Toon posts:

WIFI router + pc en notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Een kennis vroeg me of ik een WIFI router en WIFI pc- en modemkaart bij hem wilde installeren. Er is genoeg informatie verkrijgbaar, met name over manieren om de verbinding te beschermen. Toch begrijp ik nog niet helemaal wat je met WIFI eventueel kwetsbaar maakt. Is dat alleen dat anderen gebruik kunnen maken van de router of ook daadwerkelijk dat handige mensen in je pc of notebook kunnen rondsnuffelen? Alvast dank Roderik

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 10:25

sKitZo

:)

mij lijkt dat andere mensen gebruik kunnen maken van je router al erg genoeg (ikzelf doe een moord voor een 2e gratiz internet verbinding :)).... verder kunnen mensen ook je shares bekijken :)

Verwijderd

als jij bijvoorbeeld een dhcp server hebt draaien en ik ga met mijn laptop met eigen wifi kaartje voor de deur staan, krijg ik dus een ip en kan ik van jouw verbinding gebruik maken

dit wil niet alleen zeggen dat ik bijvoorbeeld kan internetten, maar als jij ook mappen gedeeld hebt staan, kan ik die ook bekijken (afhankelijk van de rechten)

ik heb zelf nog nooit zo'n station geinstalleerd ofzo, maar dit lijkt mij het grootste risico! daarom moeten wij bij ons op school ook eerst het mac-adres van onze wifi kaartjes opgeven bij de systeembeheerder en dan krijg je van hem een vast ip en moet je ff wat dns rommel enzo instellen

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb gelezen dat beveiligen door MAC adressen ook verre van waterdicht is. Maar als ik dus het sharen van mappen uitzet of beperk is de kans klein dat ze in je pc kunnen komen? het zal wel anders worden als ik met de wireless pc- en notebook kaarten een netwerkje opzet.

• sKitZo

sKitZo

Op maandag 03 juni 2002 20:55 schreef --ro-- het volgende:
maar ik heb gelezen dat beveiligen door MAC adressen ook verre van waterdicht is. Maar als ik dus het sharen van mappen uitzet of beperk is de kans klein dat ze in je pc kunnen komen? het zal wel anders worden als ik met de wireless pc- en notebook kaarten een netwerkje opzet.
via MAC adressen is wel wat veiliger... maar ook niet waterdicht... in Linux kan je namelijk zeer makkelijk je MAC address veranderen.

Sharen van mappen uitzetten helpt tegen het binnenkomen op de pc ja... MAAAR als er mensen kwaad willen lukt dat ze toch wel.
Op deze manier is overigens de router nog niet veilig dus... en ik denk dat degene dat nog het leukste vind.

Verwijderd

Topicstarter
interessant, er is ook nog geen softwarematige bescherming voor dit probleem? kan zone alarm de boel voldoende dichtzetten?

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
Je kan met WEP een codering op je verbinding zetten, maar ik vind het allemaal een beetje te veel van het goede voor thuis...

Ik denk dat hier bij ons in het dorp in een straal van 30 meter om ons huis iemand met een laptop met wireless in kan/zal loggen.

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Op maandag 03 juni 2002 20:58 schreef sKitZo het volgende:

[..]

via MAC adressen is wel wat veiliger... maar ook niet waterdicht... in Linux kan je namelijk zeer makkelijk je MAC address veranderen.

Sharen van mappen uitzetten helpt tegen het binnenkomen op de pc ja... MAAAR als er mensen kwaad willen lukt dat ze toch wel.
Op deze manier is overigens de router nog niet veilig dus... en ik denk dat degene dat nog het leukste vind.
Hoe weet diegene die wil inloggen het Juiste MAC-adres :?

Als hij er op de een of andere manier toch achterkomt, heb je ineens 2 pc's met hetzelfde mac-adres...dat gaat geheid niet goed :+

• sKitZo

sKitZo

Op maandag 03 juni 2002 22:54 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Hoe weet diegene die wil inloggen het Juiste MAC-adres :?

Als hij er op de een of andere manier toch achterkomt, heb je ineens 2 pc's met hetzelfde mac-adres...dat gaat geheid niet goed :+
zit wat in indd... MAAR.. het kan wel volges mij... maar ik ga dit nu niet uitwerken want dat is allemaal teveel werk dat iemand die kwaad wil toch niet zal doen om bij een particulier in te breken

• Xandrios
idd, als particulier zijnde, ben je opzich met gewoon standaard WEP al klaar, en evt. acces op MAC adres.

Daar zal echt niemand inkomen hoor :o

• sKitZo

sKitZo

toch nog even een vraagje van mij dan:

wat is WEP precies?

• Xandrios
Op maandag 03 juni 2002 23:02 schreef sKitZo het volgende:
toch nog even een vraagje van mij dan:

wat is WEP precies?
Als je WEP gebruikt, maakt hij een soort sleutel aan, 64 of 128 bit. Alleen als de zender en de ontvanger deze sleutel weet, kan er verkeer plaatsvinden.

Wil je dan inbreken, moet je dus een 128Bit sleutel kraken. Zeker niet onmogelijk, maar je ebnt wel ff bezig :D

128-bit WEP: Enter 26 characters ("0-9", "A-F") for each Key(1-4).

[edit]
Voorbeeldje die mijn Wireless router geeft: 46f04863257ac8040905ea0002 :P

• sKitZo

sKitZo

aight duidelijk

thanks cutebrit :)
Pagina: 1