Toon posts:

CMOS batterij low -> effect op geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[SYS SPECS]

MS-6195
http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6195

AMD Athlon Slot A 650 MHZ
192 SDRAM
Geforce 2 mx400

Na het plaatsen van een extra reepie 256 sdram begon de ellende. Het geheugen werd niet gedetecteert, reepie eruit verder allles zoals van ouds gelaten, krijg ik een CMOS batterij error en 2 piepjes.
Na het doormeten van de batterij bleek hij maar 0.058 volt te zijn i.p.v de 3.3. Dus die is zowieso aan vervanging toe.

Vraag1: oorzaak: kortsluiting door mem module ?

De batterij wordt morgen vervangen, maar nu zit ik nog met het probleem van de geheugen banken: 2 piepjes betekent:

'Your computer has memory problems. First, check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. Check your SIMMs. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks in which your CPU finds its first 64K of base memory. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all of your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.'

De oude geheugen modules worden wel gedetecteert, maar toch blijf ik 2 piepjes houden. De geheugen modules zijn niet stuk want werken gewoon in een andere comp.

Vraag2: Nu vraag ik me af of het door die Low Cmos Batterij die 2 piepjes kunnen kome of dat geheugenbanken van mobo na de klote zijn?

BVD

Greetz, Smeezio

Verwijderd

Vervang nou maar eerst dat batterijtje. Zo'n rot batterijtje kan allemaal niet bestaande errors veroorzaken. Is ook niet zo gek.

Dus batterij vervangen en dan ff kijken. Doe ie het, fijn. Doet ie het niet, hier opnieuw posten.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply, zal ut ff afw8e maar ben gewn benieuwd of het mogelijk is dat zoiets kan worden veroorzaakt door mem module en bat.

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 10:11
Idd gewoon batterij vervangen klaar want batterij heeft niet veel met geheugen te maken......

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22
Lijkt me heel sterk dat dat batterijtje iets te maken heeft met je geheugen denk eerst dat je geheugen kapot is

dot.blaat

Verwijderd

Hij zegt toch dat zen geheugen het in een andere pc wel doet.. :) Gwn die battery vervangen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
thnx vor de reacties, maybe meer peepz met ervaring etc ?

Verwijderd

Topicstarter
uiteindeluk opgelost, niewe bat derop en werkt weer behalve die mem modules niet volgens pc boer te 'nieuw' nja
Pagina: 1