VHS Capture met simpele TV kaart?

Pagina: 1
Acties:

• didio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 09:19

didio

didio.nl

Topicstarter
Kan ik met elke simpele TV kaart beeld capturen van een VHS source?

Hoe is de kwaliteit als ik dat naar mpg omzet en brand als video cd?

weinig tot niks..

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

Rival24

I'll Be Back

Ja dat kan als er ingang op je tv-kaart zit. En de kwaliteit is ongeveer tv-kwaliteit alleen net iets minder

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Ja, kan gewoon

Kwaliteit ligt aan de kwaliteit van het tv kaartje...

verder een beste hd nodig, of een snelle cpu zodat je wat kan comprimeren...

Kwaliteit VCD kan heel goed zijn, ligt maar net aan de encoding. (TMPEGENC op hoogste kwaliteit is best goed)

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Is idd goed mogelijk. Gewoon je videorecorder verbinden aan de pc met een composiet of s-video kabel. Als het even kan een s-video kabel aangzien de kwaliteit daarvan iets beter is, maar dan moet je videorecorder dat wel ondersteunen.
Je kan gewoon zo'n simpel tv-kaartje gebruiken, en als opname programma iets als virtualdub. Dat vind ik zelf een erg handig programma om op te nemen.

De kwaliteit van de uiteindelijke vcd zal redelijk zijn, het ligt er vooral aan of de videoband nog een beetje goede kwaliteit beeld geeft.

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
weet een van jullie wat een goedkoop maar goed tv kaartje is, ik moet een paar dingen van vhs naar vcd omzetten en omdaar nu zo'n dure miro kaart voor te kopen..

weinig tot niks..

• Asclepius
Op maandag 03 juni 2002 20:47 schreef didio het volgende:
weet een van jullie wat een goedkoop maar goed tv kaartje is, ik moet een paar dingen van vhs naar vcd omzetten en omdaar nu zo'n dure miro kaart voor te kopen..
Je zou eens naar een Pinnacle PCTV kunnen kijken. Die kaartjes zijn niet zo heel duur, de goedkoopste rond de 60 euro ongeveer, en hebben naast een tuner een composiet en s-video aansluiting voor bijvoorbeeld een videorecorder.

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 21:17 schreef Asclepius het volgende:
composiet en s-video aansluiting voor bijvoorbeeld een videorecorder.
Wat is een composiet aansluiting?? Een s-video weet ik wel, maar of mijn video die heeft?? Het is al een oude, ik gebruik hem namenlijk al 2 jaar niet meer.

weinig tot niks..

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
en nog even wat, wat kan een echte capture kaart zoals die miro kaarten van 300 euro of meer dan meer dan een tv kaart.

Het bewerken van de video's kan je toch gewoon met premiere ofzo doen..

weinig tot niks..

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Op maandag 03 juni 2002 21:26 schreef didio het volgende:
Wat is een composiet aansluiting?? Een s-video weet ik wel, maar of mijn video die heeft?? Het is al een oude, ik gebruik hem namenlijk al 2 jaar niet meer.

en nog even wat, wat kan een echte capture kaart zoals die miro kaarten van 300 euro of meer dan meer dan een tv kaart.

Het bewerken van de video's kan je toch gewoon met premiere ofzo doen..
Composite, is dus het "simpele" van s-vhs, ofwel scart, of tulpstekkers.
Het verschil met duurdere capture kaarten is dat er een hardware matige ondersteuning opzit, om gemonteerde films sneller te renderen, en op een betere kwaliteit dan vhs.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Asclepius
Op maandag 03 juni 2002 21:23 schreef didio het volgende:

[..]

Composiet is een videokabel met aan ieder uiteinde twee tulpstekkertjes, gewoon dezelfde als bij een stereosetje. Al het beeld gaat door één kabel, en bij s-video wordt het beeld juist gesplitst, waardoor je een iets hogere kwaliteit krijgt. Ik denk dat je videorecorder geen s-video ondersteund, aangezien hij al vrij oud is.

Als je je veel wilt gaan bezig houden met het capturen van video kan je inderdaad overwegen om een echte capture kaart te kopen. Als je het echter niet vaak zult doen en je niet al te hoge eisen stelt, zal een tv-kaartje ook voldoen.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
met een capturekaart heb je een minder snelle PC nodig dan bij een tv-kaart, voor een capturekaart volstaat een PII-300 voor een tv-kaart minimaal 800 mhz

• ThreeBird
  • Laatst online: 18-02 23:50

ThreeBird

That's the order of thing

Wat is een composiet aansluiting?? Een s-video weet ik wel, maar of mijn video die heeft??
Bij composite video zijn de video en geluid signalen vermengd (gaan dus over 1 kabel). Dit betekent kwaliteits verlies.
Bij s-video zijn geluid (linker kanaal, rechterkanaal) en het video signaal apart (vandaar 3 kabeltjes).
Bij het omzetten naar vcd moet je de beelden converteren naar mpeg. De goedkopere TV kaarten kunnen dat niet, dus moet het door de software gedaan worden (TMpgEnc is het beste programma hiervoor en het goedkoopste: euro 0.00 :-) ).
De (duurdere) capture kaarten doen deze omzetting hardware matig. Ze belasten wel de PC minder (de datastroom richting PC is minder) maar kunnen natuurlijk niet inspelen op mpeg coderings verbeteringen.

You're not a doctor, you're a bricklayer.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26
Dat van die composite/ composiet klopt wel. Alle signalen, rood, blauw en groen gaan over één twee aderige kabel naar een (meestal geel gekleurde tulpstekker). Dat over S-video ook het geluid gestuurd wordt is niet waar, je hebt altijd nog een aparte geluidkaart nodig voor het capturen.

Als je S-video en composiet aan zou willen sluiten op je video, zou je een stekker moeten kopen van scart (die in de video gaat)
naar :
• S-video (voor het beeld)
• Het linker en het rechter geluidskanaal (rode en witte tulpstekkers)
• eventueel óók composiet voor het beeld

Tevens moet je een kabeltje kopen van 2x tulp naar 1x 3,5mm cinch. Dit laatste zijn die plugjes die in de geluidskaart gaan. Deze stekker is bedoeld voor het geluid van de scart naar de geluidskaart.

Ook moet er een s-video kabel gekocht worden die van van de verloopplug van de scart naar de TV- kaart gaat.

Tot slot een antwoord op de vraag: "wat is de meerwaarde van een capturekaart boven een TV- kaart?"
Zoals hier boven staat is de rekenkracht die nodig is voor een videobewerkingskaart minder van belang dan bij een tv- kaart. Tevens is het zo dat je met een TV- kaart niet terug kan zetten op band (geen output- mogelijkheden). Tot slot is de software die bij de capturekaart zit heel geavanceerd. Maar als je niet meer wilt dan capturen en op VCD zetten, dan voldoet een TV- kaart ruimschoots. Wil je meer (zoals het bewerken van home- video's) dan is een videobewerkingskaart het overwegen waard.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• didio

didio

didio.nl

Topicstarter
heel erg bedankt voor al deze duidelijke uitleg..

weinig tot niks..

Verwijderd

Ik vind de opgenomen kwaliteit altijd maar brak.
Het enige wat goed smoelt is Dscaler maar opnemen daar staat hellaas nog in de kinderschoenen.

• Asclepius
Op woensdag 05 juni 2002 09:42 schreef ThreeBird het volgende:

Bij composite video zijn de video en geluid signalen vermengd (gaan dus over 1 kabel). Dit betekent kwaliteits verlies.
Bij een composiet kabel moet het geluid ook door een apparte kabel, net zoals bij een s-videokabel. Dat bij composiet geluid en beeld gemengd worden klopt dus niet.

• ThreeBird

ThreeBird

Op woensdag 05 juni 2002 14:44 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Bij een composiet kabel moet het geluid ook door een apparte kabel, net zoals bij een s-videokabel. Dat bij composiet geluid en beeld gemengd worden klopt dus niet.
Hoe zit dat dan met het (TV) antenne signaal (of via kabel)? 1 Kabel voor video en geluid die zo de tv (of video) ingaan.
Dat je op die manier geen geluid op je computer krijgt, heeft niks met de signalen te maken. Dat heeft eerder te maken met de tv-kaart en sound-kaart. In sommige gevallen kun je een kabel kopen die het geluid van de tv kaart doorlust naar de sound kaart (intern of externe kabel).

• ThreeBird

ThreeBird

Op woensdag 05 juni 2002 11:42 schreef NiBoR het volgende:
Ik vind de opgenomen kwaliteit altijd maar brak.
Ik ben het met NiBoR eens. Ik ben dan ook overgestapt op digital video met firewire.

Pagina: 1