[alg] versie nummer - hoe kom je er aan?

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ej,

ik bedacht me laatst;

hoe komen jullie (en grotere bedrijven) aan hun versie nummers?

Alpha,
Beta,
Gold

die snap ik nog wel.
Maar 2.4 of 2.5?
Verzin je zomaar wat of zit er echt een logica achter?
Tuurlijk ga je niet van 2.6 naar 2.1 :P

Bedrijven zullen wel wat logica erin hebben denk ik? Maar hoe doen ze dat; elk stukje routine wat ze hebben aangepast telt mee?

Hoop dat m'n verhaal wat duidelijk is ;)

Gr.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Bvb:
1.0.2.5

1 = major version
0 = minor version
2 = release
5 = build

https://fgheysels.github.io/

• RSD
  • Laatst online: 08-02-2017

RSD

tja, je kan nummeren zoals jezelf wilt lijke me.. als je een algeheel nieuwe versie uitbrengt met veel revolutionaire nieuwe dingen.. dan ga je bijv van 3.xx.xx naar 4.00.00 en als er kleine update is dan ga je van 3.xx.xx naar 3.xx.x1 ofzoiets!!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Over het algemeen is een build niet iets dat je released en voorn. maakt voor bugfixes.
De release (in whoami's post) is daar ook voor.

minor versies zijn er voor de bugfixes en/of kleine feature upgrades.

major versies zijn er voor de grote updates (engine rewrite etc).

Verwijderd

Bij ons over het algemeen het volgende systeem:
x.yyy.zzz
- xx = 2 bij volledige oplevering. In de testfase nog versie 1. Wanneer een klant een belangrijke nieuwe toevoeging wil gaat dit omhoog
- yy. Begint bij nul. Voor elke keer dat er een nieuwe versie wordt opgeleverd 1 omhoog.
- zz. Begint bij nul. Geeft aan welke versie van de data.dll gebruikt wordt. We maken voor elk programma een data.dll die de complete afhandeling met de database voor z'n rekening neemt, soms moet daar een nieuwe versie van opgeleverd worden.

Het is verschrikkelijk belangrijk om een goed versie-systeem te hanteren. Als je dat niet doet is na verloop van tijd de complete controle over een programma verloren. Als je een keer service moet verlenen op een programma dat je een tijdje niet hebt gezien is het wel belangrijk om te weten wat er precies bij een klant staat. Versie informatie speelt daarin een belangrijke rol.

Verwijderd

Maar wanneer is iets een 'major versie'?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
De software die ik zelf maak verzin ik gewoon zelf wat leuks voor ;)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 17:06 schreef int het volgende:
Maar wanneer is iets een 'major versie'?
Als er wezenlijke functionaliteit is toegevoegd.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 17:07 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Als er wezenlijke functionaliteit is toegevoegd.
Ok ik begrijp wel wat je bedoelt, maar kijk naar bijvoorbeeld een rich editor of een image viewer wat kan je daar nou voor een 'major' functionaliteit aan toevoegen? Je zou dus eigenlijk volgens die regel nooit een versie 2 kunnen releasen.

• Mir
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 17:07 schreef Marv het volgende:
De software die ik zelf maak verzin ik gewoon zelf wat leuks voor ;)
Dit is wat ik zelf eigenlijk ook altijd doe :)

Op mijn werk maak ik geen gebruik van versie nummers omdat ik direct daar werk voor hun intranet. Dus heeft opzich geen versie nodig.

Daarom vroeg ik het me af.
Maar er zit wel een regelmaat in die je opzich zelf verzind?

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 17:09 schreef int het volgende:

[..]

Ok ik begrijp wel wat je bedoelt, maar kijk naar bijvoorbeeld een rich editor of een image viewer wat kan je daar nou een major functionaliteit aan toevoegen? Je zou dus eigenlijk volgens die regel nooit een versie 2 kunnen releasen.
Jawel hoor..
v1 -> image viewer kan .bmp, .gif en .jpg laten zien
v1.1 -> image viewer kan ook .tif, .eps en .psd laten zien
v1.2 -> image viewer kan alle formaten laten zien
v2.0 -> image viewer kan ook alle formaten van formaat 1 naar formaat 2 converteren (ingebouwde convertor)

• Mir
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 17:09 schreef int het volgende:

[..]

Ok ik begrijp wel wat je bedoelt, maar kijk naar bijvoorbeeld een rich editor of een image viewer wat kan je daar nou voor een 'major' functionaliteit aan toevoegen? Je zou dus eigenlijk volgens die regel nooit een versie 2 kunnen releasen.
Denk niet dat ze een rich editor bouwen :D
...goed..genoeg offtopic in eigen topic :+

• Mir
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 17:11 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Jawel hoor..
v1 -> image viewer kan .bmp, .gif en .jpg laten zien
v1.1 -> image viewer kan ook .tif, .eps en .psd laten zien
v1.2 -> image viewer kan alle formaten laten zien
v2.0 -> image viewer kan ook alle formaten van formaat 1 naar formaat 2 converteren (ingebouwde convertor)
Neem aan dat dit natuurlijk wel een voorbeeld is.
Want hoe meer nieuwe functionaliteit hoe verder je komt.

Dan zou je na een tijd op 14.2.33 zitten ofzo?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ff je titel aangepast
serie -> versie

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Mir
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 17:13 schreef D2k het volgende:
ff je titel aangepast
serie -> versie
... :o woops :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op maandag 03 juni 2002 17:13 schreef Mir het volgende:

[..]

Neem aan dat dit natuurlijk wel een voorbeeld is.
Want hoe meer nieuwe functionaliteit hoe verder je komt.

Dat kan (mac os zit al bij 10).. Maar waneer je een heleboel nieuwe features er bij in zet kun je ook nog steeds met 1 omhoog hoor :+

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 19:15
Dan zou je dat ook kunnen zeggen over Windoos. Steeds nieuwere versies, niet veel beter en wel andere namen :P

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:18

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 03 juni 2002 17:13 schreef Mir het volgende:
Dan wordt het tijd om je progje ... Pro te noemen, en weer op 1 te beginnen :)

Exact expert nodig?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Mja, meeste dingen zijn al genoemd. Zeker in de opensource wereld is het 'in' om meerdere nummers te gebruiken met punten ertussen.

Ikzelf doe meestal 1.0 of 1.0.0 en dan een revisieletter erbij (dat zou je kunnen zien als build).

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Ik doe altijd een versienummer en dan een buildnummer gebaseerd op de dag. En als er meerdere builds zijn op 1 dag dan doe ik er een letter bij.

Dus

MegaAPP v1.0 BUILD 20020604A

Werkt erg makkelijk.

Gebruikt iemand ook een versiebeheersysteem? Heb een tijdje met CVS gewerkt, vind het geweldig, maar heb liever een GUI :) En die WinCVS werkt niet op XP (bij mij dan)

• Dennis
Ik wil wel binnenkort eens wat beheersystemen hiervoor gaan proberen ja :).

Vooral updatelijsten, uitgiftes en builddata kunnen erg handig zijn, evenals het makkelijk archiveren (al doe ik dit nu ook al).

• kaandorp
Het schijnt dat Microsoft (jaja) Visual SourceSafe erg lekker werkt.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:44

Gerco

Professional Newbie

Wij gebruiken Roundtable (ook een soort sourcesafe), maar aangezien dat geloof ik alleen voor PROGRESS beschikbaar is, lijkt het me niet echt relevant.

Wel versie systeem we gebruiken weet ik niet zeker, we hebben nummers die er zo uitzien: 4.06.0001.45, voor zover ik weet staat dat voor Versie 4, revisie 6, database versie 1 (van deze revisie), patch 45.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Dennis
kaandorp:
Het schijnt dat Microsoft (jaja) Visual SourceSafe erg lekker werkt.
Is dat een .net programma :?

• kaandorp
Is al vrij oud. Is onderdeel van de Visual Studio

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 09:36 schreef kaandorp het volgende:
Gebruikt iemand ook een versiebeheersysteem? Heb een tijdje met CVS gewerkt, vind het geweldig, maar heb liever een GUI :) En die WinCVS werkt niet op XP (bij mij dan)
Als je Python (http://www.python.org/ftp/python/2.1.2/Python-2.1.2.exe)installeerd ben je waarschijnlijk van dit probleem af :).

Maar on-topic, persoonlijk verzin ik altijd maar wat leuks. Bij een bende vernieuwingen een hele versie, anders een nieuwe major.
Er moet natuurlijk wel eens in de zoveel tijd een nieuwe versie uitkomen, anders blijf je maar op 1.1.4582 zitten, en dat staat zo laag... als je het dan gewoon 2.3 noemt, lijkt het al veel beter :Y).

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-09 22:44

Tomatoman

Fulltime prutser

Uit de dagelijkse praktijk: als je een nieuwe versie uitbrengt, kun je gebruikers tegen betaling laten upgraden. Dus gewoon een zootje bugfixes en versie 2.0 heet plotseling 3.0. Kijk maar eens om je heen, er zijn nogal wat bedrijven die hier een handje van hebben. :(

Voorbeeldje: Symantec. Alles wat nu Norton Xxxx 2002 heet, heette een half jaar geleden Norton Xxxx 2001 en zal over een paar maanden ongetwijfeld Norton Xxxx 2003 heten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
[offtopic]
Versienummers zijn altijd leuk voor jou, en ze kunnen (soms) ook handig zijn voor klanten. Maar wat bij grote bedrijven ook meetelt, is de uitstraling. Bijvoorbeeld toen tussen NS/MS dat er een versienummer geskipt wordt. Dus als je wil patsen, versienummertje er bij op :7

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08-2025

TheKeeper

In 2 words: NO!

Versie nummer is meer voor het vergelijken van de software (versie 2.0 en 3.0) maar de cijfers er achter zijn meer de nummers om te controleren of de bugs uit het draaiende systeem gehaald zijn.

En om op te scheppen kun je een versie natuurlijk 1.43.211b noemen, maar echt duidelijk wordt het daar niet door. Het nummer systeem moet logisch zijn om te gebruiken in spreektaal, zodat er snel overlegd kan worden bij eventuele problemen. Elk bedrijf zal z'n eigen redenen hebben om een nummering aanhouden, maar als je zelf wilt nummeren, ga dan van gemak uit en niet van opschepperij... Dat moet je maar lukken door het proggie zelf :P
Pagina: 1