Op maandag 03 juni 2002 18:07 schreef Daggie het volgende:
De keuze tussen TFT en CRT staat eigenlijk vast, om ogen, plaats ...
Ok, als je voor een LCD scherm gaat kijken moet je met enkele dingen rekening houden:
1) Response time. Volgens dat de waarden hiervan bij ieder merk bijna op een andere manier getest wordt is hier geen rechte lijn in te trekken. Maar als algemene waarde wordt aangenomen dat vanaf 35 ms je een goede response time hebt. Hier geldt, hoe lager het getal hoe beter.
2) Contrast en helderheid. Hier geldt hoe hoger hoe beter. Een helderheid vanaf 230 cd/m² en een contrast vanaf 350:1 zijn goed
3) Kijkhoek, dit is hoe goed je het beeld kan zien als je naast je scherm staat. Hoe hoger het getal hoe beter dus. De meeste schermen hebben een hoek van 170° of 160°, dit is goed.
4) DVI / D-Sub, hangt van je grafische kaart af. Over het algemeen heeft DVI een beter beeld dan D-Sub (gewoon vga) maar daarvoor moet je natuurlijk een DVI uitgang hebben op je grafische kaart. Als je naar de betere en dus meestal duurdere schermen gaat kijken zal het verschil tussen de beeldkwaliteit van DVI en D-Sub redelijk klein zijn.
5) Merken, ik heb zelf heel goede ervaringen met EIZO en NEC maar die behoren wel tot de duurdere klasse. Ook Samsung heeft hier veel goede reacties gekregen.
6) Ik zie nergens staan hoeveel je wil uitgeven voor je scherm maar ik raad je zeker aan iets meer te nemen dan het basismodel. Bij LCD is goedkoop in veel gevallen duurkoop.
Nog enkele opmerkingen:
-----------------------
1) Refresh Rate, bij een CRT wordt het beeld op je scherm geschoten. Vanaf dat de elektronenstraal weg is van die plaats valt het beeld weg. Dus als je refresh rate laag staat bij een CRT die je een flikkerend beeld. Een LCD wordt per pixel aangesproken en deze pixel behoud zijn waarde totdat deze een andere gegeven wordt. Dat wil dus zeggen dat moest je je beeld op 5 Hz zetten en er een foto op tonen je geen flikkering zou zien. Daarom is bij een LCD 60 - 75 Hz zeker voldoende
2) Een LCD scherm geeft inderdaad zijn beeld scherper weer en is door het niet telkens wegvallen van het beeld veel rustiger voor de ogen. Nadeel is wel dat de kleuren niet 100% zijn zoals ze moeten. Als gewone gebruiker merk je daar niets van en vind je de kleuren levendiger en mooier dan bij een CRT maar bij echte DTP toepassingen kloppen ze echter niet volledig. Al is dat al veel beter dan vroeger.
Ikzelf werk ook op LCD schermen, een NEC 1700M+ en een NEC 1880SX en ik moet zeggen dat ze me echt enorm bevallen. Bij mij is de keuze tussen CRT en LCD dus zeker gemaakt.