Toon posts:

Probleem: Win2k + Asus p2b-ds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem:

Ik heb een ASUS p2b-ds moederbord en Win2k blijft continu crashen.

Specs:
2x PIII 550
Quantum Atlas 9.1 Ultra2
Plextor 40x SCSI
Plextor 4x2x24 SCSI brander
Compaq DLT7000 tapestreamer
256 Mb RAM
Voodoo Banshee videokaart
Sb Live 1024
3Com 905C-TX

Heeft iemand DE oplossing ?????

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 10:56
Geheugen-timing?
Heb je trouwens de ACPI modificatie al uitgevoerd?
En welke foutmelding krijg je?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik die ACPI modificatie zelf uitvoeren, of moet ie hiervoor terug naar ASUS ??

De foutmelding is een blue-screen (wat else is new) op z'n win32k en z'n ntoskrnl en zijn ntfs.sys (of FAT.sys als ie nog niet geconverteerd is). Ook doet ie zeeer moeilijk als ik gewoon aan het installeren ben (zeer vage foutmeldingen die waarschijnlijk slaan op z'n SCSI-controler, maar dat hoeft dus niet).

• JvdBosch
Mmmm.. Ik heb voor mijn huidige PC een P2B-DS gehad met 2 Celeron 433 en een Quantum Atlas 10K (LVD) en een SCSI burner en CD-Speler (een redelijk dezelfde setup dus) en heb met Win2k nog nooit problemen gehad. Hij is zelfs nog nooit gecrashed geloof ik. Ook voor de ACPI modificatie deed hij het goed, maar gaf hij steeds aan dat de CPU's op ruim 50% bezig waren, terwijl ze aan het idlen waren.
Het adres met de gegevens voor de modificatie is : http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq075_W2K_ACPI_dual-mb.htm (heb je een lichte soldeerbout en vaste handen?)

Worden de CPU's niet te warm of zo? Dat zou ook kunnen. En waaruit bestaat die 256Mb geheugen (merk type, etc). Of heb je de boel niet correct getermineerd?

Verwijderd

Topicstarter
Is die ACPI modificatie echt nodig ??

De CPU'S worden volgens mij niet te warm. Aan de terminatie zal het waarschijnlijk ook niet liggen (beide terminatie in de BIOS enabled, laatste CD-rom is getermineerd, de tapeunit is extern en heeft een terminator, de Ultra2 kabel heeft een terminator (ook al geprobeerd om de schijf zelf te termineren (vreemd woord) en werkt ook niet)

Het merk en type geheugen weet ik niet (ben niet thuis), maar een vriend van mij heeft precies hetzelfde geheugen (ander moederbord) en heeft geen problemen met 2000.

Gebruik jij dat moederbord nog (en zo niet waarom heb je hem weggedaan) ????

Engelse site: http://www.asus.com/Products/Techref/Acpi/solution.html

• JvdBosch
Nee, het mobo heb ik vorige maand weggedaan. Was weer eens toe aan wat nieuws ;)... En ik wilde een losse SCSI kaart, want als ik dan van mobo wil upgraden hoef ik geen losse scsi kaart meer te kopen, Dus nu heb ik een A7V met Tbird en Adaptec-39160. Maar dat mobo heeft altijd prima gewerkt met 2 Celeri 433. Ik heb daarvoor ook nog de P2B-S gehad. Ook een wereldbordje!
Maar je zegt dat je de termination in de BIOS aan hebt staan. Maar je hebt ook de externe tak getermineerd. Dan tel ik 3 terminaties (of begrijp ik het verkeerd?). Da's dus 1 teveel...
Als je al een externe terminator hebt is de interne overbodig.

Oh ja, en nee die ACPI modificatie is niet perse nodig, maar als je een beetje kan solderen is het zo gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS kun je ook termineren (of moet dat niet ??) Moeten beide kanten van de kabel niet getermineerd zijn ????

Als de onboard termination niet aan staat, ziet ie m'n schijf en overige apparaten niet....

• JvdBosch
Kun je eens precies uitleggen dan welke apparaten je aan welke bus heb hangen (UW, U2W, Fast-SCSI) en wat je hebt getermineerd, zowel hardwarematig als in de BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft effe geduurt, maar dan toch.

In de BIOS:
ONB SCSI SE Term. : Enabled
ONB SCSI LVD Term. : Enabled

Terminatie:
3 Connectoren:
68-Pin Wide SCSI Connector
Hierop zit een externe tapestreamer + termination.

50-Pin SCSI Connector
Hierop zitten een CD-ROM + Brander waarvan de laatste geterminate.

68-Pin Ultra2 SCSI Connector
Hierop zit 1 harde schijf en de SCSI-kabel heeft een terminator.

Ik hoop dat ik hier iets fout heb gedaan, want anders zou ik het ook niet weten.

Als ik de ONB Term. Disable (beide) start ie niet meer op (hij ziet nog wel m'n apparatuur). Opnieuw installeren ????

• JvdBosch
Correct me if I'm wrong, maar je mag geloof ik niet de UW en U2W tegelijk gebruiken. Lees maar even na in het boekje.

Ik had mijn config als volgt:

Atlas10K op U2W + LVD terminator op einde
Yamaha burner en CD-speler op SCSI-2, laatste getermineerd. Weet niet meer hoe het in de BIOS zat, maar nu daagt me iets van dan die Onboard termination alleen geactiveerd wordt als er geen apparaten zitten op de externe connector of zo.

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje staat niets over de beperking van 2 ipv 3 connectoren gebruiken.

Misschien moet de ONB SCSI Term. wel uit staan... Ik zal daar volgende week wel even mee expirimenteren...

Alvast hartelijk bedankt...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Dark

who tweaked the light?

de 68pins wide is altijd getermineerd op het bord,en werkt alleen als "end device", lees ik in het boekje van mijn p2b-s.

ook bij asus duitsland vindt je veel over p2b scsi; http://www.asuscom.de/cgi-bin/htsearch?sort=score&format=long&method=and&words=scsi

Verwijderd

Topicstarter
Dark: Bedoel je dat die onb SE term. alleen voor de 50-pins connector is ??
Is de rest wel goed getermineerd ??

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja, in paragraaf 3.5.11 staat het volgende:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>IMPORTANT: The 68-pin Wide SCSI Connector is always terminated and will only work as an end device.[/quote]Verder moet je ervoor zorgen dat je geen T bekabeling hebt (dwz bord niet in het midden van een kabel, denk ik)

Nog ff bij asuscom.de gekeken en daar vond ik ook nog iets over terminatie http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/scsi/faq023_scsi_scanner.htm , wel voor scanners, maar ik denk toch ook voor algemeen.

Verwijderd

Hi Fade2Black.
Ik heb zelf ook een P2B-DS met 2x P3-550 en ook 256mb.
Om zeker te weten of je die ACPi modificatie nodig hebt, moet je even kijken of je mobo een oudere revisie dan 1.05 is.
Ondanks dat (ik heb een 1.04) kun je Win2K perfect zonder crashes draaien. Tijdens de installatie, aan het begin, heb je de mogelijkheid om met F6 extra hardware te installeren. Op dat moment moet je op F5 drukken. Je kan dan kiezen wat voor een systeem je hebt. Kies dan voor 'MPS multiprocessor PC', je hebt dan geen ACPi, maar wel de volledige 100% van je CPU's!

Misschien helpt dit je systeem te 'stabiliseren'

Succes!

• JvdBosch
Ik blijf die drie terminaties toch vreemd vinden. Bij mijn weten heeft de P2B-DS slechts 1 SCSI-Kanaal, voor max 15 devices, dus zou deze bus gewoon aan beide kanten getermineerd moeten worden. Die BIOS terminatie is er dan dus voor als je maar een kant (50-pins of 68-pins) gebruikt, omdat je dan maar 1 terminatie hebt. Dan zorgt de SCSI-controller dus voor de noodzakelijke 2e terminatie.
Wat jij nu hebt zou dan dus die T-bekabeling kunnen zijn...

Wat gebeurt er als je die 68-pin Wide (tapestreamer) eraf haalt? Draait dan wel alles stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
JvdB: Ik snap nog niet echt hoe jij komt aan 3 terminaties.
Wat betreft de T-bekabeling ik heb het ene uiteinde van de kabel aan het moederbord zitten en het andere einde aan de tapestreamer / laatste CD-speler / terminatie van de ultra2 kabel (schijf zit zonder terminatie op de op een na laatste).
Ook zonder Tapestreamer geeft ie problemen (misschien gewoon toch iets niet goed geterminate ??)
Sparky: Waar vind ik het revisienummer van het moederbord ?

Verwijderd

Je kan je revisienummer vinden tussen 2 PCI sloten. Kijk ook op (zoals JvdBosch al had gepost) even op http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq075_W2K_ACPI_dual-mb.htm
En ik vergiste me.. je moet revisie 1.06 of hoger hebben om probleemloos ACPi te kunnen gebruiken. En uiteraard de laatste bios. En dat is nu 1013 beta 4. Deze kan je hier downloaden: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B-DS/1013ds04.zip

• JvdBosch
Zo kom ik aan die 3 terminaties:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Terminatie:
3 Connectoren:
68-Pin Wide SCSI Connector
Hierop zit een externe tapestreamer + termination.

50-Pin SCSI Connector
Hierop zitten een CD-ROM + Brander waarvan de laatste geterminate.

68-Pin Ultra2 SCSI Connector
Hierop zit 1 harde schijf en de SCSI-kabel heeft een terminator.[/quote]Ik tel dus 3 terminaties op 1 SCSI-Bus, dat is volgend mij eentje teveel. Maar als hij ook nog crashed als je die tak met tapestreamer eraf haalt kan het dat dus niet zijn...
Probeer eerst maar eens die nieuwe BIOS versie, kijken of dat helpt. Daar zitten namelijk ook nieuwe SCSI-BIOS versies in.

Wat doet 'ie eigenlijk als je alleen de U2W laat zitten (de HD) en de Onboard termination aan zet. Is het dan ook foute boel?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Fast und Wide Kabel angeschlossen:
SE Termination;Disable, LVD Termination; Enable

Verwijderd

Topicstarter
Dark: Ook als die Ultra2 aangesloten zit ??

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja, ook als de lvd kabel aangesloten is (dan is het egal*) ,
het staat in een mooi tabelletje onderaan deze pagina http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/scsi/faq023_scsi_scanner.htm

Verwijderd

Topicstarter
Dark: Tanx very very veel. Mijn SE term. staat op ENABLE, dus misschien is dat wel de fout. Morgen maar eens 2000 installeren en kijken........

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat ging dus ook niet. Hij heeft zelfs problemen met gewoon installeren.
Hij heeft problemen met kopieren van de bestanden naar de harde schijf (tijdens de installatie) en hij klapt er op een gegeven moment zelfs uit (begint ie weer overnieuw).

Ik heb op het ogenblik zelf problemen met NT 4, die af en toe een Blue screen geeft (controler zal misschien wel niet goed zijn).

Weet iemand nog wat ????

Verwijderd

Vastlopers tijdens installeren heb ik tot nu alleen gehad met een verrotte cd-rom speler.
Heb je ze allebei al geprobeerd? En als dat niet werkt, zijn het misschien alleen de kabels en niet je controller.
En je hebt ook de laatste bios geinstalleerd? Want alles voor de 1012 schijnt niet echt Win2K compatible te zijn. Shit.. dat moet je wel gedaan hebben anders werken ook de P3's niet.
En je hebt in de bios ook alles op SCSI gezet? Ik weet dat er nog ergens een optie is dat ie sowieso altijd eerst de SCSI moet gebruiken en daarna pas de IDE. Misschien is dat nog iets...

iig succes!

Ze hebben gisteren net een nieuwe bios gereleased:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B-DS/1013ds05.zip

Verwijderd

Topicstarter
Sparky: Tanx, maar in de BIOS staat ie al op eerst SCSI en de CD-Rom speler is het volgens mij niet, want ik heb er verder geen last van.
BIOS-versie 1012 heb ik en de nieuwe zal ik vanavond effe downloaden (tanx :-) )
Ik heb alleen helaas geen kabels liggen (en ze zijn een beedje te duur op te kopen om alleen maar te testen).......

Hoe bedoel je eigenlijk in de BIOS alles op SCSI te zetten (ik heb nl. ook nog 2 IDE dataschijven (die ik er na de installatie pas aanhang).

Verwijderd

Topicstarter
Misschien maar eens proberen van IDE te booten :-(((

Verwijderd

Tja.. ik heb zelf nog even gekeken in de BIOS, maar volgens mij heb je nu gewoon alles goed staan. Toch blijf ik het vreemd vinden dat WIN2K onstabiel is...

Ik weet dat het lastig is.. maar kan je WIN2K ook eens zonder SCSI apparatuur installeren? Dan weet je tenminste zeker of het daar aan ligt. Want misschien is er een DIMM stuk? Dat zou ook verklaren waarom NT4 vastloopt. Je zou de DIMM's ook eens kunnen verwisselen, er vanuit gaant dat je 2x 128mb hebt, like me.

Misschien dat dit je nog op weg helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Sparky: Kun je in de BIOS SCSI helemaal uitzetten (helaas heb ik alleen ook een SCSI CDRom, maar ik heb vast nog wel een IDE liggen) ?
Wat bedoel je precies met omwisselen (ik ben inderdaat 2x128 Mb)

Verwijderd

Ik heb net ff mijn BIOS (1013 beta 5) settings genoteerd:
* BIOS FEATURES SETUP
-- HDD Sequence SCSI/IDE -> IDE
* PNP AND PCI SETUP
-- Onboard AHA BIOS -> AUTO
-- Onb. AHA BIOS First -> NO
-- Onb. SCSI SE Term -> Enabled
-- Onb. SCSI LVD Term -> Enabled

Ik heb echter alleen een SCSI Yamaha recorder en een externe Zip250...

Echt helemaal uitzetten kan niet volgens mij.. maar als je
-- Onboard AHA BIOS -> disabled zet en alle apparatuur disconnect, dan moet ie gewoon werken zonder SCSI.
Beide Terminators moeten dan aanstaan. Dit is bij mij wel een probleem geweest. Ik heb die vreemde getwiste kabel gewoon aangesloten met de terminator erop. Anders duurde het booten verrekte lang. Desondanks was Win2K wel stabiel. Daarom denk ik nog steeds dat het niet aan je SCSI ligt. Dus.. beide terminators aan in BIOS EN die kabel met terminator aansluiten. Dan gewoon met alleen IDE apparatuur proberen om Win2K stabiel te krijgen.

DIMM verhaal.. je zou eens kunnen proberen de DIMM van bank 0 naar 1 te verhuizen en die van 1 naar 0. Misschien dat er in de 1e 128mb een fout zit. Je kan natuurlijk om te testen gewoon een keer met alleen 128mb runnen. Dit heb ik een keer eerder meegemaakt op een P2B-S board. Daar klapte NT4 er dus continu uit.

Hope it helps!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn BIOS setting:
* BIOS FEATURES SETUP
-- HDD Sequence SCSI/IDE -> SCSI
* PNP AND PCI SETUP
-- Onboard AHA BIOS -> ??? (moet ik nakijken)
-- Onb. AHA BIOS First -> YES (??)
-- Onb. SCSI SE Term -> Disabled (ivm gebruik van beide SE connectoren zie reply door Dark - zondag 08 oktober 2000 10:44)
-- Onb. SCSI LVD Term -> Enabled

Ik zal het allemaal eens proberen...

Tanx.........

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik nu gedaan ???
Ik heb 1 reepje eruit gehaalt en wat denk je.... Als een zonnetje...........

Sparky, JvdB & Dark Tanx for everything
Pagina: 1