Verwijderd

je kan ook een palmpje kopen en het programmaatje remote control downen en dan zelf de knopjes tekenen en leren wat het knopje moet doen

geintje :)

• Interstice
Op dinsdag 04 juni 2002 09:27 schreef back.slash het volgende:
je kan ook een palmpje kopen en het programmaatje remote control downen en dan zelf de knopjes tekenen en leren wat het knopje moet doen

geintje :)
LOL :D

En kaassie je hebt mail :)

• AFR
  • Niet online

AFR

Een IR zender in feite alleen een knipperend IR ledje.
Als je zelf een zender wilt maken kun je dat eenvoudig doen door zo'n LEDJE aan een microprocessor te hangen (8051, PIC, etc). Als je zelf geen micro kunt programmeren kun je gebruik maken van zo'n standaard IC en daar knopjes aan hange alleen zal dit in prijs waarschijnlijk nauwelijks schelen tov een kant-en-klare afstandsbediening.

Andere optie die handig is: gewoon een 555 gebruiken om het LED-je te laten knipperen. Mbv wat drukknopjes met daaraan overal een andere weerstand kun je de knipperfrequentie aanpassen. Een eenvoudige afstandbediening.... alleen wordt het dan weer wat lastiger aan de ontvanger kant.

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Heb je trouwens, die foto's gemaakt toen je net je bed uit kwam rollen ? Mooie tenen heb je.

LOL >:)

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 09:29 schreef Interstice het volgende:

[..]

LOL :D

En kaassie je hebt mail :)
nee nog niet gehad hoor, typ je het adres goed in???
kaasie@dolfijn.nl

• Interstice
Hmmmm

Op zoek naar de goedkoopste afstandbediening die we kunnen vinden :P gaan we die omprutsen ;)

Maar zo'n mirco proggen dat ken ik niet. Kan ik dat ook ergens laten doen. Kan iemand dat voor mij doen. Hoeveel gaat dit grapje kosten ?

• virus.elektro

virus.elektro

he kaasie vergeet je niet dat onze zender en ontvanger custom made zijn, oftewel ze begrijpen alleen elkaar en geen ander. ik neem aan dat je die van het iral project bedoelt. tevens hoop ik niet dat dat het schema op stuurt wat we van Stein hebben gekregen want dit is zoveel rekenwerk voor die gast.

herinner mij ineens. in een boek bij mij thuis staat een afstandsbedieng met 40 knopjes, schema enzovoort zit er ook bij, met ontvanger, 6 kanaals digitaal, ik zal hem morgen mee naar school nemen en inscannen hier

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

ja heb dat schema verstuurd, zijn ontvanger ondersteund dat ook wel denk.. anders moet je ook maar effe om me ontvanger vragen.

Interstice CHECK MAIL

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 09:45 schreef virus.elektro het volgende:
he kaasie vergeet je niet dat onze zender en ontvanger custom made zijn, oftewel ze begrijpen alleen elkaar en geen ander. ik neem aan dat je die van het iral project bedoelt. tevens hoop ik niet dat dat het schema op stuurt wat we van Stein hebben gekregen want dit is zoveel rekenwerk voor die gast.
ja daar zit wat in jarl, maar als je zender en ontvanger gebruikt moet het wel lukken.. ja het is wel wat rekenwerk, ik weet niet wat voor op leiding Interstice doet/heeft. Anders moet je ook maar effe jouw schema sturen uit dat boek, misschien is dat makkelijker voor Interstice.

• Interstice
Ik denk dat interstice maar eerst even een schriftelijke curses electronica gaat aanvragen bij de LOI :+

Heb net mijn eindexamens havo achter de rug.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik heb een ab met 55 knopjes (sony cd-speler) nu ben ik van plan om op elk kopje een letter en cijver te plakken... dat ik van uit m,n bed winamp kan aansturen.. ff op "j" drukken dan de naam.. enz, aleen ik zit nog met winamp deactiveren... dat ik in windows verder kan zappen!
goed idee?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 09:54 schreef Interstice het volgende:
Ik denk dat interstice maar eerst even een schriftelijke curses electronica gaat aanvragen bij de LOI :+

Heb net mijn eindexamens havo achter de rug.
ga je naar de HTS-rijswijk elektro.. daar zijn binnen kort weer een paar plaatsen vrij.. haha :+

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Interstice
Interessant maar het is de bedoeling dat het een stand alone zender wordt. Niet dus een zender die ik met me pc aan moet sturen want dan is het nut weg.

• Aphelion
  • Laatst online: 19-07 19:19
Als hij niet op de pc aangestuurd moet worden, waarom bouw je het dan in een 5.5inch?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Interstice
Erhm, Hij moet mijn pc (winamp / windows ) aansturen. Dan is het niet kewl dat ik daarvoor eerst commandos moet geven in windhoos om mijn verzender zo gek te krijgen info naar de ontvanger te sturen die het dan weer omzet naar het opstarten van winamp ed.

Uitleg:

Ik heb ir-ontvanger
Ik heb afstandbediening

Ik kan nu met de afstandbediening windows / winamp besturen.

Nu wil ik met knopjes die ik op me 5" baycover knutsel winamp besturen.

Dit kan door er een afstandbediening van te maken.

Capice? :P

Verwijderd

Capice?
Nope.

ZOEKEN in OCE op "winamp" geeft [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]http://gathering.tweakers.net/forum/find
met o.a. deze Winamp knoppen:
[topic=455320/1/25]
[topic=499609/1/25]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:27
Ik snap er helemaal niks van.....

Wat is het nut van infrarood als je het in een bay inbouwd, dan is het hele draadloze idee toch weg???

Als je al een ontvangertje hebt, moet je gewoon met winlirc (geloof ik) alles zo instellen dat je het met een willekeurige ab kan besturen (zijn winamp plugins voor)

Als je knopjes in een bay wil hebben kan je dat toch veel beter via je com/printerpoort doen???

(Ik heb het zelf nooit gedaan dus het kan zijn dat er wat niet klopt in mijn verhaal, maar dit lijkt mij verreweg het meest logische)

Strava

• Interstice
As far as I know, was dat plan er altijd wel om knoppies te maken via com en serial port maar daar zijn geen software programs voor die je singalen omzetten naar acties. EN voor 20 knopjes wil ik geen draadjes door mijn kast naar de printerpoort hebben lopen.

Dus vandaar dat ik dacht ik doe het zo.

• Prulleman
ach ja, ik snap het nog steeds niet... ab is toch veel makkelijker (en die software is er echt wel, kijk maar een paar posts omhoog, en die draden zijn ook wel redelijk weg te werken, zou zit je ook met een losse ontvanger en een zender die je ergens tegenover elkaar in je kast moet wegwerken)

Strava

• Interstice
Als jij software hebt en een schema voor de bijbehorende hardware om met knopjes windows / winamp aan te sturen, Graag.

Maar die is er echt niet.

• Prulleman
Uit een topic waar hierboven naar gelinkt werd:

Hier is de winampplugin
en hier het aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/noto/15button.jpg

simple as that :D

Strava

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op dinsdag 04 juni 2002 11:40 schreef Interstice het volgende:
As far as I know, was dat plan er altijd wel om knoppies te maken via com en serial port maar daar zijn geen software programs voor die je singalen omzetten naar acties. EN voor 20 knopjes wil ik geen draadjes door mijn kast naar de printerpoort hebben lopen.

Dus vandaar dat ik dacht ik doe het zo.
Waarom moeilijk een onbetrouwbaar via infrarood???
er is voor winamp een plugin met een klein stukje hardware, waarmee je serieel 15 knoppen kan aanstruren [url="http://(<a href="http://www.winamp.com/plugins/detail.jhtml?componentId=80524)""]http://www.winamp.com/plugins/detail.jhtml?componentId=80524)"[/url] target="_blank">COM-port Winamp Control v141</a>.
hiermee krijg je maar 5 draadjes (of 6 als je er een ledje bij wilt hebben :))

Er staat op zijn site ook kewle voorbeelden van andere mensen

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

En ja, zeg nou zelf wat maakt het uit of je in je kast een snoer heb lopen met 4 aders of met 5 aders. Want je IR sensor zit ook een snoer aan met 4 aders. Is bovenstaand schema toch een stuk betrouwbaarder en makkelijker aan te sturen.

• Interstice
Heeft iemand dat schema voor de hardware dan?

Want de site die daarbij vermeld staat is down :(

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

• Interstice
Weeee tnx.

Dan ga ik dat misschien wel proberen.

Maar nou kan ik nog niet me eigen afstandbediening bouwen :P
En dat zou ik wel kix vinden :9~

Verwijderd

een afstandbediening in een 5" bay?

uhm ja lekker handig?

• Prulleman
Op dinsdag 04 juni 2002 12:10 schreef Prulleman het volgende:
Uit een topic waar hierboven naar gelinkt werd:

Hier is de winampplugin
en hier het aansluitschema:
[afbeelding]

simple as that :D
Op dinsdag 04 juni 2002 13:09 schreef Interstice het volgende:
Heeft iemand dat schema voor de hardware dan?

Want de site die daarbij vermeld staat is down :(
Op dinsdag 04 juni 2002 13:12 schreef Cobra_Lup het volgende:
Kijk hier eens

http://members.home.nl/noto/15button.jpg
Op dinsdag 04 juni 2002 13:19 schreef Interstice het volgende:
Weeee tnx.

Dan ga ik dat misschien wel proberen.

Maar nou kan ik nog niet me eigen afstandbediening bouwen :P
En dat zou ik wel kix vinden :9~
Damn, dat zei ik toch ook, en eigenlijk zei augustus het ook al: :?
Op dinsdag 04 juni 2002 11:24 schreef augustus het volgende:
Capice?
Nope.

ZOEKEN in OCE op "winamp" geeft [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]http://gathering.tweakers.net/forum/find
met o.a. deze Winamp knoppen:
[topic=455320/1/25]
[topic=499609/1/25]
Beetje beter lezen de volgende keer, zo schiet het natuurlijk niet op, als eerst 3 keer hetzelfde gezegd moet worden voor je het leest/wil snappen |:(

Strava

• Interstice
Op dinsdag 04 juni 2002 15:20 schreef Prulleman het volgende:

Damn, dat zei ik toch ook, en eigenlijk zei augustus het ook al: :?
[..]

Beetje beter lezen de volgende keer, zo schiet het natuurlijk niet op, als eerst 3 keer hetzelfde gezegd moet worden voor je het leest/wil snappen |:(
waar doel je op?

Je somt in chronologische volgorde vragen en antwoorden op.
Maar tenzij je helderheid in het topic wilt brengen, moet je toch echt even precies uitleggen wat je bedoelt. Want dat van 3 keer hetzelfde zeggen klopt IMO geen bal van.

Ik heb wel een aantal keren geprobeerd om wat duidelijker te maken wat ik bedoelde in mijn first post, Misschien dat je dat bedoelt?

edit:

Ik zie nu dat ik over die post van august heen heb gelezen.

Maar anyway, back on topic please, Ik wil evengoed nog steeds een afstandsbediening maken.

Zo'n ouderwetse van phillips is misschien wel na te maken. Iemand daar meer verstand van?

• virus.elektro

virus.elektro

zo ik heb hem ingescand, hier istie
ik zie ineens dat hij wel erg layout verpestend is
dus daarom een link
http://pics.shellz.nl/Pict0002.JPG
het zijn trouwens 32 knopjes en de uitgangen van de ontvanger zijn digitaal dus hij is meteen aan te sluiten op de paralelle poort

Verwijderd

Dit komt zeker uit de lektuur? Ik denk niet dat hij dat gaat snappen.

maare jarl pas volgende keer effe het formaat een beetje aan, dit lees wat moeilijk.

je heb het al weer verandert zie ik... laat maar

• virus.elektro

virus.elektro

nou eh zo moeilijk is het niet, er zit weinig rekenwerk bij. ik zie op dit moment 1 sommetje en dat is te doen
ik pak effe mijn reken machine. uitgaande van een spannings born van 5 volt komt de weerstand X op 5-1.6=3.4volt. de led brand maximaal bij 0,068 Ampere. de weerstand moet dus zijn 3.4/0,068 = 50 ohm, standaard waarde 47 ohm.

zo en da nu het begleidende verhaaltje wat er bij stond,
de meest ir-afstandsbedieningen zenden hun digitale signalen zonder draaggolf uit. "Zonder draaggolf"wil zeggen dat de lichtstraal rechtstreek door het digitale signaal wordt gemoduleerd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hoogfrekwente radiogolven, waar wel een (kontinue) draaggolf aanwezig is. (Er is ook een methode waarbij de lichtstraal met eeen draaggolf wordt gemoduleerd; de feitelijke informatieis dan weer op de draaggolf gemoduleerd(zo werkt de IRAL kaasie)).
zo even een stukje weglaten.
inplaats van een tamelijk ingewikkelde experimenteerschakeling zullen we hier een complete, geteste applikatie van de afstandsbediening-ic mv500(zender) en mc601 (ontvanger) van plessey bespreken. in het plaatje wat ik de vorige keer pooste zien we de zender en ontvanger.
de beide x1's zijn keramische resonatoren. deze moeten beide van dezelfde ferkwentie zijn (400...1000khz).

• Interstice
DIt is leuk. Dit word nog wel toepasbaar op de server zo. Met 32 knoppies kan je dan alle toetsenbord en muisfuncties overnemen.

Even wat vragen waaruit wederom gaat blijken dat ik maar net weet hoe een soldeerbout werkt.

- Die MV500 hoe kom ik daaraan. Ik ga der maar even van uit dat het een chip is :7

- Zo'n voorversterker is dat nodig ? Der staat bij dat het de betrouwbaarheid verhoogt. Het ziet er in ieder geval een stuk ingewikkelder uit.
(Misschien wel grappig dat als ik met mijn servertje bezig ben alle tv's en radios van kanaal verspringen >:) )

• Interstice
Anyone?

• virus.elektro

virus.elektro

hoe je aan het materiaal komt? ja dat is een probleem. ik weet absoluut niet waar de plaats ligt waar jij woont. maar als een een electronica zaak bij je in de buurt zit kun je het daar het beste proberen. mijn ervaring met schakelingen van de elektuur is, dat de onderdelen meestal wel makkelijk te verkrijgen zijn.

Pagina: 1