ik was dus nu bezig om mijn waterkoeling op me proccessor te schroeven. had hem opgestart en effe op 600 gezet (duron 1000) zodat mocht het misslukken hij misschien minder snel dood gaat. dus iok zet hem weer uit, schroef de kast open, pak hem vast. en de verwarming, en krijg ik me daar toch ?$*%#@#%&^*() een oplazer. dus ik voorzichtig weer proberen op een geverfd gedeelte, toen voelde ik het ook ligt. wat nu, kan ik beter maar effe w8en met het inbouwen? en war kan die schok vandaan komen?
Dat zou best de 115v van je voeding kunnen zijn (ja toch?)... lekker slim om je pc ook niet te aarden.... (althans, ik neem aan dat dat ook de reden is dat jij de kast en de verwarming vastpakt)
Verwijderd
is bijna altijd zo
bij mij is dit ook, kkan volgens mij geen kwaad
als ik cv en puter vastneem krijg ik ook schol
bij mij is dit ook, kkan volgens mij geen kwaad
als ik cv en puter vastneem krijg ik ook schol
Geen geaard stopcontact zeker? Heb ik nl. ook niet en ik voel ook altijd duidelijk stroom lopen als ik de PC + verwarming vasthoudt.
Gewoon stekker uit het stopcontact en dan ff de verwarming vasthouden
Gewoon stekker uit het stopcontact en dan ff de verwarming vasthouden
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
ok, ik heb nu effe gew8 en nu voel ik nix meer, dus ga zo maar eens verder
mijn computter is geaart via mijn tv antennekabel in de tv kaart.
Als ik de antennekabel vast pak en dan mijn computer aan raak krijg ik ook een flinke schok 
helaas al een beetje vaak gehad
helaas al een beetje vaak gehad
woei, me wterkoling doet het, aleen word ie wel warmer dan normaal, maar komt denk ook omdat de omgeving warmer is en ik nog beetje moet kloten ermee
Ik gebruik toch echt een 230v voeding, ik weet naturlijk niet waar jij woont, maar hier in nederland is dat vrij normaalOp maandag 03 juni 2002 21:58 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Dat zou best de 115v van je voeding kunnen zijn (ja toch?)... lekker slim om je pc ook niet te aarden.... (althans, ik neem aan dat dat ook de reden is dat jij de kast en de verwarming vastpakt)
Jij ook al? En verdomme elke keer weer wanneer ik iets met die kabel moet, nog pijnlijk ook!Op maandag 03 juni 2002 22:53 schreef Tweak-Freak het volgende:
mijn computter is geaart via mijn tv antennekabel in de tv kaart.Als ik de antennekabel vast pak en dan mijn computer aan raak krijg ik ook een flinke schok
helaas al een beetje vaak gehad![]()
Ik dus multimetertje erover, heel vaag... Geeft pak'm beet 11V wisselspanning aan, maar met "gewone" voltages van heel hoog naar heel laag...
* FragFrog heeft een rare computer
Door de manier waarop jouw voeding werkt staat er altijd 115 volt op de aarde als je computer niet geaard is, daarom is het ook altijd wel fijn om hem te aarden.Op maandag 03 juni 2002 23:05 schreef memendo het volgende:
[..]
Ik gebruik toch echt een 230v voeding, ik weet naturlijk niet waar jij woont, maar hier in nederland is dat vrij normaal![]()
Verwijderd
mm weet je wat leuk is je Tv coaxkabel vastpakken en je kast
dat had ik dus laatst, Aardlek er uit en ik een optater hehe dat deed ouw
Die schok van de kabel komt echt alleen door de kabel zelf.
Heb een tijdje bij een kabelmaatschappij mee gelopen en er kan best nog al wat stroom op staan.
Ooh ja ik heb het ook al is mee gemaakt.
Dan is het direct: %#@$!*&^%&*
Heb een tijdje bij een kabelmaatschappij mee gelopen en er kan best nog al wat stroom op staan.
Ooh ja ik heb het ook al is mee gemaakt.
Dan is het direct: %#@$!*&^%&*
Verwijderd
Basis les... electiciteit.Op maandag 03 juni 2002 23:05 schreef memendo het volgende:
[..]
Ik gebruik toch echt een 230v voeding, ik weet naturlijk niet waar jij woont, maar hier in nederland is dat vrij normaal![]()
Twee geleidende materialen die onderling niet met elkaar verbonden zijn (lees: Ge-aard).
Kunnen en zullen ten opzichte van elkaar een potentiaal verschil (lees: Spanning) opwekken.
klein voorbeeldje.
Je hebt twee aparaten met een transformator erin.
De secundaire spanning is volledig galvanisch gescheiden van de netspanning en geeft bij aanraking tussen 0leider en secundaire dus geen electrische schok.
Echter kunnen de twee secundaire spanningen ten opzichte van elkaar zo verschillen
vb. -12v & +75 in dit geval dus een spanning van 87V dat ze je een bijhoorlijke schok kunnen geven. Wil je dit vermijden... leg dan op voorhand een electrische verbinding tussen de twee contactpunten of oppervlakken. De stekker van je pc uittrekken en alleen aarden door een klem op het chassis te zetten helpt je ook al een heel eind.
Sounds familiar 
En dat doet AUW
Zat mijn vinger weer is tussen de coaxkabel en de tvkaart. Zit met 1 hand in de pc en denk: "Oja effe de statische electrisiteit kwijt" doe een greep naar de verwarming. AUW....
Ik voel me een beetje licht in me hoofd bert
En dat doet AUW
Ik voel me een beetje licht in me hoofd bert
Proud member of Tacopsclan [CLS]
Pagina: 1