Toon posts:

[wiskunde] Priemfactoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wiskunde vraag waar ik echt niet uit kom dus probeer ik het hier. Als het niet mag sluit em dan maar!

De opdracht gaat over priemgetallen.

1) Stel c = a * b, waarin a en b gehele getallen zijn. Stel a of b heeft priemfactor p, bewijs dat c dan ook priemfactor p heeft.

2) Laat nu ook het omgekeerde zien. Dus stel c = a * b en c heeft priemfactor p. Nu moet a of b ook een priemfactor p hebben.

Ik heb wel een idee wat het antwoord moet zijn maar kheb geeeeen idee hoe ik dat moet verwoorden.. dus... iemand?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

c = a * b

als b een priemfactor p heeft is b te schrijven als het product van p en een geheel getal x

dus

c = a * (p * x)

oftewel c / p = a * x

a en x zijn gehele getallen, a * x dus ook. Aangezien c / p dus geheel is, is p een priemfactor van c

Zoiets? Als ik zit te blaten, zeg 't maar, anders kijk ik ook nog naar die tweede

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Eehm... het klinkt in ieder geval heel logisch! Ik weet het niet zeker maar dit lijkt wel te kloppen!

Verwijderd

1) Als a priemfactor p heeft, dan is a te schrijven als p * a' (waarbij a' = a/p)

c is dan a*b = p * a' * b, dus c heeft priemfactor p.

En anders (dwz als a niet p als priemfactor heeft), dan heeft b priemfactor p, dan doe je hetzelfde maar dan met b = p * b'

2) is iets lastiger. Hiervoor moet je weten dat elk getal op unieke wijze is op te splitsen in priemfactoren. Mag je daarvan gebruikmaken, of moet je dat dan eerst ook nog bewijzen?

Verwijderd

Topicstarter
2) is iets lastiger. Hiervoor moet je weten dat elk getal op unieke wijze is op te splitsen in priemfactoren. Mag je daarvan gebruikmaken, of moet je dat dan eerst ook nog bewijzen?
Ja dat is al bewezen in een eerdere vraag.

edit> ik snap trouwens jouw uitleg bij vraag 1 niet echt... Kun je dit nog iets anders uitleggen maybe?

Verwijderd

ik snap trouwens jouw uitleg bij vraag 1 niet echt... Kun je dit nog iets anders uitleggen maybe?
Okee uhh, wat precies snap je niet?

Verwijderd

Ja dat is al bewezen in een eerdere vraag.
Okee dan. Trouwens, deze 2 vragen zijn trouwens wel redelijk triviaal als je eerst al hebt bewezen dat er voor elk natuurlijk getal een unieke priemfactorisering bestaat.

Maar okee:

a en b zijn beide op unieke wijze te ontbinden in priemfactoren. Dat wil zeggen:

a = p1 * p2 * ... * pn

en

b = q1 * q2 * ... * qm

Waarbij alle p'tjes en q'tjes priemgetallen zijn. Omdat c = a * b, en de priemfactoren van c ook uniek zijn, moeten de priemfactoren van c wel p1 t/m pn en q1 t/m qm zijn.

Dus: c = p1 * p2 * ... * pn * q1 * q2 * ... * qm

Als het priemgetal p een factor is van c, moet dus een van de p'tjes of q'tjes p zijn. Stel pi = p. Dan is p dus een factor van a. Als er geen enkele pi gelijk is aan p, moet er dus wel een qi zijn die gelijk aan p is. En in dat geval is p dus een factor van b. Dus: p is een priemfactor van a of b.

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Al dat priemgedoe doet me denken aan het volgende: weet iemand de laatste status van het bewijs van Goldbach's theorem:

"Elk even getal is te schrijven als de som van twee priemgetallen."

Is ie al bewezen, zo nee hoe ver is men?
(don't try this at home)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is al bewezen!

Verwijderd

Dat lijkt me stug, tot anderhalve maand geleden stond er een prijs van een miljoen dollar op een bewijs daarvoor, maar dat hebben ze toen niet kunnen uitkeren omdat niemand het kon bewijzen. Geloof ik.

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Op maandag 03 juni 2002 16:35 schreef D-Smoove het volgende:
Ja dat is al bewezen!
Mmmm als dat echt zo is ben ik zeer geinteresseerd naar het paper, het is m.i. een prestatie minstens op "Fermat Last Theorem's" niveau.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op maandag 03 juni 2002 16:35 schreef D-Smoove het volgende:
Ja dat is al bewezen!
Echt niet - dan had ik het wel in de krant zien staan... heel groot op de voorpagina! :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Nou... het is niet echt bewezen... maar dat moeten we aannemen zeg maar...

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee hoe ik die tweede vraag op los?

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 17:14 schreef D-Smoove het volgende:
Nou... het is niet echt bewezen... maar dat moeten we aannemen zeg maar...
Nee zo hoort dat niet :) Ik vind dat het geen algemene geldigheid heeft als het niet bewezen is :)

Verwijderd

Iemand een idee hoe ik die tweede vraag op los?
eh, ja, dat stond hier al :)
Pagina: 1