Maxtor D740X 40Gb 'pauseert' (kapot?)

Pagina: 1
Acties:

• spil
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09-2025
Wellicht iemand die dit herkent?

Heb een stripe-set met 2x 40Gb Maxtor D740X (voor de rest, zie sig). Heeft een aantal maanden prima gedraaid, en op eens iedere minuuut een aantal seconden waarin de HD geen data levert/accepteert. Het activity-LED van de RAID-controller brand dan voluit.

Een hele tijd heb ik gedacht het in het mobo te moeten zoeken (wishfull thinking?) maar nu denk ik toch dat het één van de twee Maxtors is.

Heb ze één voor een als master aan de primaire IDE bus gehangen en PowerMax gedraaid. Voor beide zijn zowel de install als de basic tests helemaal OK! Het viel me op dat de ene schijf de test sneller deed dan de andere na meting bleek dat 4 sec t.o.v. 32 sec. Helaas zat de HD-led niet aangesloten, kon dus niet zien of 'ie continu bleef branden.

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

TMDevil

Blaat

Zelf heb ik een D740X 60Gb schijf en het valt me op dat de temp van dat ding best hoog is (nog geen koeler, komt nog bij de PC verbouwing >:)) misschien dat die schijven te warm worden bij elkaar :?
ligen de schijven boven elkaar (zonder al te veel ruimte) dan moet je d'r ff een 3,5 tray tussen laten of er ff een fan op zetten...

Als ik het namelijk zo is lees doen ze het wel goed als ze niet samen werken dus als er maar 1 warm zou worden...

n54 power!

• spil
Op maandag 03 juni 2002 22:02 schreef TMDevil het volgende:
Zelf heb ik een D740X 60Gb schijf en het valt me op dat de temp van dat ding best hoog is (nog geen koeler, komt nog bij de PC verbouwing >:)) misschien dat die schijven te warm worden bij elkaar :?
ligen de schijven boven elkaar (zonder al te veel ruimte) dan moet je d'r ff een 3,5 tray tussen laten of er ff een fan op zetten...

Als ik het namelijk zo is lees doen ze het wel goed als ze niet samen werken dus als er maar 1 warm zou worden...
Ze hangen saampjes gezellig in een drive-cage met de vrije ruimte gelijkmatig verdeeld.
Aan het einde van de drive-cage zit een 8cm fan die er lucht doorheen blaast. Moet genoeg zijn dacht ik...
En ja, ze worden even heet!

In de PowerMax test doet de een veel langer over de test dan de ander, terwijl het dezelfde schijven zijn (gelijktijdig gekocht)

Homeserver specs: Dell Latitude D400 / 1GB mem / 160GB Seagate 5400.3 2.5" / 3Com 3c575 Cardbus NIC / Atheros AR5413 hostapd WLAN / FreeBSD 7.2

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

TMDevil

Blaat

ja... goede koeling lijkt me.... vaag probleem... zelf heb ik wel een probeem gehad met een Quantum BigFoot 4,3GB schijf, die begon zich steeds te reseten waardoor het hele systeem bleef hangen. De enige oplossing daar bij was het vervangen van de schijf :'(
Maar dit zijn toch vrij nieuwe schijfjes...

K zou het zo 123 ook niet weten... Misschien een raar iets maar is de voeding nog goed? Ik weet niet wat voor mobo je heb maar probeer andres is het voltage te monitoren en te recorden zodat je kan zien wat het voltage doet zal de schijf nix doet zeg maar....

n54 power!

• spil
Op maandag 03 juni 2002 22:26 schreef TMDevil het volgende:
ja... goede koeling lijkt me.... vaag probleem... zelf heb ik wel een probeem gehad met een Quantum BigFoot 4,3GB schijf, die begon zich steeds te reseten waardoor het hele systeem bleef hangen. De enige oplossing daar bij was het vervangen van de schijf :'(
Maar dit zijn toch vrij nieuwe schijfjes...

K zou het zo 123 ook niet weten... Misschien een raar iets maar is de voeding nog goed? Ik weet niet wat voor mobo je heb maar probeer andres is het voltage te monitoren en te recorden zodat je kan zien wat het voltage doet zal de schijf nix doet zeg maar....
Volgens Maxtor is 'ie inderdaad kapot.

Vooral dat je ze allebei in exact dezelfde situatie test komt blijkbaar erg goed over. Jammer voor de mensen die hetzelfde probleem hebben met maar één schijf.