Condensator voeding ontploft o.i.d. - Wat nu?!

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Vanmiddag was de aardlekschakelaar bij ons overgeslagen, omdat de waterkoker en wasmachine op dezelfde groep samen teveel stroom slurpten...
Waarschijnlijk is er toen daarbij een (kleine) spanningspiek door het huis geschoten. Toen ik namelijk op mijn kamer terug kwam stonk het enorm, en na een tijdje zoeken bleek de stank te komen uit een oude IBM PS/2 die ik in een hoekje heb staan als een soort collectors item :)

Na hem opengemaakt te hebben bleek de stank duidelijk uit de voeding te komen, waar ook wat bruine smurrie uit was gelopen. Ik denk dat er dus een Condensator kapot is gegaan. Het stinkt een beetje als een combinatie van Boerenkool met Amoniak... niet erg prettig dus :)

Ik heb hem even buiten onder een afdakje gezet, omdat het echt behoorlijk stinkt... maar nu zit ik een beetje in over wat ik er nu mee aanmoet.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Het meest vreemde was, dat het ding gewoon uit stond toen het gebeurde, tsja de stekker zat er dus wel in.
Ik ben een beetje bang voor wat die prut is, hoe chemisch het is, hoe gevaarlijk het is... weet ik veel wat het mag zijn :? :? :?

Ik heb nog een halve PS/2 staan waar ik deze nog wel weer mee zou kunnen repareren, maar met die rare troep durf ik er dus nu eigenlijk even niet aan te zitten....

Dus om het nog even kort te zeggen: Heeft iemand zoiets wel eens gehad? Weet iemand wat voor spul het is? Is het gevaarlijk? Tsja gewoon wat advies kan ik wel gebruiken :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Netjes handjes wassen na afloop (met zeep :)) en zorgen dat je 't niet binnen krijgt en er zal je weinig overkomen (anders zou ik al meerdere keren dood moeten zijn :)).
Je kan eventueel als je er mee gaat prutsen van die rubberen huishoudhandschoenen aantrekken...

Op http://www.faradnet.com/deeley/chapt_03.htm staat alles wat je nooit wilde weten over condensators, inclusief wat 't spul is wat er in zit.

• Squee
Op dinsdag 04 juni 2002 00:38 schreef Qlone het volgende:

Netjes handjes wassen na afloop (met zeep :)) en zorgen dat je 't niet binnen krijgt en er zal je weinig overkomen (anders zou ik al meerdere keren dood moeten zijn :)).

Je kan eventueel als je er mee gaat prutsen van die rubberen huishoudhandschoenen aantrekken...

Op http://www.faradnet.com/deeley/chapt_03.htm staat alles wat je nooit wilde weten over condensators, inclusief wat 't spul is wat er in zit.
Bedankt voor de tips... :)

Als er iemand anders nog wat last-minute aanwijzingen wil geven moet hij het nu doen, want ik ga er zodirect maar eens naar kijken. Handschoenen is inderdaad sowieso geen slecht idee denk ik, ik zal die eerst maar eens gaan zoeken :)

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

gasmasker+zuurstofflessen :D

#StopBurningStuff

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Is de voeding AT of ATX??? Bij een AT voeding kan het ook toeval zijn dattie is gaan lekken (de condensator dan). Van ouderdom willen die dingen nog wel eens gaan lekken.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
uit die site die de eerste reactie gaf:
boric acid and ammonium or sodium borate
dat is precies wat je rook.
gewoon je handen goed wassen. het spul kan corrosief zijn (als gootsteenontstopper), dus een beetje mee oppassen.

• Squee
Op dinsdag 04 juni 2002 16:23 schreef Banzi het volgende:

Is de voeding AT of ATX??? Bij een AT voeding kan het ook toeval zijn dattie is gaan lekken (de condensator dan). Van ouderdom willen die dingen nog wel eens gaan lekken.
Het is geen AT of ATX voeding, het is een oude IBM PS/2 (Model 56 geloof ik, volgens mij was het een 80 Mhz 486SLC3 ofzoiets)
En zoiets zou toch ook niet moeten gebeuren als hij uit staat? En het gebeurde dus precies tegelijkertijd.... in ons oude huis is waterkoker+wasmachine gewoon BOEM, stroom uit >:) ;)

• Squee
Op dinsdag 04 juni 2002 16:26 schreef Molybdenum het volgende:

uit die site die de eerste reactie gaf:

[..]

dat is precies wat je rook.

gewoon je handen goed wassen. het spul kan corrosief zijn (als gootsteenontstopper), dus een beetje mee oppassen.
Hmm, weet je misschien ook waar ik dit het beste mee schoon zou kunnen maken? Het zit namelijk dus ook een beetje op het metaal van de kast, en ik wil niet dat het een of andere reactie aangaat met het schoonmaakmiddel natuurlijk :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
volgens mij kan dat makkelijk met water en zeep. het zijn in water oplosbare producten.

het elektroliet in de condensator is (meestal) op water gebaseerd.

mochet het niet met water lukken, kan je altijd nog wasbenzine ofzo proberen.

• Squee
Op woensdag 05 juni 2002 10:59 schreef Molybdenum het volgende:

volgens mij kan dat makkelijk met water en zeep. het zijn in water oplosbare producten.

het elektroliet in de condensator is (meestal) op water gebaseerd.

mochet het niet met water lukken, kan je altijd nog wasbenzine ofzo proberen.
Oh we hebben nog van dat mooie neutrale afwasmiddel.... ik denk dat ik na het avondeten dat daar even mee ga proberen.

Van harte bedankt! :)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 18:50

Pubbert

random gestoord

pics? :? :P

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 16:29 schreef Squee het volgende:

[..]

Het is geen AT of ATX voeding, het is een oude IBM PS/2 (Model 56 geloof ik, volgens mij was het een 80 Mhz 486SLC3 ofzoiets)
En zoiets zou toch ook niet moeten gebeuren als hij uit staat? En het gebeurde dus precies tegelijkertijd.... in ons oude huis is waterkoker+wasmachine gewoon BOEM, stroom uit >:) ;)
Weet je zeker dat het niet je oude beestje was die voor de stroomuitval zorgde ? :)
Pagina: 1