[linux] commando om load op nic te zien

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Bestaat er onder linux een commando waarmee ik informatie over een netwerkkaart kan opvragen? Dingen zoals:
-totale upload
-totale download
-gemiddelde snelheid
-max/min snelheid
-huidige load (wat wat het verkeer is op het moment van opvragen)

Ik gebruik namelijk Smoothwall om het internet de delen en wil graag beetje bijhouden hoeveel verkeer ik genereer. Ook wil ik weten of het externe problemen zijn als de download op mijn pc traag is of dat intern iemand anders in het netwerk veel aan het downloaden is....

en wat betreft zou ik dan ook wel willen weten welk IP hoeveel verkeer genereert... misschien ook wat de meest bezochte domeinen zijn.

(vroeger draaite ik sygate toen die server nog op W98 draaide, daarmee kon je dit allemaal opvragen)

Ik ben hard aan het werk om van de n00b status op linux gebied af te komen...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:38
ntop of iptraf...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Er zijn ook progjes (weet zo snel niet meer hoe ze heten) die dat soort dingen loggen en er een mooi grafiekje van maken, die je dan op een site kon bekijken...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 03 juni 2002 18:19 schreef deadinspace het volgende:
Er zijn ook progjes (weet zo snel niet meer hoe ze heten) die dat soort dingen loggen en er een mooi grafiekje van maken, die je dan op een site kon bekijken...
Mjah, daarvoor kun je (combinaties van) mrtg, ipac-ng, iptraf, cacti, ethstate en nog een berg van die dingen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 18:22 schreef odysseus het volgende:

[..]

Mjah, daarvoor kun je (combinaties van) mrtg, ipac-ng, iptraf, cacti, ethstate en nog een berg van die dingen.
Geen van deze werken op mijn FreeBSD bak, kun je ook aangeven welke gelden voor FreeBSD :?

Alvast bedankt. :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, ik heb geen ervaring met FreeBSD en de accounting-mogelijkheden die dat OS heeft. Dat laat ik maar aan de *BSD-kenners over, al zie ik met een korte zoektocht op Google wel dat mrtg of scripts ervoor wel op FreeBSD werken (zie hier). De topicstarter had het over GNU/Linux en daar waren mijn antwoorden dan ook op gericht :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 18:22 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hoe werkt dit dan.. als ik vanaf mijn XP-bak in het netwerk een SSH verbinding maak met smoothwall server kan ik al deze commando`s intikken.. er gebeurt niet echt veel.. voornamelijk:

root@smoothwall/bin# mrtg
bash: mrtg: command not found
root@smoothwall/bin# ipac-ng
bash: ipac-ng: command not found
root@smoothwall/bin# iptraf
bash: iptraf: command not found
root@smoothwall/bin# cd /
root@smoothwall/# mrtg
root@smoothwall/# ipac-ng
root@smoothwall/# iptraf
root@smoothwall/# cacti
bash: cacti: command not found
root@smoothwall/# ethstate
bash: ethstate: command not found

mja.. ik zei al.. beetje n00b..

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ken Smoothwall alleen van naam, maar ik neem aan dat ook daar extra packages voor te vinden zijn die dit soort dingen kunnen. En anders moet je overstappen naar een volledige GNU/Linux-distributie, die heeft in ieder geval wel een aantal van deze tools tussen zijn packages staan.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

bwm

Waarschijnlijk moet je nog wat installeren. Kijk effe op de smoothwall site hiervoor.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:28 schreef Zerveza het volgende:

[..]

root@smoothwall/bin# mrtg
root@smoothwall/bin# ipac-ng
root@smoothwall/bin# iptraf
root@smoothwall/bin# cd /
root@smoothwall/# mrtg
root@smoothwall/# ipac-ng
root@smoothwall/# iptraf
root@smoothwall/# cacti
bash: cacti: command not found
root@smoothwall/# ethstate
bash: ethstate: command not found
Mijn Mandrake bak ( :r ) geeft dat ook :( Moet dringend es op iets defig overschakelen *D

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:42 schreef D-weaver het volgende:

[..]

Mijn Mandrake bak ( :r ) geeft dat ook :( Moet dringend es op iets defig overschakelen *D
dan moet je die tooltjes dus nog even installeren... |:( ;) (ik heb ze ook niet, ze zitten wel bij mijn distro... is niet standaard)

Verwijderd

kijk gewoon ff op freshmeat.net onder netwerk...
Daar zul vast wel een paar progjes vinden.....
Dan weet je ook zeker dat je ze hebt....

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 03 juni 2002 21:42 schreef D-weaver het volgende:
Die programma's zijn niet standaard geinstalleerd, bij andere distro's (waarschijnlijk) ook niet.
Er moet natuurlijk een afweging gemaakt worden wat wel en wat niet standaard geinstalleerd wordt, anders wordt een standaard install veel en veel te groot.

Maar je mag nog steeds op iets deftigs overschakelen hoor :P
Pagina: 1