Toon posts:

[XP]Wpcredit zeer onstabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met het gebruiken van Wp credit (met wprcest) wordt mijn systeem zeer onstabiel. Setting": 50h=ff/ 51h=ff /64-67h=96 /68h=43.
Mijn systeem is: abit Va6 moederbord. 256MB. geforce 2 mx. P3 533. Windows XP. Ik krijg dus wanneer ik een spel speel (maakt niet uit wat) een blauw scherm waar ik niet meer uitkom. Heeft geloof ik wel iets te maken met geheugen.
Idee iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu een paar maand later en heb nog steeds problemen. Ik heb veel drivers van nvidia geprobeert maar niks is echt heel stabiel. 23.11 lijken het beste te werken. Heb ondanks dat xp de via 4-1 drivers heeft toch maar de nieuwste geinstalleerd (VIAHyperion4in1445v). OOk dit hielp niet. Volgens mij is het daardoor nog erger geworden. Eigenlijk wil ik Wpcredit blijven gebruiken omdat dit zeer veel performance winst oplevert. Maar telkens BSOD's krijgen is ook niks.

Vraag is: :? Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? De combinatie van nvidia en 4-1 drivers misschien verbeteren?

Ik heb ook windbg geinstalleerd. Maar minidumps kan ik nooit vinden in mn systeem. Zouden in c:/minidumps moeten staan maar staat noooit wat in. (misschien iets te maken met feit dat pagefile niet op c staat?)

;(

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik zou zeggen probeer wat met die wpcredit settings te prutsen. als ik het goed heb scherpt dat proggie de timings aan van het geheugen ofzo. blijkbaar kan de hardware de settings die je wilt niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb er heel veel mee geprutst. Heb hem inmiddels maar uitgeschakeld om te kijken of mn systeem zonder wpcredit ook slecht draait. Sisoft sandra 2003 geeft dit aan:

Warning W231 - The IOQD (Host Bus In-Order Queue Depth) is set too low
SiSoftware Sandra Help File

Dit kan ik dus niet in mijn bios aanzetten en wel met wpcredit.
De memory bandwidth geeft zonder wpcredit een waarde van 310. MET wpcredit een waarde van 900!!!. Dus ik wil liever wpcredit niet uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
In wpcredit inmiddels alleen IOQD (Host Bus In-Order Queue Depth) ingeschakeld. memory bandwidth 850. Nvidia 43.00 en VIAHyperion4in1445v. Systeem hele dag aan gehad en geen 1 crash!!!. Dus hulp niet meer nodig.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik heb in het verleden mpcredit ook gebruikt met mijn PC-Chips moederbord, en met goed resultaat. Ik meen me te herinneren dat je met dat programma de memory timings van de chipset kan tweaken. Mijn sisoft sandra memory score ging toen met pakweg 10% omhoog.

Om tot goede resultaten te komen is het belangrijk dat je een goede handleiding van je chipset hebt, dan kom je er wel uit.

Catch a smile out there!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zweer bij WPCRSET; m'n BIOS laat me namelijk niet toe m'n timings in te stellen, maar weet dat je je bak er binnen no-time mee kunt laten crashen; je kan namelijk echt van alles instellen :)

Heb ff in de .pcr file gekeken waarvan ik denk dat 'ie bij jouw chipset hoort en register 50 staat voor het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[50:7]=In-Order Queue depth      0=1-level  1=4-level
[50:6]=read-around-write         0=disable  1=enable
[50:5]=i/o write deferable       0=disable  1=enable
[50:4]=defer retry with HLOCK    0=disable  1=enable
[50:3]=CPU PCI read retry        0=disable  1=enable
[50:2]=CPU PCI read deferred     0=disable  1=enable
[50:1]=CPU DRAM read while snoop 0=disable  1=enable
[50:0]=PCI DRAM read while snoop 0=disable  1=enable

Aangezien je daar 'ff' hebt staan betekent dit dat alles op '1' (=enabled) staat.

Zo kun je ook naar de andere registers kijken en dus zien wat er daadwerkelijk ingesteld staat. Zelf kun je ook waardes aanpassen door bijvoorbeeld alleen In-Order Queue depth op 1 te zetten en de rest niet om maar een voorbeeld te noemen. Zie o.a. de RAM FAQ voor uitleg van de termen :) De overige registers die je aanhaalt staan inderdaad ook allemaal voor geheugen en geheugencontroller timings en daar kun je natuurlijk gewoon te ver mee gaan ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
wpcredit (of eigenlijk wpcset ofzo) kan je nog gebruiken voor die idle status van die athlon xps, kon je 10graden schelen ofzo ten koste van wat isnstabiliteit...

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je zei Abbandon kun je ook alleen In-Order Queue depth op 1 zetten. Dat had ik ook gedaan. Nu heb ik minder performance winst dan wanneer ik meer tweak met wpcredit. MAAR mijn systeem blijft zo wel ontZettend stabiel. (even afkloppen) ik heb nog geen crash meer gehad. IK heb een Abit va6. Hoe had jij wpcredit ingesteld?
Pagina: 1