[MySQL] Feedback over na CREATE over gemaakt tupel

Pagina: 1
Acties:

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09
Hoe kan ik zien met welke primary key (auto increment waarde) een nieuw toegevoegd tupel gemaakt is?
Ik wil dus een feedback hebben van een van de eigenschappen van een nieuw gemaakt tupel.

Hier de situatie:
Ik heb 2 tabellen (ik heb er wel meer, maar even om het voorbeeld simpel te houden :7).

PERSOON
persoonnr PK, naam, straat, etc. (persoonnr = autoincrement)

KLANT
klantnr PK, persoonnr FK, creditcardnr, etc. (klantnr = autoincrement)

PK = prim key. FK = Foreign key.

In Java heb ik de volgende opzet: Klant extends Persoon. Dit wil ik in SQL dus benutten door twee aparte tabellen te gebruiken.

Ik maak eerst een PERSOON record, maar nu moet ik daar een record in de KLANT tabel aan koppelen door daar het tupel aan te maken met de FK naar de nieuwe PERSOON.

Nu de kern vraag:
Hoe weet ik welk persoonnr de nieuwe persoon heeft? (ik kan de tabel wel locken en kijken wat het hoogste persoonsnr is etc.) Maar SQL heeft hiervoor vast een eigen (mooiere) oplossing... toch? :+

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09
Ik zit te denken (wil ook graag het antwoord op mijn vraag hoor ;) ), maar ik kan ook een subclass - superclass relatie maken. Ik weet niet of MySQL dat ondersteunt? Daar kan ik in ieder geval ff naar kijken.

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 21:14

TheDane

1.618

Op maandag 03 juni 2002 18:12 schreef Skinny het volgende:
Op post 1 :

http://www.mysql.com/doc/G/e/Getting_unique_ID.html
http://www.mysql.com/doc/O/D/ODBC_and_last_insert_id.html

Beetje zoeken mag wel.
is dat getting_unique_ID() wel veilig ?

als er nu net een transactie van een 2e persoon tussendoorkomt, die in table 1 geinsert wordt, net voordat in transactie 1 de getting_unique_id() wordt aangeroepen ...dan krijg je dus (?) het ID van de 2e persoon, ipv degene die je bedoelt ...

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

voor zover ik weet ondersteund mySQL geen transactions, dus gaat dat niet op.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"