vaag probleem met toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
Ik heb linux geinstaleerd (SuSE 7.3) Alles draaide geweldig, totdat ik ff een ander toetsenbord-layout heb gekozen omdat hij bepaalde toetsen niet goed deed. Hij stond vast. Ik herstarten en kwam bij mijn loginsysteem (niet grafisch) En ik kon niks meer typen, er komen geen letters... Wat kan er fout zijn?

alvast bedankt

Verwijderd

het toetsenbord?

• the-hell
nee, andere hebben het ook. en als ik mijn w8woord enzo probeer in te typen knipperen de Caps Lock en Scroll Lock.
:?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hangt je computer aan een netwerk? Dan kun je er remote op inloggen en zo proberen de toetsenbordlayout weer te veranderen.

• the-hell
ja, ik zit op een netwerk, maar met alleen windows PC's.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ook die kunnen telnetten...gewoon start->uitvoeren->telnet en dan verbinden. Daarna kun je je layout weer wijzigen en als het goed is gewoon op de normale manier werken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• the-hell
en dan gewwon : open 192.168.0.34 intypen?? of moet er nog een poort bijkomen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Of putty downloaden, dat is een telnet en ssh (!) client voor Windows.

• the-hell
maarja.. nog 1 probleem. Ik weet het ip niet van die PC. Het is DHCP. Ik heb PuTTy gedownload.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Doe eens in een DOS box 'ping 192.168.0.255'. Dat is het broadcast adres. Als daarop gepingd wordt dan horen alle computers in het netwerk te antwoorden, maar Windows bakken negeren dat (9x iig). Je GNU/Linux bak daarentegen zou dus wel moeten antwoorden.

Verder is het misschien handig om je DHCP server in te stellen dat elke computer voortaan hetzelfde IP krijgt.

• the-hell
daar antwoord hij niet op. Is er niet een manier om met een update (daar kan ik wel inkomen met de instal diskette) De iunstellingen van het toetsenbord te wijzigen/verwijderen?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Booten op een flop/cd en als root inloggen, dan alles mounten :)

• the-hell
dat is het probleem... ik kan niet inloggen :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 03 juni 2002 19:35 schreef Erik999 het volgende:
dat is het probleem... ik kan niet inloggen :)
Wel als je vanaf een flop boot, die heeft dan namelijk standaard een normale keyboard layout.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Kun je niet met een poortscanner voor Windows het hele netwerk scannen, zodat je toch het IP weet?

• the-hell
kan ik dan ook de SuSE 7.0 CD gebruiken? Met de floppy staat hij vast als ik op "boot systeem" klik

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die CD zal ook wel werken neem ik aan ja, zolang hij maar geen gebruik maakt van de keyboard-instellingen die op je HD zijn opgeslagen en dat zal hij waarschijnlijk niet doen. Als dat ook niet werkt dan kun je hier nog wel een goede rescuedistributie vandaan halen en daarmee de boel herstellen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• the-hell
hehe, ik zat weer in mijn systeem. Maar nu nog 1 vraag (hopenlijk mag dat) Ik log nooit grafisch in. Ik moet KDE starten met "startx". Hoe kan ik zorgen dat die meteen komt?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Door je standaard runlevel te veranderen of door een extra linkje in je /etc/rc.d/rc?.d te zetten, waarbij ? je standaard runlevel is. Voor meer uitleg over het veranderen van je standaard runlevel zie 'man inittab'. Daarnaast zul je iets als KDM moeten installeren om grafisch inloggen mogelijk te maken.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 20:39 schreef Erik999 het volgende:
hehe, ik zat weer in mijn systeem. Maar nu nog 1 vraag (hopenlijk mag dat) Ik log nooit grafisch in. Ik moet KDE starten met "startx". Hoe kan ik zorgen dat die meteen komt?
eerst textbased inloggen en dan gelijk een grafische desktop: dat doe je door startx gewoon in je .bash_profile te zetten.
wil je ook nog eens grafisch inloggen dan start je op in runlevel 5, met service 'kdm' geactiveerd in dit runlevel...

• the-hell
hmm. Ik start nu op in runlevel3. hoe kan ik dan instellen om in runlevel5 te starten?

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 20:50 schreef Erik999 het volgende:
hmm. Ik start nu op in runlevel3. hoe kan ik dan instellen om in runlevel5 te starten?
in je /etc/inittab staat een regeltje dat er zo uitziet:
code:
1
id:3:initdefault:

wijzig deze in
code:
1
id:5:initdefault:

...en je start voortaan op in runlevel 5... :)

• the-hell
okeej!! Gelukt. Grafisch inloggen + goed opstarten. Bedankt. Maar heeft iemand MSN van jullie? Omdat ik nog wel een hoop vragen heb :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

MSN? Heiligschennis :). Gebruik dan iets als ICQ of gewoon IRC, dat is daar beter voor. En nee, ik heb wel ICQ maar hiervoor zul je toch iemand anders moeten zoeken, het kost al genoeg tijd om hier op het forum vragen te beantwoorden :). Als je er na het zoeken nog niet uitkomt dan kun je hier ook altijd een topic openen.

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:02 schreef Erik999 het volgende:
okeej!! Gelukt. Grafisch inloggen + goed opstarten. Bedankt. Maar heeft iemand MSN van jullie? Omdat ik nog wel een hoop vragen heb :)
MSN?!! - nee, alsjeblieft zeg >:) - join anders ff op #linux (irc.tweakers.net), daar zijn genoeg mensen die je kunnen helpen...

• the-hell
oke, dan nog 1 vraag. Ik heb een programma (.rpm) geinstalleerd met packagemanager. Nu is hij niet in het menuutje gekomen (verglijkbaar met start van windows) en ik weet ook niet waar hij wel staat. Hoe moet ik het dan starten?

dit is echt de allerlaatste vraag :)

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:09 schreef Erik999 het volgende:
oke, dan nog 1 vraag. Ik heb een programma (.rpm) geinstalleerd met packagemanager. Nu is hij niet in het menuutje gekomen (verglijkbaar met start van windows) en ik weet ook niet waar hij wel staat. Hoe moet ik het dan starten?

dit is echt de allerlaatste vraag :)
een console (dos-achtig scherm) openen en daar de naam van het programma tikken. in het kde menu (gnome misschien ook?) staat een optie genaamd 'run command', daarmee kan het ook...

voor overige vragen: #linux @ irc.tweakers.net (of liever eerst even zoeken, kom je er echt niet zelf uit, dan kun je het altijd nog vragen)

• the-hell
oke, daar zal ik zo heengaan.

• the-hell
Ik heb ff gekeken, maar het lag helemaal niet aan mijn toetsenbord dat hij niet meer opstarte, het was de geluidskaart (onboard) die niet goed werkte :)
Pagina: 1