Toon posts:

[EL] contact slot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heyz nu heb ik na aanleiding van een post van krekke gezien dat hij een slot op zijn computer heeft gefixt nu heb ik ook een contactslot gekocht en op de schakelaar van mijn computer zitten 4 draden 1 bruine 1 blauwe 1 gele en 1 zwarte op welkuh moet ik nou mijn slot zetten :?

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik begrijp dus dat het een AT voeding is?

In mijn AT kast word wit met blauw, en zwart met bruin verbonden als ik de schakelaar in druk... You go figure

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
uhhmzz ik d8 het wel :)

Verwijderd

Kan je dat slot niet gewoon niet beter tussen het draadje van je powerknop zetten?

edit:

sorry, dat wist ik niet

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Draadje powerknop = afwezig in een AT voeding. Zie mijn 2e post (is geedit)

Dell Studio XPS 16

Verwijderd

ik heb ook wel eens zoiets geklust, ik heb het 'slot' gewoon tussen de 230v stekker en de voeding gezet, dan zet je de AT knop gewoon op 'aan' en je 'slot' doet de rest

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 19:47 schreef Scyth het volgende:
Draadje powerknop = afwezig in een AT voeding. Zie mijn 2e post (is geedit)
jah daar kwma ik ook achter ik d8 ook even een draadje te kunnen onderbreken :(

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Hoeveel pinnen heeft je contactslot?

Dell Studio XPS 16

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 19:50 schreef Scyth het volgende:
Hoeveel pinnen heeft je contactslot?
2

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Dan weet ik niet of dat gaat werken. Probleem is namelijk dat met een AT voeding 2 stroomkringen in een keer geschakeld worden (Blauw en Wit, en Bruin en Zwart). Jij kan dus met je 2-polige contactslot niet 2 stroomkringen tegelijk schakelen.

Wat je wel kan doen is de aan en uit schakelaar gewoon indrukken, en daarna wegmoffelen (Computer staat dus altijd aan), En dan de stroomtoevoer naar je voeding onderbreken.
Fasedraad en Nuldraad that is... Dan ken je met je contactslot dus de comp aan en uit zetten.

Probleem 2: Voor hoeveel volt en Amps is je contactslot gezekerd/gecertificeerd?

Dell Studio XPS 16

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 19:54 schreef Scyth het volgende:
Dan weet ik niet of dat gaat werken. Probleem is namelijk dat met een AT voeding 2 stroomkringen in een keer geschakeld worden (Blauw en Wit, en Bruin en Zwart). Jij kan dus met je 2-polige contactslot niet 2 stroomkringen tegelijk schakelen.

Wat je wel kan doen is de aan en uit schakelaar gewoon indrukken, en daarna wegmoffelen (Computer staat dus altijd aan), En dan de stroomtoevoer naar je voeding onderbreken.
Fasedraad en Nuldraad that is... Dan ken je met je contactslot dus de comp aan en uit zetten.

Probleem 2: Voor hoeveel volt en Amps is je contactslot gezekerd/gecertificeerd?
1. kan je een piccie maken van de nul draad en de fase draad want die zou ik zo echt niet weten te vinden.

2. onbekend maar ik neem aan dat het om een 220: volt gaat ámpere zou ik niet weten.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Blauw en bruin... Fase = Bruin, Nul = Blauw
Die komen dus op de buitenste twee contacten van je stroomkabel in je voeding binnen... (Hmmz. vreemde zin)... Als je achter in je voeding kijkt, in het gat waar de 220 in gaat, daar de buitenste twee pinnen van. De middelste is aarde.. (Geel/Groen).
Dan schroef je je voeding open, dan onderbreek je dus 1!!! van die draden (Ik zou de fasedraad (Bruin) doen). De losgeknipte stukjes doe je aan je contactslot en voila.

Dell Studio XPS 16

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Op maandag 03 juni 2002 20:03 schreef Scyth het volgende:
Blauw en bruin... Fase = Blauw, Nul = Bruin
:? Ik wil niet flamen of zo maar ik heb altijd geleerd dat FASE = BRUIN en NUL = BLAUW

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Nog nooit geweten dat blauw fase draad is.
Heb een elektro opleiding gedaan en ben geslaagd.
Ze hebben bij altijd geleerd BRUIN is fase BLAUW is nul.
Dus knip je bruine draad door en zet de twee losse stukken die ja dan heb aan beide pinnetjes van je slot.
Wees er zeker van dat het een slot is voor 230 anders krijg je een flinke opdonder.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Op maandag 03 juni 2002 19:54 schreef Scyth het volgende:
Euh ...

Die schakelaar schakelt gewoon je inkomende spanning hoor

1 draad onderbreken (boeit niet welke) is genoeg

als je niet met 220V wilt gaan klooien kun je je slot ook gewoon parallel aan je reset knop hangen

gaat ie wel aan maar verder gebeurt er ook nix :P

Repareren doe je zo.

• Scyth

Scyth

Fat finger, three beer

Op maandag 03 juni 2002 20:30 schreef Sine het volgende:

[..]

Euh ...

Die schakelaar schakelt gewoon je inkomende spanning hoor

1 draad onderbreken (boeit niet welke) is genoeg

als je niet met 220V wilt gaan klooien kun je je slot ook gewoon parallel aan je reset knop hangen

gaat ie wel aan maar verder gebeurt er ook nix :P
Wrom moeten er dan 2 stroomkringen onderbroken worden als jij zegt dat 1 genoeg is? Ik probeer ook maar even antwoord te geven op z'n vraag....
Daar komt bij dat ik gewoon zeg wat ik zie op m'n AT-switch.

En het contactslot als reset gebruiken zou ik niet doen... Dan is het ook niet een Aan/Uit switch BTW

Dell Studio XPS 16

Verwijderd

Topicstarter
wat is het nu? Fase = Blauw, Nul = Bruin of andersom :?

Verwijderd

Topicstarter
en dan heb ik nog een probleem ik heb geen extra kabel want ik wil het naar de voorkant van me kast i.p.v van aan/uit schakelaar kna ik dat ook gewoon bij de elektro boer halen en wat zou dat gaan kosten?

edit:
sorry dat ik zo'n vervelende vragen stel maar ik wil gewoon alles zeker weten want ik ben 14 en kan dus geen nieuwe computer of voeding etc. betalen

Verwijderd

ik denk dat je toch een probleem krijgt met het vermogen dat je moet schakelen. zulke sleutelschakelaars kunnen meestal maar een weinig vermogen schakelen. en al helemaal geen groot vermogen op 220 Volt. dus ik denk dat je mooie vonken gaat krijgen in die schakelaar. kijk maar naar wat voor schakelaar er nogmaal op een AT voeding zit. dat zijn niet de kleinste. ik waarschuw je dus.

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Je kunt nooit zeggen dat in een pc de blauwe of de bruine draad de fase is. Je kan de stekker van je pc namelijk op twee manieren in het stopcontact steken... toch? :?

Onderbreek niet maar een draad van je 230V gedeelte, zeker niet als je pc niet geaard is... Als je bijvoorbeeld de nuldraad onderbreekt en je kast niet hebt geaard kan er 230V op je kast komen te staan (niet als de ontkoppelcondensatoren in je voeding voor de schakelaar zitten, dan wordt het 115V). Dit is niet extreem gevaarlijk, omdat de condensatoren de stroom begrenzen, maar wel irritant.

Zorg dus dat je de fase en de nul beide onderbreekt, maak een schakelingetje met een accu'tje, diode (voor het opladen van dat accutje) een dubbelpolig relais en je sleutelschakelaar. Gebruik voor het relais een van 5A minimaal. Weinig kans dat dat fout zal gaan, je hebt geen 230V meer op je schakelaar en er loopt geen grote stroom doorheen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het al opgegeven nadat ik me moederbord pinnetje die de ledjes van stroom voorzag afbrak (niet expres) dus heb ik hem maar dicht geschroefd voordat er meer kapot zou gaan :'(

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01
Op dinsdag 04 juni 2002 11:11 schreef Benadski het volgende:
Je kunt nooit zeggen dat in een pc de blauwe of de bruine draad de fase is. Je kan de stekker van je pc namelijk op twee manieren in het stopcontact steken... toch? :?
Dat maakt niks uit want we werken in nederland met wissel spaning op 50hrz wat dus in houd dat de stroom 50x per seconde van richting veranderd :+

Maar Bruin is altijd fase en blauw altijd nul

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Bruin is niet altijd fase en blauw niet altijd nul... Behalve in je muren dan... Als je de blauwe draad beetpakt die in je stopcontact zit voel je niks! (Daarom heet ie de NUL). De fase moet je niet beetpakken!!! :)

Probeer mij er niet uit te lullen ja! :P

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Op maandag 03 juni 2002 19:40 schreef InSaNiTy_nl het volgende:
heyz nu heb ik na aanleiding van een post van krekke gezien dat hij een slot op zijn computer heeft gefixt nu heb ik ook een contactslot gekocht en op de schakelaar van mijn computer zitten 4 draden 1 bruine 1 blauwe 1 gele en 1 zwarte op welkuh moet ik nou mijn slot zetten :?
het is KreKr, bedankt

Gregor van Egdom Krekr

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

ik zou niet 220 gaan schakelen met een kontactslot, is niet goed voor je leven :P . kun je het contactslot niet op de PWRON van je voeding doen?

kun je anders ff wat fotos plaatsen??

[ooftopic: heb je ook een irri zusje waar je dit voor nodig hebt?]

Gregor van Egdom Krekr

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 21:03
Als je 14 bent,

en je weet zelf niet helemaal zeker welke draaden je moet gebruiken voor je contactslot. DOE HET DAN NIET met 220 Volt. Laat de voeding (PSU) gewoon dicht zitten met de garantiezegel er op

Als je toch heel graag een contactslot wilt hebben op je AT compu. Dan maak je parralel aan de draaden van je resetswitch je contact slot. Computer gebruiken is contactslot afgeschakeld

Als je toch heel graag een contactslot wilt hebben op je ATX compu. Dan maak je parralel aan de draaden van je in plaats van je powerswitch je contact slot. Computer aanzetten is contactslot even naar contact en dan weer terugzetten.

:?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 15:52 schreef krekrrr het volgende:
ik zou niet 220 gaan schakelen met een kontactslot, is niet goed voor je leven :P . kun je het contactslot niet op de PWRON van je voeding doen?

kun je anders ff wat fotos plaatsen??

[ooftopic: heb je ook een irri zusje waar je dit voor nodig hebt?]
nah heb geen dig camera :'(

[ooftopic: jah |:( ]
Pagina: 1