[Linux] Wake up???

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Mijn Pentium 75je is al een paar dagen bezig om Gentoo te compileren. Gaat traag, maar gaat wel door.
Nu heb ik een probleem, ik had powersaving zo gezet in de bios dat ie na 1 minuut het ALLEEN het beeld uitzet(het is een server dus hij moet verder niet indutten)...
Dat dee ie dus prima.
Maar nu heeft de computer een vage keyboard stoornis, wat inhoudt dat scrolllock, numlock en capslock-lampjes branden, niet uit te krijgen zijn, en het toetsenbord verder nergens meer op reageerd.

Hij gaat wel gewoon verder met compileren heb ik gezien, nadat het toetsenbord ermee kapte zag ik dat ie nog doorging.

Probleem is dat de minuut inmiddels voorbij is en het beeld uitstaat. Ik kan dus niet op een toets drukken om het terug te krijgen. Zo kan ik dus niet zien of hij al eens klaar is met compileren, en om hem na 5 dagen nonstop werken af te breken om na een reboot overnieuw te laten beginnen heb ik ook geen zin in...
Dus hoe krijg ik mijn linux systeempje weer wakker? Keyboard heb ik op zich niet nodig, een niet-schone reboot overleefd ie wel een keertje(resetknop :7). Maar ik kan nix zien.
Hoe krijg ik mijn beeld terug??? :'(

Tja

Verwijderd

hangt ie niet aan het netwerk?

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hij hangt wel aan het netwerk, maar er is nog geen inetd, xinetd of telnetd geinstalleerd...

Tja

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
hmm ook geen ssh toevallig ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Balen :'(

kun je niet aan de harddisk horen wanneer 'ie klaar is en dan op de lompe manier rebooten?

Een nog beter idee voor wanneer je toch gedwongen zult zijn de zooi te rebooten zonder dat Gentoo al goed werkt (en daar ziet het wel naar uit, helaas): kun je niet die harddisk tijdelijk in je normale (snelle?) computer doen - aangenomen dat dit niet de enige PC is die je hebt :) - , alles dan installeren, en dan terugzetten en booten?

Er zijn maar een paar dingetjes waar je op hoeft te letten, in tegenstelling tot bij Windows (die er i.h.a. echt niet blij van wordt als je zo'n stunt uithaalt):

- Zet target-machine-type goed (dus i586) NIET i686 in jouw geval
- Zorg dat de harddisk op dezelfde IDE-kabel zit (dus master/slave en primary/secondary hetzelfde). Dit is niet noodzakelijk maar scheelt wel een hoop geklooi.
- Compileer alleen de meest standaard zooi in de kernel, de rest kun je later wel opnieuw compileren (alleen de kernel is nogal te doen)

Dat is het eigenlijk wel!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 18:57 schreef Wilke het volgende:
Balen :'(

kun je niet aan de harddisk horen wanneer 'ie klaar is en dan op de lompe manier rebooten?

Een nog beter idee voor wanneer je toch gedwongen zult zijn de zooi te rebooten zonder dat Gentoo al goed werkt (en daar ziet het wel naar uit, helaas): kun je niet die harddisk tijdelijk in je normale (snelle?) computer doen - aangenomen dat dit niet de enige PC is die je hebt :) - , alles dan installeren, en dan terugzetten en booten?

Er zijn maar een paar dingetjes waar je op hoeft te letten, in tegenstelling tot bij Windows (die er i.h.a. echt niet blij van wordt als je zo'n stunt uithaalt):

- Zet target-machine-type goed (dus i586) NIET i686 in jouw geval
- Zorg dat de harddisk op dezelfde IDE-kabel zit (dus master/slave en primary/secondary hetzelfde). Dit is niet noodzakelijk maar scheelt wel een hoop geklooi.
- Compileer alleen de meest standaard zooi in de kernel, de rest kun je later wel opnieuw compileren (alleen de kernel is nogal te doen)

Dat is het eigenlijk wel!
Tsja, zou wel kunnen ja... Maar als je 'm op je eigen machine compileert is ie toch precies afgestemt op je moederbord enzo?

En stel dat ik 'm in deze computer(P4 dus) zou compileren, met --march=i568 en niet --cpu=i586(=backwards compatible)... draait ie dan WEL op een nieuwere machine?
Maar inderdaad, dat moet ik anders maar overwegen, want dat bootstrappen is bijna niet te doen. Reden dat ik Gentoo erop wil is dat die standaard met de 2.4 kernel werkt, terwijl Slackware(mijn andere favo) dat nog niet doet...

Tja

• Heidistein
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

Regel een ander toetsenbord

Maybee we are alone... After all.

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 19:15 schreef Heidistein het volgende:
Regel een ander toetsenbord
Ik heb het al met 3 geprobeerd. Dat maakt niet uit, zelfde probleem.

Tja

• Heidistein
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

Op maandag 03 juni 2002 19:19 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Ik heb het al met 3 geprobeerd. Dat maakt niet uit, zelfde probleem.
Hmm, jammer, had gekund :)
Wat gebeurt er als je er een muis in drukt, anders moet je toch rebooten met muis....

Maybee we are alone... After all.

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 19:27 schreef Heidistein het volgende:

[..]

Hmm, jammer, had gekund :)
Wat gebeurt er als je er een muis in drukt, anders moet je toch rebooten met muis....
Hij is dus aan het installeren.. dan werkt de muis dus nog niet.
Ik denk dat ik maar voor de andere mogelijkheid, compileren op een andere computer, ga...

Tja

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Op maandag 03 juni 2002 19:09 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Tsja, zou wel kunnen ja... Maar als je 'm op je eigen machine compileert is ie toch precies afgestemt op je moederbord enzo?
Nee. Chipset support e.d. zet je speciaal aan in de kernel, als je dat niet doet wordt er niks speciaals gesupport (je zou het zelfs aan kunnen zetten en compileren op je nieuwe computer, en die kernel dan pas booten als 'ie in de P75 zit. 2 kernels tegelijk bij de hand hebben is geen enkel probleem...)
En stel dat ik 'm in deze computer(P4 dus) zou compileren, met --march=i568 en niet --cpu=i586(=backwards compatible)... draait ie dan WEL op een nieuwere machine?
Uiteraard. Maar dus idd wel opletten dat je geen code genereert die te 'nieuw' is voor je P75 (dus i686 code, MMX of P4 optimalisaties, als GCC die al ondersteunt...)
Maar inderdaad, dat moet ik anders maar overwegen, want dat bootstrappen is bijna niet te doen. Reden dat ik Gentoo erop wil is dat die standaard met de 2.4 kernel werkt, terwijl Slackware(mijn andere favo) dat nog niet doet...
Slackware bestaat helemaal uit i386 code, dus ziedaar het bewijs dat dat prima werkt op nieuwere systemen (hoewel trager dan zou kunnen, vandaar distro's als Mandrake en Gentoo enzo).

Ook ik gebruik Slackware, en ondervind geen problemen wanneer ik gewoon een nieuwere kernel download en die compileer en boot?

Overigens komt binnenkort Slackware 8.1 uit, met Linux 2.4.18 ofzo, en GCC 2.2.5, etc. etc.

En Slackware 8(.0) heeft volgens mij ook al wel kernel 2.4(.5 geloof ik, verouderd dus, maar dan down je toch een nieuwere zelf?)

Overigens is Gentoo ook een goede keus hoor IMO :)

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hmm, nou zie ik het ook ja. Slack 8.0 heeft 2.4.5. Maar waar stoppen ze zo'n oude kernel erin?

Nou ja, ik ben nu met Gentoo bezig, op een snellere comp(die hetzelfde waar die P75 6 dagen werk aan had tot nu toe, gedaan heeft in 1,5 uur.. hoezo verschil :7), dus dat komt wel goed.

Tja

Pagina: 1