warm water in-> ====||...........||====..->.lauw water uit
....................||....warm...||
koele lucht ->......||->......->.||.->.warme lucht uit
....................||...........||
koele lucht ->......||....lauw...||.->.lauwe lucht uit.
.....................\\.........//
.......................=========
.......................kamertemp
........................ water
Dit is een beetje zoals ik me jouw radiator voorstel (Ik denk altijd in ASCII

). Voor het gemak gebruik ik 3 gradaties in temp: warm, koud en lauw. Ik neem aan dat het water in je rad eerst naar beneden stroomt en dan weer naar boven. Zoals boven beschreven is dus fout: Boven komt het door je proc verwarmde water binnen. Wordt meteen goed gekoeld door binnenstromende koele lucht. Door groot verschil in water-luchttemp zal het water vlug afkoelen en de lucht vlug opwarmen. Om dat er van boven naar beneden lucht van dezelfde temp (nl. kamertemp) binnenkomt (linkerkant figuur) zal het water onderin je radiator stevig afgekoeld zijn, in het ideale geval tot kamertemperatuur. Daar gaan we nu even van uit. Daarna stroomt je maximaal gekoelde water weer omhoog in je rad en kijk daar: Je opgewarmde lucht uit de linker helft van de figuur stroomt nog door je radiator en begint je koele water weer te verwarmen. Sterker nog, de warmste lucht zit bovenaan, dus hoe dichter je koelwater bij de uitloop van je rad komt des te warmer de lucht die daar door je rad stroomt en des te warmer je koelwater.
Draai de waterstroom om en je bent van je 'probleem' af:
koel water uit<-====||...........||====..<-.warm water in
....................||....warm...||
koele lucht ->......||->......->.||.->.warme lucht uit
....................||...........||
koele lucht ->......||....lauw...||.->.lauwe lucht uit.
.....................\\.........//
.......................=========
.......................kamertemp
........................water
In het rechter deel van de figuur stroomt alleen maar koele lucht door de radiator waardoor het water aan de bovenkant ongevoor op kamertemperatuur zal zijn (let op de richting van de pijlen)
Hoop dat 't duidelijker geworden is.
Over blazen/zuigen: Koele luchtmoleculen nemen warmte op als ze in botsing komen met een warm ding (iets met meer energie bv. je rad). Hoe meer energie in een molecuul, des te harder trilt 'ie. De koelere luchtmoleculen gaan harder trillen en de moleculen in het warme ding gaan zachter trillen. Er wordt energie van het ding naar de lucht overgebracht. De lucht wordt afgevoerd en staat zijn energie af aan de omgeving (koelere luchtmoleculen of muren/meubels enz.). Hoe meer luchtmoleculen er door je radiator stromen des te meer botsingen met je rad, dus meer warmteopname door de lucht en een koelere rad. Door je fan in je radiator te laten blazen (jouw post van 12.20 manier 1) krijg je overdruk in je rad en meer botsingen dus meer warmteafvoer.
Hoop dat dit ook wat duidelijker is geworden. Ik moet er wel bijvermelden dat ik geen deskundige ben, maar met een beetje gezond verstand kom je ook al ver. Heb zelf nog geen waterkoeling, maar denk er wel serieus over om binnenkort te gaan beginnen.
<edit>
ASCII in m'n hoofd ziet er beter uit...
</edit>